וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפים על הקיר

שלי איבגי-תבק

19.10.2006 / 12:00

איך שמים, ויותר חשוב מזה - איך מורידים. לומדים להתעסק עם טפטים וחיפויי קיר תלת מימדיים. זהירות זה ממכר

קדחת הטפט העברי המצוי, תקפה את רובנו אי שם בשלהי שנות השבעים ובתחילת העשור שבא אחריהם (ההוא שכבר הוכתר כעשור שעשה את כל הטעויות העיצוביות האפשריות). האמהות שלנו ארזו את בתיהן, זימנו מבחר אנשי "מקצוע" (שהיו כמובן, סתם צבעים מהירי תגובה) ויצאו במרתון טוטאלי שכלל עטיפה של כל חדר וחדר, במבחר צבעים וטקסטורות, שהבולט שבהם, תרתי משמע, היה "השפריץ".

אם אתם נכדים לסבתות פולניות, בוודאי הספקתם גם להיחשף לאלמנט העיצובי הנ"ל, בגרסתו ה"אירופאית", המדמה את ארמונות לואי ה-14, באווירה ים תיכונית של משכנות העולים של שנות החמישים. אכן, היה שמח.

באופן טבעי, אחרי טראומות עיצוביות שכאלה, התנער הדור צעיר, שגדל בצלו של טפט חוף הוואי בסלון, מהאפשרויות הבלתי נדלות שמספק אותו נייר דביק. אבל, גם בתקופות היובש שלו, הטפט לא נעלם לחלוטין ומלונות, למשל, היו מאז ומעולם קליינטים אדוקים. לפני כארבע שנים התחיל הטפט לעבור בהדרגתיות מהתחום המסחרי לעבר המתחם הביתי והיום הוא כבר מבוסס לחלוטין מבחינה עיצובית.

שרית גולדשטיין, מ"גולדשטיין גלרי טפט" בבוגרשוב בת"א, מספרת שחלוצי הטרנד היו מעצבי המועדונים והברים, ששילבו על הקירות את מיטב החומרים והחידושים הטכנולוגים בתחום, והובילו בהדרגה, להיקלטותו של הטרנד חזרה במגרש הביתי. הפרקטיות של הדבקה מהירה וקבלת האפקט המיידי (תוך יום), בשילוב עם התחזוקה הפשוטה, העמידות וההתפתחות החומרים ואיכותם – חיזקה את הטפט כאלמנט נוח וקל ליישום והחליפה, במידת-מה, את הטרנד הקודם - הצביעה האומנותית, שדרשה מקצועיות והשמה מורכבים הרבה יותר.

לעומת ישראל, בארצות הברית ובאירופה לא נטשו את הטפט מעולם. השנה בלטו הטפטים החדשים בתערוכות עיצוב עולמיות ובכלל זה ההדפסים והעיבודים הגרפיים ששולבו באובייקטים שונים מפורצלן, זכוכית, בד ופלסטיק. וכן עיבודי מחשב שמוסיפים הומור וטוויסט מודרני לאובייקטים שנעשו בטכניקות של אמנות מסורתית.

בארץ, הסגנון הראשון שפרץ את גבולות התחום המסחרי, היה לוק הרטרו (אולי כחוויה מתקנת? ריאקציה?) המאופיין במוטיבים גרפיים, צבעוניים וחזקים. גם דוגמת "השנדליר", שפרחה אז בחלונות הראווה של "קסטרו", תפסה תאוצה לכיוון הסלון הביתי, וכיום ישנו מגוון מסחרר וחדשני של מבחר דוגמאות וטקסטורות טבעיות ומלאכותיות

בסט עם השטיח

היום הנטייה היא לבחור בטקסטורות המתונות יותר, המאפשרות לחיות עימן בשלום ולאורך זמן, מבלי שיימאסו. בכל מקרה, גולדשטיין מציינת כי הישראלים למדו לעשות שימוש בשרותיהם של מעצבי הפנים, מה שעוזר למנוע טעויות קטטוניות של חוסר ידע.

אפשרויות השימוש של הטפטים בחלל הן רבות ורעיונות לכך ניתן למצוא בקטלוגים של החברות המייצרות אותם. אפשר להשיג מראה דרמטי על ידי בחירת הדפסים חזקים, או למתן את העיצוב על ידי שימוש בדוגמה חזקה על קיר אחד, בשילוב של קירות נייטרליים בשאר החדר.

בחנויות המתמחות בטקסטיל לבית ניתן למצוא גם חיפויי קיר, שהם מעין טפטים "מתקדמים" שעשויים מבדים מיוחדים במגוון גימורים, חומרים דמויי רפיה וחומרים טבעיים הטבועים בחיפוי. חיפויי הקיר משתלבים בעיצוב הטקסטיל של כל החלל, והלבשת הקירות בבדים מיוחדים יוצרת מראה אחיד, המשלים את הווילונות, בדי הריפוד והשטיח.

במרכז לעיצוב הבית של "רנבי", מייבאים את חיפויי הקיר של "אליטיס" ושל SAHCO - חברה גרמנית, אותם מעצבת LORI WEITZNER. הטפטים עשויים מחומרים שונים כמו דמוי זמש, נייר בשילוב מינרליים שעברו תהליך של המסה, טפט במראה פשתן משי, דמוי עור, בד בפליסה, נייר מודפס בגווני הזהב והכסף ועוד. מעצבי החנות ישמחו למצוא פתרונות עיצוב לשאר מוצרי הטקסטיל של החדר שישתלבו עם החיפוי שתיבחרו.

גם בבית "שכטר" ניתן למצוא מגוון חיפויי קיר מיובאים, כולל קולקציה של חומרים טבעיים הטבועים בחיפוי כמו עלים ובדי משי, וחיפויים המדמים טקסטורות של צביעה אמנותית כמו טיח פיגמנטי. שאול שכטר מציג יתרון נוסף שיש לציפוי בטפטים - הם פרקטיים וניתנים לניקוי בקלות. בנוסף ממליץ שכטר:" בבתים שטופי אור בעלי חדרים גדולים, מומלץ להשתמש בצבעים כהים ובמקרה של חדרים קטנים יותר יגרמו הצבעים הבהירים להרחבת החדר."

קארש

ב"גולדשטיין" הבשורה הצבעונית הבולטת ביותר החורף, היא גוונים עזים ודרמטיים של שחור, כתום כורכום, בורדו קטיפתי, חום שוקולד וסגול לגווניו עם טקסטורות שונות, פסים בעוביים שונים, נקודות, פרחים מסוגננים ומשבצות במשחקי מט, ומבריק שיוצרים משחקי אור וצל ומקנים עומק. מלבד ההדפסים הגראפיים שעומדים להשתלט העונה, בולטים טרנדים ממגוון סגנונות והשפעות כמו יפני, אתני, בארוק, קלאסי, הייטק ומודרני.

המעצב כארים ראשיד, הביא לחורף הזה מגוון עיצובים בעלי שמחת חיים וצבעוניות דינמית, שיוצרים פנטזיה מרעננת ואולף מוריץ הפציע עם סדרת קראש, במרקמים גסים ומחוספסים המעניקים ממד יפני טבעי ובמראה מקומט במגע קטיפתי, שיוצרים חזות אלגנטית איכותית, וכן עיצובים גראפיים מתקדמים ודוגמאות פרחוניות היוצרות מראה של טבע אמיתי הצומח בבית.

איך שמים

שרית גולדשטיין מדווחת על חידושים בחומר הבסיס ממנו עשויים הטפטים ובמעבר לבד דמוי פליז, המאפשר השמה קלה, גמישות וחוזק וכן הורדה קלה, בעת הצורך. בכל מקרה, היא ממליצה על השמה על קיר חלק ולא פצוע. לדבריה כל בעל ידיים טובות יכול לבצע הדבקה טובה לבדו בבית. במקרים מסובכים ובמקרים קשים של ידיים שמאליות, עדיף להשתמש באיש מקצוע מיומן. המדבקות, המיועדות בעיקר להדבקה עצמית, מגיעות כטפט עם דבק מוכן ומומלץ להדביקן רק על משטחים חלקים כמו פורמייקה וזכוכית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

איך מורידים

וכשכל זה יימאס ונצטרך לפנות את קירותינו לשיגעון הבא – גם יהיה פשוט להסיר את כל היופי הזה מהקיר. אם לא התפתיתם לשיטה הישנה, שדגלה ביסודיות ייתר ודאגה להוסיף דבק פלסטי לדבק הטפטים – אז ספוג עם מים חמים ושפכטל אמורים לעשות את מלאכת ההסרה קלילה ומהירה. אם בחרתם בדור החדש בעל גב הפליז, אז בכלל מובטחת לכם הורדת בזק וקיר מוכן לדבר הבא.

איך משיגים

'גולדשטיין גלרי טפט', רח' בוגרשוב 55 ת"א. טל' 03-5283610
מחירים: החל מ-150 ש"ח למטר

'רנבי-המרכז לעיצוב הבית', רח' פרנקל 39, פלורנטין ת"א. טל'03-5133000
מחירים: החל מ-150 ש"ח לגליל של 10 מטרים

'שכטר טקסטיל', רח' הרצל 65 ת"א. טל' 03-6815655
מחירים: החל מ-350 ש"ח לגליל

'עילית', רח' הרצל 39 ת"א. טל' 03-5180747

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully