וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסים צהובים הולכים עם דשא?

הדס שואף

10.6.2006 / 9:04

איזו נבחרת לא מרשה שישנו לה את המדים? מי ילביש את האנגלים ? איך הזיקה פומה לקמרון? מונדיאל בעולם האופנה

ההצגה הכי טובה בעולם התחילה בגרמניה. למען כל אלו התוהים עכשיו מה לכל הרוחות עושה שוב המונדיאל במדור האופנה: ערכנו סקירה קצרה של המהלכים המרכזיים בעולם האופנה שהושפעו ישירות מהיסטריית המונדיאל. ההסבר הוא על קצה המזלג כי אם היינו מנסים להיות יותר דקדקניים גם סדרת כתבות בנושא לא הייתה מספיקה.

מראדונה, פלה, יוהן קרוייף ואחרים חקוקים עמוק בזיכרונם של אוהבי כדורגל כחלק ממעצבי הרגעים הטובים והנדירים בהיסטוריה של ימינו. אני באופן אישי זוכרת את מונדיאל של 1982, אז שם פאולו רוסי בשלושער והשוער האגדי דינו זוף הדיחו כמעט לבדם בדרך לגמר את הפייבוריטית לגביע, ברזיל, והובילו את איטליה לזכייה בגביע. אם נניח לרגע את הכדורגל בצד ונתחבר לצד הוויזואלי נגלה קרנבל ססגוני של צבעים, מלווה באופנה שנוצרת עבור רגעים כאלו ומקדמת אנרגיות חיוביות וחגיגיות עד אין קץ.

תורמים לכך באופן חד משמעי מדי הנבחרות. אלה מעוצבים על ידי גדולי חברות הספורט ונחשפים בעיצובם החדש עם פתיחת המשחקים. אדידס, נייקי ופומה מעצבים את המדים עבור רוב המדינות הלוקחות חלק באירוע ומדובר במשימה בכלל לא פשוטה. פיפ"א חיברה חוברת בת 48 עמודים על הכללים והאיסורים שחלים בעיצוב המדים. בנוסף, המדינות עצמן דורשות מן המעצבים מצד אחד שמירה הדוקה על המשכיות והמסורת, ומצד שני מצפות לשינוי נראה לעין ולמקסימום חידוש והתחדשות הן בבדים והן בעיצוב.

האמונות התפלות והמעצב האיטלקי

מי שמכיר ספורט תחרותי יודע כי גם לאמונות תפלות מקום רב ובעייתי בשיקולים המובילים את העיצוב הסופי. עניין זה הופך את העבודה לקשה מאד ומורכבת. חברות הספורט משלבות לתוך הבגד מסורת, כבוד וזהות. יחד עם הקושי הן בונות ייחודיות לכל מדינה שבא, מטבע הדברים, לידי ביטוי בשילוב וקירבה לצבעי דגל המדינה. המדינות השמרניות יותר אינן מתירות לערוך שינויים מהותיים. השינוי היחיד במדי ברזיל השנה, למשל, יהיה בתוספת הצבע הירוק בצווארון החולצה.

מנגד, עומדות קבוצות שהן כמעט כחומר ביד המעצבים; ביניהן נמצא כמעט את כל הקבוצות יוצאות יבשת אפריקה. נבחרת קמרון, לדוגמא, הופיעה לטורניר יבשתי עם חולצות נבחרת ללא שרוולים, וכשפיפ"א אסרה עליהם להופיע כך חברת פומה (המעצבת) הייתה צריכה להוסיף במהרה שרוולים על מנת שיוכלו להשתתף.

השנה פומה עיצבה עבור 12 נבחרות לאומיות מתוך 32 המשתתפות במונדיאל, כולל לחמשת הנבחרות האפריקאיות (הם כנראה לא לומדים לקח). שמונה נבחרות אחרות ילבשו מדים פרי עיצובם של אדידס ושש נבחרות ילבשו נייקי. לוטו ואמבורו ילבישו שתי נבחרות והחברות הקטנות מרת'ון וג'ומה ילבישו קבוצה אחת.

חברת פומה יצרה השנה הדפסים מיוחדים בצללים כהים או בהירים ונראה את התוצאה המסקרנת על תשע נבחרות: הדפס של פיל לחוף השנהב, נץ למדינת טוגו, כוכבים לגאנה, נשר לתונסיה, אריה לרפובליקה הצ'כית, דגל שוויץ לקבוצת שוויץ ועץ תמר עם חרבות צלובות לערב הסעודית. יחד עם החידוש העיצובי יש לציין שאין זו המצאה מקורית של פומה. מספר נבחרות השתמשו כבר בעבר בסוג זה של הדפסים עוד בשנות ה-90. אחרי הכל, מי אמר שאין רטרו גם בכדורגל.

ידיה של אדידס כבולות מעט יותר בכל הקשור לעיצוב, שכן נבחרות שמרניות וקנאיות למסורתן (כמו גרמניה, ארגנטינה, ספרד וצרפת) נמצאות תחת חסותה. צירוף פסי הסיכה הצהובים לחולצה האדומה של ספרד נראה כשינוי מינורי ואפילו מעלה ניחוח רטרו מעברה של הנבחרת. לעומת זאת, נהנית אדידס גם מקבוצות מעט יותר מתקדמות כיפן וניגריה, שמאפשרות יצירתיות וחדשנות במדים.

ענקית הספורט נייקי זכתה לעצב לנבחרת ארה"ב. אולי דווקא לאור העובדה שארה"ב אינה ארץ של כדורגל היא תופיע עם המדים הכי מעוצבים של השנה והחידוש ייראה בפסים הכחולים אדומים בצד שמאל של חולצה לבנה אשר ממשיכים גם על גרב שמאל.

יש חשיבות רבה גם למדים הייצוגיים איתם מגיעים השחקנים למפגשים ולמסיבות עיתונאים. זמן רב מושקע בבחירת המעצב הנכון. השנה, לדוגמא, בחרה אנגליה את המעצב ארמאני שייצור שתי מערכות לבוש ייצוגיות לשחקנים. הדבר עורר מהומות רבות בקרב מעצבים מקומיים וקהל האוהדים, שכן ארמאני איטלקי והבחירה בו נתפשת כזלזול וחוסר גאווה בכישרונות יוצאי אנגליה. האמת? הם די צודקים. ארמאני, לעומתם, התרגש מאוד מהבחירה ויצר עבור הכוכבים חליפה מחויטת בכחול נייבי עם חולצה לבנה בעלת צווארון מוגדל, עניבה בצבע כחול בהיר ונעלי עור חומות. למפגשים פחות רשמיים הוא יצר מערכת קלילה של חולת פולו, מכנסיים קלילים וסריג אפור.

מעצמת האופנה האיטלקית בחרה בדולצ'ה וגאבנה שיצרו חליפה מחויטת כחולה בעבודת יד, חולצה כחולה ועניבה כחולה. למפגשי הקז'ואל הם יצרו מערכת לבוש של מכנסי ג'ינס ובלייזר.

לובשים מונדיאל מול הטלוויזיה

תעשיית האופנה והאקססוריז נהנית מבאזז המונדיאל ומנצלת את ההזדמנות והרצון של כולם לרצות לגעת בתהילה ויוצרת מענה טקסטילי בצבעי המונדיאל. H&M, לדוגמא, יצרו ליין בצבעי המונדיאל ובהשראת עולם הכדורגל.

זוהי הפעם הראשונה שהם נוטלים חלק בפרויקט כזה ולדבריהם, הליין צמח מלקוחות רבים שאוהבים אופנה וכדורגל. הליין מיועד לבני נוער, ילדים, וגברים והוא כולל טי-שירטים, כובעים, סיכות, כפכפים, תיקים ועוד. אדידס עיצבה קולקציית קיץ בהשראת רגעים גדולים מן המונדיאל; חולצת נבחרת ברזיל מ-1970 ונעליים קלאסיות משנת 1982.

ולסיום, נציין גם חברה אחת משלנו, ZIP, שבחרה להשיק מיני קולקציה בצבעי המונדיאל שמושפעת מהאירוע עצמו אך גם מהדוגמן שמככב בקמפיין - אנחל בונני שהיה שחקן כדורגל מקצועי בעיר הולדתו בדרום אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully