וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הפוך

יגאל גבזה

18.7.2006 / 10:52

בגלגול הקודם הוא תיפקד כבית מלאכה, והמראה הנוכחי שלו עלול לעשות לכם כאב ראש - עיצוב אלכסוני בדירה פריסאית

"מעין טוטם צהוב" כך מתאר האדריכל הישראלי גיל פרקל, את האלמנט המרכזי בבית שעיצב ברובע ה-20 של פריס.

ה”טוטם” הוא למעשה קיר משופע הצבוע בצהוב חלמוני חם, שניצב לצד מדרגות המובילות מהסלון לגלריה ומבטל את הצורך במעקה. השילוב בינו לבין המדרגות העשויות מפלדת אל חלד יוצר אפקט פיסולי חזק, מעין עוגן ויזואלי ה”מחזיק” את חלל המגורים רחב הידיים. הגיאומטריה שקובעת את זווית נטייתו של הקיר הצהוב, כמו את זו של מעקה הזכוכית שבגלריה, נובעת משיפועו של הגג: “הטוטם”, המעקה וגם קיר חדר הרחצה שבגלריה - כולם ניצבים לו.

הבית, המשתרע על פני כ-170 מ”ר הוא למעשה “בית הפוך”, אומר פרקל. נכנסים אליו במפלס של חדרי השינה ועולים לחדר המגורים.
אלה היו נתוני הפתיחה במעטפת שקיבל לידיו האדריכל: שני מפלסים עיקריים, הגלריה ושורה של ארבעה זוגות דלתות מתכת בקיר הסלון, ששניים מהם מובילים למרפסות השונות בגודלן.
במקור עמדו במקום בתי מלאכה שהשתייכו לבית חרושת סמוך.

מבנה בית החרושת שופץ והוסב לדירות סטודיו מרווחות ואילו בתי המלאכה נהרסו ומבנים חדשים, זהים במידותיהם, נבנו במקומם.
בנוסף לשורת הדלתות, עמודי הבטון והקורות שנושאים את הגלריה הם, למעשה הזיכרון היחיד של מה שהיה שם. הבטון החשוף משמש ניגוד משלים למשטחים החלקים וה”מושלמים” של הסלון, והעמוד הניצב סמוך ל”טוטם”, יוצר מעין דו שיח שמחזק את שניהם.

נקודות צבע על אור נופל

מדרגות פלדת האל-חלד שמובילות לגלריה נפגשות בפלטת זכוכית עבה שמאפשרת לאור ליפול מטה ולהאיר את גרם המדרגות המצופה טראצו, הנמצא בקצה מסדרון הכניסה ומוביל לקומה הראשונה. קיר זכוכית משופע, שכדוגמתו רואים בדירות גג פריסאיות, נמשך לאורך כמחצית שטחה של הגלריה ומוסיף גם לאיכות התאורה הטבעית של החלל וגם לאיכות האווירה.

ליד פינת העבודה שבגלריה נבנה חדר רחצה קטן, שקירותיו החיצוניים נצבעו בגוון ירוק עמוק - נקודת הצבע השנייה שבולטת כאן. הוא מאפשר למעשה להשתמש בגלריה גם כחדר אירוח.

מאמץ רב הושקע בטיפול בקיר הסלון שבו קבועות הדלתות, הפונות אל חצר קטנה ואל שורה זהה של בתים מעברה השני. הדלתות בגוון ירוק בהיר היו, כאמור, נתון פתיחה והאדריכל בנה סביבן מערכת מתוחכמת העשויה ממסגרת אפורה התומכת במסכי מתכת מחוררים, שמאחוריהם מסתתרים הרדיאטורים ומסגרת לבנה (דקה) נוספת שיוצרת את המדפים השונים. על פי חישובים, נקבע שיש להוסיף רדיאטורים על אלה שלאורך הקיר ומיקומם נקבע מתחת למדרגות הפלדה - כך שבחורף נעים להלך עליהן יחפים; החריצים שנעשו בהן מאפשרים לחום לצאת החוצה.

מטבח דיסקרטי

האור הרב בסלון, שאופיו משתנה במשך היום, איפשר להניח במקום רצפת פרקט מעץ ונגה - שמוסיפה חמימות משלה לאווירת הבית. המטבח (בולטהאופ), הדיסקרטי באופיו מוגבה מעט - מה שעושה אותו קליל יותר, והדלפק, העשוי מקוריאן ללא מחברים נראים לעין, מוסיף לתחושה.

קומת הכניסה, שבה נמצאים, כאמור חדרי השינה, פונה בצד הכניסה אל גינה קטנה שבה עובר שביל הכניסה, המזכירה באופיה את שיכוני הקיבוץ. השטח המצומצם הביא ליצירת שני חדרי ילדים קטנים יחסית - אך בקיר המפריד ביניהם אין כל צנרת או חוטי חשמל, כך שבעתיד, כאשר הילד הבוגר יעזוב ניתן יהיה להסירו לטובת חדר אחד מרווח.

שורה של ארונות קיר, בכניסה לחדר השינה של ההורים יוצרת מעין מעבר שהוא למעשה חדר ארונות. דלתות הארונות עשויות מ-MDF מגולף בדוגמת גלים והאפקט הוויזואלי מרשים בפשטותו. חדרי הרחצה מרוצפים באריחי זכוכית והקירות מחופים במוזאיקה של ביזאצה. יש כאן משחק פשוט ואלגנטי בין שני אלמנטים - מדף ארוך שנושא עליו את שני הכיורים, הנפגש ומתחבר עם ה”גוש” שבו שקוע האמבט. הביצוע המוקפד של הנחת המוזאיקה (על שני גוניה) מלמד על רמת הביצוע ותשומת הלב שניתנה כאן לכל פרט ופרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully