וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפה כמו הלילה

אמירה ירון

25.5.2006 / 11:00

אם אתם מעל גיל 75, מאופקים, שמרנים ומשעממים, סביר להניח שתתאהבו בבית הזה, בשכונת שערי חסד בירושלים

משימה לא קלה לקח על עצמו האדריכל יהודה פרג: שיפוץ בית שנבנה בתחילת המאה בשכונת שערי חסד בירושלים. השיפוץ כלל תוספות בנייה, תכנון מחודש של החזיתות וחללי הפנים וכן פיתוח הנוף בחצר. כל זה צריך היה להיעשות על פי כללים מדוקדקים ביותר של שימור. בסופו של תהליך הצליח האדריכל ליצור סגנון אחיד, אצילי ונקי בין הבית המקורי והחלקים הנוספים והמשופצים, והוא משתלב היטב בנוף השכונה.

"למרות שהבית הוא היסטורי, וחויב בשימור חיצוני בנוסח מסוים, ניסיתי לשוות לו מראה נקי, בן-זמננו", מסביר יהודה פרג. "השתמשתי באלמנטים ההיסטוריים, של מסורת הבנייה הירושלמית, כמנוף מכוון לעיצוב חדשני".

במקורו היה הבית בן קומה אחת וגג רעפים. במסגרת השיפוץ אושרה לאדריכל ולבעלים תוספת של קומה והיתר לחפור מרתף, תוספות שהגדילו את הבית לכ-400 מ"ר. הקומה השנייה נבנתה בדיוק בסגנון של הראשונה, עם אותם פתחים שמחלקם העליון קשתות שטוחות. אולם לקומה השנייה נוספה מרפסת ירושלמית מסורתית שרוחבה 1 מטר בלבד (על פי דרישות השימור) עם מעקה מסורג. המרפסת פונה דרומה, ולאורכה מוקמו שלושת חדרי הילדים הנפתחים אל המרפסת ונהנים מחום השמש.

כדי להתאים את החלק החדש לישן, היה צריך למצוא אבן חיצונית שתתאים בדיוק לאבן המקורית האדמדמה. גם כשמוצאים אבן דומה, תמיד יהיה הבדל בין אבן ישנה לחדשה, ולכן לא ניסה פרג למזג את שתי הקומות, אלא להיפך: הוא הדגיש את המעבר מישן לחדש על ידי נדבך שקוע בעיבוד עדין יותר, ויצר קו תפר מענין, שפתר את בעיית המעבר מהחלק הישן לחדש.

גובה, עומק ומרחב

הכניסה המקורית לבית, שפונה לרחוב, היתה צרה יחסית ונמוכה יותר מפתחי החלונות לצדה. מאחר שזוהי כניסה של חזית קדמית היה צריך לשמרה. פרג הפך אותה למעין מבואה קטנה המובילה אל דלת הכניסה הראשית החדשה, שהיא רחבה ומרשימה יותר. החצר הקדמית מרוצפת בחלקה הגדול באבן, ויש בה ספסלי אבן ובריכת מים קטנה, אף היא בנויה מאבן. החצר מוקפת בחומת אבן נמוכה עם גדר סורגים.

קומת הכניסה מכילה היום את הפונקציות המשפחתיות הציבוריות - חדר אורחים וחדר אוכל - המתוכננים בחלל פתוח אחד וכך מגדילים את תחושת המרחב. עיצוב הפנים הוא מודרני בעיקרו, אבל מושפע אף הוא מסיגנון הבנייה הישן. לכן הודגש המעבר בין המטבח וחדר האוכל בקשת שטוחה, כמו זו של פתחי החלונות.

גם הפתח היוצא מחדר האוכל אל הסוכה שבגן עוצב בצורה זהה. בירידה של שלוש מדרגות מגיעים אל חדר המגורים והאירוח, ועולים שוב אל חדר האוכל, הנמצא מעברו של פתח מקושת. הפרשי הגבהים בחלל זה וחלקים מונמכים סביב התקרות (שבהן הוסוו כבלי התאורה ומערכות מיזוג האוויר) יוצרים מראה ארכיטקטוני מעניין ומדגישים את ממדי הגובה, העומק והמרחב.

רהיטי פינת האוכל האלגנטית בעיצובו של גורג’טי הובאו מאיטליה. הפינה כוללת שולחן ארוך מעץ דובדבן אדמדם וכיסאות מרופדים בעור חום כהה. מערכת ההסבה הסלונית, המצופה בעור שחור, נבחרה בתערוכת רהיטים בפאריז. המטבח הענק מחולק לשני אגפים, בשרי וחלבי, ובמרכזו הוקם אי להכנת מזון חלבי שאליו צמוד שולחן אוכל משפחתי נוסף. בהמשך החלל הפתוח, מעבר לקיר הפרדה נמוך, נמצא חדר משפחה מרווח.

המטבח וחדר המשפחה פונים בדלתות שקופות אל גן פנימי. הגן מוקף בקיר מסך המבודד אותו מהרחוב, ובו פתחים מקוריים עם סורגים מקוריים. הגן שתול למעשה על גג קומת המסד שנחפרה מחדש, והוא נראה כמעין גן תלוי, חלקו מרוצף באבן וחלקו שתול, כששני האלמנטים מעורבבים זה בזה. סמוך לפתח המקושת של חדר האוכל נבנתה סוכה סגורה המתאחדת עם שטח הגן, וכך משמש הגן פינת חמד אינטימית, פתוחה וסגורה בעת ובעונה אחת.

מעקה מצינורות ברזל

גרם המדרגות המחבר בין הקומות הוא יצירה פיסולית מפתיעה, חריגה ונועזת בבית הירושלמי השמרני והמאופק. גרם המדרגות האובאלי מעפיל סביב ציר מרכזי דמיוני, כשהוא מוקף במעקה מצינורות ברזל. מידרכי האבן עשויים ממשטחים צפים בחלקם, כשבחלק האחר הם נשענים על קורת בטון. מטעמי בטיחות נחצב שקע בכל מידרך ונשתלה בו פיסת שטיח בגוון משלים, למניעת החלקה.

למרות שגרם המדרגות כאילו חבוק וסגור בין הקירות הפנימיים, הצליח פרג לתת תחושה של תנועה דינמית הנוצרת מפיתול המדרגות והמעקה, ותוך כדי טיפוס חשים שהשטח בין הקירות התוחמים גדול בהרבה. פנסי תאורה יפים מלווים את המדרגות לאורך הקירות וכן מהמרפסות שבמפלס עליית הגג.

חדר השינה של ההורים, בקומה הראשונה, הוא חלל מרווח במיוחד, ומזכיר סוויטה מפוארת במלון עם כל התפנוקים ואמצעי הנוחות: חדר ארונות ואמבטיה מפוארים ומרפסת סמוכה. גם כאן הונמכה התקרה באותו אופן שראינו בסלון, ושוב נוצר אותו אפקט המעמיק את תחושת החלל.

קומת עליית הגג המשופעת וספונת העץ, מכילה סוויטה לאורחים, חדרי ילדים נוספים ושתי מרפסות נוף הנגוסות משטח החלל שמתחת לרעפים. קומת המסד מכילה את חדרי השירות, המקושרים במעלית אל חדר האמבטיה של ההורים, כך שאפשר לשגר את הכביסה, הישר לחדר השרות. באותה קומה נמצאים גם שטח החניה, שני חדרי מכונות, חדר אומנת, מיקלט ומרתף מישחקים גדול.

אחד הדברים המרשימים בבית הוא רמת הגימור, שכמעט לא מצאים כמוה בארץ. "כך דרש ממני בעל הבית, וכך עבדו הקבלן רמי פילץ ומי שתכנן את התאורה הכל הבית, יעקב גולדמן", מחמיא יהודה פרג. פרט לדוגמה, הוא קו המתכת העדין והאלגנטי המפריד בין הקירות והפנלים של הריצוף. הקו משתלב בגווני הפסטל הרכים של הבית. אריחי הרצפה הם פלחי אבן גיר שהובאה מצרפת. פרג נסע במיוחד לצרפת כדי לפקח על החיתוך המדויק של האריחים. כתמי הצבע בבית הם בעיקר בגוונים של עץ הדובדבן, שממנו נעשו כל הרהיטים ופרטי הנגרות האחרים. גוונים מאופקים נוספים מתקבלים מאריגי הכריות, הווילונות והכיסויים ומכלי הנוי. גם התאורה החמה משרה על הבית חמימות מרגיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully