וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב מנצח: 100 פריטים אולימפיים

חדוה קלינהנדלר

6.8.2012 / 7:47

תערוכה ייחודית שנערכת בימים אלו במוזיאון העיצוב בלונדון חוקרת את הקשר שבין עיצוב, ספורט, ניצחון ובטיחות, באמצעות פריטים ששימשו את הספורטאים באולימפיאדות קודמות

עבור רבים מאיתנו שאינם ספורטאים אולימפיים שלא לדבר על פעילות ספורטיבית מינימאלית, שיא המאמץ האתלטי בזמן הצפייה בשידורי האולימפיאדה מסתכם בגיחות קצרות מהספה שמול הטלוויזיה אל המקרר, חזרה ובהייה במסך המחשב. בלונדון, הבינו ששגעת האולימפיאדה לא חייבת להסתכם בכך ובתוך שלל הפעילויות שאפשר למצוא בבירה בימים אלו, הקים מוזיאון העיצוב הנחשב בעיר את תערוכת Designed To Win שמהווה נקודת חיבור מרתקת בין האולימפיאדה לעיצוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולם הוולודרום שעוצב בדומה לצורת אוכב לכבוד האולימפיאדה הנוכחית, תכנון: הופקינס אדריכלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט מבפנים על אולם האופניים המתהדר בצורה ייחודית/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסדרון במוזיאון שרגיל להציג את עיצוביהם של אושיות בינלאומיות, עוצב לכבוד המאורע כאולם וולודרום מבמבוק, כדי לדמות אותו למסלול סימטרי סגור, כזה המשמש לתחרות מירוץ של אופניים. על הרצפה מודגמים שיאים אולימפיים בקפיצה הנחשבת לספורט היחידי בתחרות שאינו מצריך עזרים חיצוניים. את החלל כולו ממלאים שאר העזרים החיצוניים בענפי הספורט האחרים שנחשבים ללב התערוכה, המדגימה את האופן שבו עיצוב משפיע על האולימפיאדה מזה שנים, לא רק מבחינה ויזואלית או אופנתית, אלא משמש לשיפור הסיכויים של המתחרים. ביניהם, מחבטים, כדורים, אופניים ואביזרי לבוש ואקססוריז שונים. "אסור להפחית מערך העיצוב בכל הנוגע לספורט", מסביר אלקס ניוסון, אוצר התערוכה, "בכל ענף ובכל רמה של ספורט, העיצוב הוא לא רק כלי או אמצעי שמשמש למשחק, אלא משפיע על האופן שבו אנחנו צופים בספורט, על האופן שבו הוא משוחק ואפילו על האופן שבו הוא נשפט".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הדוגמה הטובה ביותר הממחישה את דבריו של ניוסן, היא ענף הספורטאים הפראלימפים (ספורטאים נכים), שהשימוש בעיצוב ובטכנולוגיות מתקדמות הוא שמאפשר להם לקחת חלק בתחרויות. אחד מהם הוא הספורטאי דייויד וויר, אלוף מרתון לונדון, שאף שיתף פעולה עם חברת כיסאות הגלגלים "דראפט" ועיצב כיסא גלגלים מיוחד בשם "מיסטרל", שמוצג אף הוא בתערוכה. מן הראוי לציין כי עיצוב איננו מסתכם בחליפות האולימפיאדה שעיצבו סטלה מקרטני לנבחרת אנגליה או "קסטרו" למשלחת הישראלית, המחלוקות לא מסתיימות בשאלה האם מדי המשלחת האמריקאית יוצרו או לא יוצרו בארה"ב, אלא החלק העיקרי והמעשיר של התערוכה דן במחלוקות ובחילוקי הדעות שעורר עיצוב טוב מדי כאשר נטען שהעיצוב יצר יתרון למתחרה מסוים. דוגמה לכך באה לידי ביטוי בליין ה-Fastskin של "ספידו". כאשר הושק לראשונה בשנת 2000, נשברה כמות מפתיעה של שיאים בפרק זמן קצר מאוד, כאשר 83% מזוכי המדליות של אולימפיאדת סידני בתחום השחייה היו שחיינים שלבשו בגדי ים של חברה זו. התוצאה הייתה שאותם דגמים הוצאו מחוץ לתקנות האולימפיאדה, והחברה נאלצה לעצב בגדי ים חדשים בהתאם לתקנות. את נוכחותם של בגדי הים בתערוכה החליט ניוסון האוצר להציג אחרת: "לא רצינו להציג רק את בגדי הים, אלא לתת למבקרים מבט מתחת לפני השטח. כשמעמיקים, מגלים איך הקווים של העבר, ובכללם קו הלייזר רייסר האגדי והפאטסקין השנוי במחלוקת, השפיעו על חליפות השחיינים בהווה וגם בעתיד". מקרה דומה התרחש כאשר באותה שנה, הכריז ארגון הרוכבים הבינלאומי שעל כל הרוכבים המתחרים להשתמש באופניים זהים לאלה של אדי מרקס, רוכב אופניים עטור זכיות המכונה "הקניבל" ומחזיק בשיא העולם לשנת 1972.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופניים אולימפיים מדגם לוטוס 108, 1992/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחיין האולימפי מייקל פלפס בחליפת מירוץ ומשקפיים של "ספידו" שהפכו לסנסציה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם השחיינית האולימפית רבקה אדלינגטון "מדגמנת" את אותה חליפה של החברה מדגם נשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

תערוכה Designed to Win מחולקת לכמה קטגוריות: מהירות וכוח, מחלוקות ספורטיביות, ספורט, אופנה ובטיחות שדנות גם בשאלת השפעת העיצוב על בטיחות המתמודדים ועל ההבדלים בין הקסדות והמגנים בענפי הספורט השונים ובעולם. רצועת מסלול שהובאה במיוחד למוזיאון מאפשרת למבקרים בתערוכה להציב את עצמם בנעליהם של הספורטאים ולהרגיש ולו לרגע מנצחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משקפי "אוקלי" המשרתים את הספורטאים האולימפיים שמתחרים בתחרויות מירוצי האופניים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השיאן מארק קבנדיש עם דגם משקפי "אוקלי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל 100 הפריטים והבגדים שייצגו 30 ענפי ספורט שונים לרבות קטעי סרטים, צילומים ותצוגות אינטראקטיביות, מוצגים על רקע שתי שאלות החוקרות היכן עובר הגבול בין הכוח והיכולת האנושיים ומתחיל העיצוב והתרומה שלו לתחרות, והאם אוהדי האולימפיאדה, שמלווים אותה כל ארבע שנים, מוכנים להכיר בכך?

התערוכה Designed To Win מוצגת במוזיאון העיצוב בלונדון עד ה- 18 בנובמבר.

מחיר כרטיס: 5 -8.80 ליש"ט

Shad Sames 28, לונדון



כל הפריטים לבית שעוצבו לכבוד האולימפיאדה

הלפיד האולימפי הוכרז כעיצוב המוצלח של השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully