וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו לערבב שמן עם מים

אהוד רז

29.5.2006 / 9:00

איך משיגים את החיבור הבלתי אפשרי בין עיצוב נקי למקושט, מבלי להישמע צעקנים, אבל גם מבלי להריח מפלצנות זן מינימליסטית

בעיצוב, כמו בכימיה, קיימת מערכת חוקים שלפיה נקבע אם העיצוב מוצלח או לא. כמובן שעיצוב הוא באופן הפשוט ביותר עניין של טעם, אולם ברוב המכריע של המקרים החלטה עיצובית שתתקבל על פי חוקי הבסיס האלה תוביל לתוצאה אסתטית.

חריגה מדרך זאת נחשבת לסיכון. אחד מהחוקים האלה נוגע לשילוב בין כמה סגנונות באובייקט או בחלל אחד. דמיינו לעצמכם חדר אורחים ובו פריטים פסיכדליים משנות ה-60, ריהוט אירופי כבד, כריות אתניות ואלמנטים כפריים בניחוח חציר, והרי לכם עיצוב קלוקל ומבלבל.

ההבדלים בין הסגנונות והתדמית המיוחסת לכל אחד מהם מקשים על החיבור ביניהם, קצת כמו לערבב שמן עם מים. מכיוון שדרושה יד מיומנת וחוש טעם נדיר כדי לשלב בהצלחה כמה זרמים סגנוניים לכדי מקשה אחת אמינה, הנטייה היא להתרכז בסגנון אחד וכך להימנע מטעויות. אלא שבעת האחרונה מסתמנת מגמה חדשה, שפותרת את הקושי:

החיבור הבלתי אפשרי בין עיצוב נקי למקושט. אלה שני זרמים מרכזיים וקוטביים בעולם העיצוב, שהחיבור ביניהם נראה על פניו כמועד לכישלון. "העיצוב המכונה נקי יכול להופיע בכמה אופנים", אומר האדריכל יוסי פרידמן. "מה שנקרא טבעי, כלומר משטחים גדולים שיוצרים פתיחות ואחידות, או ניקיון של החומר, כלומר קירות, רצפה ותקרה שעשויים מאותו חומר. ויש את הקונוטציה הסגנונית, כלומר חיבור בין המושג עיצוב נקי לבין האסתטיקה של המודרניזם. גם העיצוב ששואב מקומפוזיציות יפניות זניות יכול להיקרא נקי".

פחות זה יותר

אימוץ העיצוב הנקי, שנחשב לאנין ומתוחכם, מוביל לירידה חדה במספר הפרטים שממקמים המעצבים בחלל בגלל המוטו "פחות זה יותר". אבל לעתים הפרשנות מוגזמת, ומתקבל עיצוב קר, מנוכר, לא ביתי ואפילו בעל אופי ציבורי. ומכיוון שתחושת ביתיות הנה עניין די נחוץ לבית, נוצרה בעיה חדשה.

הבתים שעוצבו בסגנון הזה הם חללים סופר-אופנתיים ומדויקים, אך בעלי אופי של מרחב ציבורי. תרמה לכך גם מגמת ההסתרה הטרנדית במטבחים, שעיקרה החבאת המכשירים החשמליים בתוך ארונות אחסון שנראים כמו קוביות אטומות. השיטה הזאת הפכה את המטבח לשטח סטרילי דמוי מעבדה. מול הסטריליות הזאת ניצבת כעת מגמה חדשה ומרעננת, שעיקרה החדרת פריטים בעלי אופי מקושט ומעוטר לחללים נקיים. אלה פריטים בעלי אופי חם, נוסטלגי ואישי במראה צבעוני בולט, המנוגדים באופיים לחלל הנקי.

אלמנטים מתקופות הבארוק והרוקוקו, למשל, הם ניגוד מושלם למשטחים האחידים של העיצוב הנקי. הרהיטים והחפצים המעוצבים בסגנונות האלה מתאפיינים בעושר של קישוטים שתכליתם נוי בלבד. הפונקציונליות לא נפגמת, אך בעולם התעשייתי של היום העושר הקישוטי יוצר רושם כאילו הושקעה בהם עבודה מיותרת.

לדברי פרידמן, "יש מעצבים שלא דוגלים בדוגמה פילוסופית אלא מאמינים שבעיצוב, כמו בפסיכולוגיה, אפשר לשלב בין שיטות ריפוי שונות. האדריכלים האלה בוחרים לשלב בתחכום בין הנקי למעוטר. השילוב הזה מעניק ממדים חדשים למעוטר וגם לנקי, שלא נתגלו עד היום. ובכלל, רוב הרהיטים הישנים מצטיינים בנוחות ורכות שחסרה לרהיטים המודרניים".

פריט היסטורי בטיפול עכשווי

הנקי זוכה למעט נשמה באמצעות האלמנט הבארוקי שהוסף לו, והפריטים המעוטרים שאיבדו את הייחודיות בתוך סביבה מקושטת מובלטים על הרקע הנקי של החלל. הצבת פריט מעוטר יחיד על רקע מינימליסטי היא עניין פשוט, אך ההיפך קשה יותר לביצוע. הסיבה היא שהעין נמשכת אל המעוטר, ואם הוא רווח בסביבה נוצר רעש ויזואלי שמקשה על ההבחנה בכתם הנקי.

"האפקט של שילוב רהיט מקושט בחלל נקי מהדהד לעין. בחללים גדולים המינימליזם נראה דל", אומר משה קסטיאל, מעצב ואחד הבעלים של בית העיצוב קסטיאל. "המטרה היא ליצור חלל נקי, אך עם מספיק תוכן. כלומר, החלל צריך לאפשר העמדת כמה פרטים שישמשו כסולנים תוכניים על הרקע החלק. בתוך חלל כזה מציבים פריטים בארוקיים, אבל רצוי להימנע מהעמסה שנותנת תחושה של תפאורה. שילוב במינון נכון ידגיש את הניגודיות ויחדד את האמירה של שני הסגנונות, מעין קונטרה פונקט".

לדברי קסטיאל, כדאי לבחור באלמנטים ברי החלפה בתור הפריטים ששוברים את הנקי. "כריות, כתם גרפי על הקיר או ריהוט משלים עדיפים על בחירת ריהוט מקושט מאסיבי, שקשה ויקר להחליף. הפריטים האלה אופנתיים ומתעדכנים מהר יחסית ולכן גם מתיישנים באותה מהירות, לכן רצוי שיהיו קלים להעברה הלאה".

פן אחר של המגמה החדשה הוא התכה של שני הסגנונות לתוך פריט אחד, למשל כורסה מקושטת בעיצוב רוקוקו בצבע אחיד ובגימור מט. אובייקט כזה מתאים רק בחלקו להגדרה העיצובית שלו. הכורסה אמנם מעוטרת, אך המונוכרומטיות מצננת את העודף הוויזואלי שמאפיין ריהוט מהסוג הזה ומאירה אותו באור חדש. פריטים כאלה משמשים גם כאמירה עיצובית, מכיוון שהם מטפלים בפריט היסטורי בטיפול עכשווי.

אידיאל ההפשטה הצורנית

"אפשר לשחק עם הניגודים כדי להשיג את האפקט", מסביר קסטיאל, "ניגודים בין נפחים, סגנונות וחומרים. אפשר לנווט גם בתוך אותו חומר ולמצוא ניגודים. אותו חומר יכול להופיע בצורה מחוספסת, מלוקקת, מיושנת, ואפשר לשחק עם הצבעוניות שלו.

אם לוקחים רהיט בעל צורה מינורית ומעניקים לו טקסטורות, מתקבל רהיט שקט לכאורה אבל רועם בשתיקתו". רהיטים בעלי נוכחות עוצמתית אך מופע שקט הם תוצאה של חשיבה חומרית מעמיקה ושילוב מדויק בין הצורה לחומר. על אחד מהשניים להופיע בצורה מינורית, כדי שתשומת הלב תופנה לשני. אם השניים מובלטים, כלומר צורה מפותחת עם חומריות עשירה, נוצרת הגזמה וגלישה למחוזות הטעם הרע.

למעצב הרהיטים אריק בן שמחון יש רק מילים טובות לומר על המגמה החדשה, ש"מלכלכת" את המינימליזם הנקי: "אני מברך על התופעה. העיצוב הנקי נפל בשנים האחרונות לקלישאה זנית. המודרניזם המקורי יצר רהיטים שהיה מאחוריהם סיפור, היום העיצוב הנקי הוא בעצם דרך רדודה לא לומר דבר".

הפופולריות העצומה של העיצוב הנקי הולידה באופן טבעי כמות נכבדה של אובייקטים דלי צורה ותוכן, שהם למעשה העתקים חיוורים של המקור. הפריטים המקוריים נולדו מתוך אידיאל של הפשטה צורנית, והחדשים הם נגזרות פשטניות של הצורות ההן. "המגמה הנוכחית היא לקשט", אומר בן שמחון. "הטכנולוגיה מאפשרת לעצב דברים שניכר בהם המאמץ, וזה חיובי בעיני. זה מעיד על אנושיות וזה יתרון. אם לוקחים רהיט נקי ונותנים לו משחק מעניין של טקסטורות, כמו למשל עור קרוקודיל, הוא הופך למשהו מרשים ובעל נוכחות מבלי להיות גרוטסקי".

להערכתו, בתים שעוצבו בסגנון אחיד הם נטולי השראה וזמנם קצוב: "בתים שהעיצוב בהם שייך לזמן או למקום ספציפיים הם משעממים. בתים שקשה לשייך ולהגדיר מבחינת הסגנון מעניינים ועמידים יותר בפני שיני הזמן".

השילוב בין שימוש מושכל בתכנים מהעבר לבין טכנולוגיות מתקדמות יוצר תרכובת חכמה וחדשה. התוצאה מספקת למעשה את כולם, הן את חובבי הפריטים המקושטים והן את המעדיפים מינימליזם מחמיר. הקומפוזיציה ההומוגנית נשברת ונוצק עניין חדש ומרענן לחלל, מבלי לגלוש לתחום הצעקני והזול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully