וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומות של סליחה

דקל גודוביץ

1.10.2006 / 8:18

לרגל יום הכיפורים, פונה דקל גודוביץ לשכנים ברשות הפלסטינית ומבקש מחילה על כל פשעי גדר ההפרדה

תאריך: ערב יום הכיפורים תשס"ז

לכבוד:

מחמוד עבאס (אבו מאזן)- נשיא

איסמעיל הניה- ראש הממשלה


הנדון: סליחה


מכובדי ושכני,

כאדריכל רשוי ובשם אחד מבעלי הנכס בגוש 1 חלקה 1, הידוע כ"מדינת ישראל", הנני להביע בפניך את התנצלותי הכנה על מעשי הבניה שנעשו במהלך השנים האחרונות ובייחוד בשנה האחרונה בנכס שבבעלותך, גוש 1 חלקה 2, הידוע כ"רשות". למרות שדברים אלו נאמרים שלא על דעת כל בעלי הזכות בנכס, הרשה לי בעשרת ימי תשובה אלה לבקש מעמך סליחה בשם כולנו, וכנציג של חלקה 2 קבל גם אתה את סליחתי בשם כל בעלי הזכות שנפגעו בחלקתך.

כעורך בקשות להיתרי בנייה במשרד האדריכלים שבבעלותי, הנני מביע את תדהמתי על אופן הבנייה ודרך התנהלותם של בעלי מדינת ישראל בתחום חלקתך. כידוע לך, פועלים אלו מאז שנת 2002 להקמת חומת הפרדה הקרויה בשפתנו - "מכשול", "גדר" או "עוטף"- שמות מרככי כביסה לבטון מזוין בגובה 3 קומות. כל פעולותיה של ישראל נעשו בהליך מהיר ועוקף כל דין: ללא חתימות כל הגורמים הנוגעים בדבר, ללא ידיעתך, ומבלי שהוצאו כל האישורים הנדרשים כחוק.

כאדריכל המגיש בימים אלו בקשה להיתר לבניית גדר לבית פרטי בת"א הנני מתפלא על אופן הגשת הבקשה להיתר של ישראל. למען האמת הנני לתהות מדוע כלל לא הוגשה מעולם בקשה שכזו לרשויות התכנון. כידוע, לא רק בנייה חדשה או תוספת שטח דורשות הגשת בקשה להיתר אלא גם כל הוספת מזגן, חלון או בניית גדר דורשת הגשת בקשה מסודרת כחוק, כפי שהנני נדרש בענייני. על אחת כמה וכמה כשמדובר בבניית גדר שגובהה עולה על 1.50 מ', שהוא הגובה המקסימלי הקבוע בחוק. במקרה זה יש להגיש בקשה להקלת בנייה הכוללת שליחת הודעות לשכנים, חתימתם ופרסום בעיתונים, שלאחריהם מתנהל דיון בוועדת ההתנגדויות בנוכחות כל הצדדים.

הקמת מגדלי שמירה, בניית שערים וסלילת דרכים חדשות מחייבות דיונים בוועדות ארציות, לצד עריכת סקרי השפעה על הסביבה, תכנון נופי, פתרונות ביוב ותיעול וייעוץ תנועתי - נושאים שאיש לא נתן את הדעת עליהם בבקשה להיתר, לא על השפעתם בתחום חלקתנו ולא על השפעתם ההדדית על שתי החלקות. גם הדיוט יכול להבין שבנייה על קו גבול דורשת הסכמת שכנים לא רק במישור האדריכלי-חוקי, אלא גם בעניין נימוסים והליכות.

מאליו מובן, כי מכיוון שלא הוגשה הבקשה על פי חוק ולא נערכה על ידי כל היועצים הרלוונטים, גם לא התקיים דיון שכזה - לא בוועדת ההתנגדויות, לא ברשויות התכנון המקומיות, המחוזיות והארציות ולא בכל פורום תכנוני אחר. הממשלה והעומד בראשה בזמנו - אריאל שרון - היא זאת שאישרה את תכנית הבנייה, ולצערי אין שם ולו אדם אחד שיש לו תואר בהנדסה או אדריכלות. לכן הדיונים פשוט עברו ישירות לערכאות שיפוטיות בבג"צ הישראלי ובית הדין הבינלאומי בהאג.

מה עם פירוט חומר הבנייה?

ומיהו בכלל עורך הבקשה הראשי של חומת ההפרדה? האם זהו אל"מ דני תירזה, יועץ שר הבטחון לענייני גדר ההפרדה ומי שנחשב למנהלה? או שמא זהו הרמטכ"ל או שר הביטחון, ואולי ראש הממשלה? או ייתכן כי מדובר במהנדס או הנדסאי בניין עלום שם הספון לו במרתפי אגף בינוי ותשתית במשרד הביטחון ושוקד על שרטוט החומה ומגדליה? בכל מקרה, על פי איכות התכנון והקונספט העיצובי ברור שמדובר באיש מקצוע בלתי מוכשר בעליל. מן הראוי כי איש זה יזכור, כי מעבר לאיכות התכנונית, הוא זה הנושא באחריות המקצועית על פי חוק התכנון והבניה, והוא זה שיידרש לתת תשובות בכל מקרה של תביעה. מכיוון שאדם זה נשאר אלמוני, הנני כאזרח ישראל רואה את עצמי כערב באופן אישי לחתימה.

ומעבר לפגם מהותי זה, רובצים פגמים שוליים ובירוקרטים קטנוניים שמן הראוי לבדק. האם מולא במלואו "הדף הראשון להגשה" הכולל את חתימות בעל הזכות בנכס, החוכר, עורך הבקשה והמהנדס? האם מולאו הסעיפים המתייחסים למהות הבקשה להיתר, על פי איזה תיק מידע נערכה, מה כוללים חישובי השטחים ופירוט חומרי הבנייה? יש לי יסוד סביר להניח כי לרבות מהשאלות המופיעות בדף זה אין תשובות כלל.

ועוד שאלות רבות מציקות לי: האם נערכו לצורך הבקשה מפות מדידה של מודד מוסמך כמתבקש בחוק? אם כן, מדוע לא סומנו בקו אדום וברור גבולות החלקות כמקובל בתכניות (במפות מ-1948 מופיע הסימון כקו ירוק ולא אדום)? סימון ברור שכזה היה מונע בוודאי טעויות של פלישה לחלקתכם. האם התקבל אישורכם המפורש לבנייה היות ועיקר הבנייה מתבצע על גבול החלקות שבינינו? שאלות אחרות מנקרות, מציקות, ורובצות על מצפונו של אדריכל כמוני בעשרת ימי תשובה אלו. מפאת קוצר היריעה, לא מניתי את כולן כאן.

כנציג מדינת ישראל בעלת הזכות בחלקה מס' 1אבקשך, כנציג בעלי הזכות בחלקה 2, למחול לי ולכל עמי על כל פשעינו לפניך ולפתח דף חדש ביחסי שכנים. דף של תקווה. כי יש כאן עדיין אנשים שחיים עם חומות של תקווה.


על החתום,

אדריכל דקל גודוביץ

וכל החתומים מטה בתגובות

העתק:

ממשלת ישראל

כנסת ישראל

בית המשפט העליון

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה


נ.ב.

מכובדי, טרם הספקתי לנסח את מכתבי השני ובו אפרט את הדרכים בהן נוכל להתמודד עם החומה. כי אני מאמין שבכל זאת ניתן למצוא אפילו בה משהו חיובי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully