וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרפרפים ליברליים

רעיה הנרי

30.5.2006 / 10:00

שולחן קפה, דרגש עבודה, הדום לרגליים או מיכל איחסון - השרפרפים של היום דומים לאלה של פעם, אבל קצת יותר מתוחכמים

השרפרף הקטן והצנוע מסמל יותר מכל את מגמת טשטוש הפונקציות המוגדרות של הרהיטים בבית. נדמה שהשרפרף נהפך לרב-תחומי, והוא לא משמש עוד רק לישיבה אלא גם כהדום לרגליים, שולחן קפה, דרגש לעבודה עם המחשב הנייד, סולם לעת מצוא ופינת יצירה בשביל הילדים. הוא מתאים לכל חלקי הבית - המטבח, הסלון, חדר האמבטיה, הגינה והמרפסת. גם השרפרפים הפשוטים ביותר יכולים לשמש כמכלי אחסון או כקישוט והם עשויים ממגוון חומרים, החל מפלסטיק צבעוני או שקוף ועד לבטון. כיאה לעידן הטכנולוגי יש גם שרפרפים המונעים על ידי מנוע ושלט רחוק.

מאז מצרים העתיקה

שלא כמו הכיסא המתוכנן לכיוון ישיבה ספציפי, השרפרף הוא רב-כיווני וידידותי בפשטותו. "השרפרף הוא רהיט ליברלי ופלורליסטי", אומר עזרי טרזי, מעצב מוצר וראש המגמה לעיצוב תעשייתי במסלול לתואר שני בבצלאל. "שרפרפים לא מסודרים ומוגדרים כמו כיסאות שמשרתים תמיד משהו אחר, בין אם זה שולחן מסוג זה או אחר או כיוון מסוים. השרפרפים לא רשמיים כל כך, הם מיישרים את הגב ויכולים לשמש להרבה פונקציות יום-יומיות פשוטות".

השרפרף המתקפל נולד בשדה הקרב, מספר טרזי. המצביאים בעולם העתיק - במצרים, ביוון וברומא וגם הסמוראים ביפאן והלוחמים בסין - נשאו אתם תמיד שרפרף מתקפל כדי שיוכלו להשקיף בנוחיות על שדה המערכה.

עד היום משתמשים באותו עיקרון עיצובי כשמדובר בכיסא דייגים נמוך או בכיסאות במאים למיניהם. גם ההדום הוא בעצם שכלול של השרפרף, ולספות כיום נוספת קובייה המאפשרת ליושבים למתוח את הרגליים. מכיוון שהחלק הזה של הספה עצמאי ומנותק הוא יכול לשמש בעת הצורך גם כמושב לאדם נוסף, כמקום להנחת מגש וכדומה.

מסורת אנגלית

המשחק בחומר ובצורה הוא המעניק לשרפרף את אופיו המיוחד, אומר המעצב יהושע קסטיאל. שרפרף מעניין יכול לתת לחלל כולו נגיעה אמנותית נועזת, ואפשר לתבל כל סלון וכל סגנון בשרפרף מעוצב. בבית בסגנון היי-טק מודרניסטי אפשר לפרוץ את הקו המעודן עם שרפרף מבול עץ גולמי, כדי ליצור מתח בין החומרים ולהחזיר אותנו אל הראשוני. אותו אפקט יווצר גם על ידי שרפרף העשוי כולו חוטים ונראה כמו פקעת, או באמצעות הדום גדול בסגנון עתיק, בדומה להדומים המעוצבים של רוברטו קאבלי.

לצד השרפרפים גם שולחנות הצד זוכים לתשומת לב, בין אם בגרסה האנגלית המסורתית של שלושה שולחנות שאפשר להעמיד אחד מתחת לשני, או בדגמים מתקפלים למיניהם. יש שולחנות מתקפלים המעוצבים ממש כמו מגשים, ויש שולחנות דקים ותלויים על הקיר, כמו קרש גיהוץ. כמו ההדומים, גם שולחנות הצד משנים את מקומם לפי הצורך ומתבלים את החלל.

מגרים את הדמיון

היצירתיות דרושה במיוחד בבית שיש בו ילדים, שהופך כולו למגרש משחקים. את הכפפה הזאת הרים המעצב חוויאר מריסקל הספרדי, שהקדיש לשרפרף חשיבה יצירתית מיוחדת. שרפרפיו המשעשעים של מריסקל הם חלק מקולקציית רהיטי הילדים חדשה של חברת מאגיס (MAGIS) האיטלקית, "Me Too" המשווקת בארץ על ידי טולמנ'ס.

מריסקל הוא מאייר במקצועו ומעצב צבעוני במיוחד, ושרפרפיו ההומוריסטיים מגרים את הדמיון, ומשמשים הן לישיבה ולאחסון והן למשחק. "ג'וליאן", למשל, הוא שרפרף דמוי כלב המשמש גם כמשחק רכיבה; ו"EL BAUL" היא קופסת אחסון המשמשת גם כחלל מחבוא לילדים וגם כהדום נוח לישיבה.

מלבד שרפרפיו של מריסקל בולטים בקולקציה הזאת גם שרפרפי ילדים רב-שימושיים מדגם "TRIOLI" בעיצוב ארו ארניו, המגרים את חושי הילד. אלה שרפרפים דו-צדדיים שאפשר לשבת עליהם בשני גבהים, המשמשים בנוסף גם כסוס נדנדה. השרפרפים עשויים חומרים פלסטיים צבעוניים, בטיחותיים לילדים, קלים לניקוי וברובם אפשר להשתמש גם מחוץ לבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully