וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים בניחוח יפני

דקל גודוביץ

25.5.2006 / 10:00

איך משלבים בית ברוח יפנית, קלה ונקיה בלב שכונה ותיקה ויוקרתית בעיר הקודש, הבנוייה בעיקר מאבן כבדה בסיתות גס

"הבית הוא ראי לסביבתו", אומרים האדריכלים דבורה וג'ף רמז. "לא רצינו לשכפל את הכובד ההיסטורי של האבן הירושלמית, אלא להשתמש בחומרים שייתנו תחושה של קלילות ורוגע". וכך בלב שכונת טלביה היוקרתית בירושלים, הבנויה אבן בסיתות גס שעליה הצטברו שנים של זכרונות וטחב, נשתל בית מודרניסטי לבן ושונה.

"עם כל המטען ההיסטורי החומרי של השכונה, חשבנו שהבית צריך להיות ראי מחשבתי ואסתטי לסביבתו. רצינו אדריכלות מודרנית ומינימליסטית, קלילה ונקייה מקישוט יתר, כדי לחדד את החוויה של מגורים בעיר ההיסטורית הזאת".

ואכן, הזוג רמז הצליח ליצור אדריכלות מודרניסטית טובה עם ניחוחות יפאניים, אבל עדיין נותרות כמה שאלות פתוחות: מהי מידת השתלבות הבית בסביבה? איזו חוויה ושל מי בדיוק מתחדדת כאן? ואיך אפשר לבנות בסגנון מודרני בעיר האבן ירושלים?

כדי לשמור על סגנון אחיד, פחות או יותר, קובעות תקנות העיר חובה להשתמש באבן מסותתת לחיפוי החיצוני, ולא באבן נסורה חלקה. אלא שכאן השתמשו באבן גלילית מותזת חול. זהו כמעט טיח מודרניסטי ובוודאי שאינו דומה לאבן הירושלמית הכבדה שממנה רצו האדריכלים להתנתק.

האבן מופיעה בהיקף הבית, ועוטפת בית מודרניסטי שבחומריו ובצבעי השחור-לבן שלו יכול היה להשתלב בכל עיר מודרנית. יש כאן טיח בהיר, קונסטרוקצית פלדה לבנה, חיפוי לוחות אלומיניום לבן, תריסי גלילה כסופים, הרבה זכוכית - בחלקה ללא מסגרת פרופיל (כמו בחזית לרחוב בקומה השנייה) ובחלקה עם פרופיל שחור לפתחים - פתחים גיאומטריים וקווים אופקיים נמשכים, כמו המרפסות הארוכות הפונות אל החצר האחורית. גם החללים בתוך הבית נמשכים ומשתלבים זה בזה בין הקומות ובין הפונקציות, כמו היו חלל פתוח אחד (או במונח המודרניסטי open plan, "תוכנית חופשית").

"החללים בקומה הראשית אינם חד-משמעיים וזורמים אחד לתוך השני", מסבירים בני הזוג רמז. "הפונקציות הקבועות ממוקמות לצדי החלל המרכזי ומאפשרות גמישות וזרימה מהחוץ אל החללים, מחלל לחלל ושוב לחוץ". כך מוקמו משני צדי חלל הכניסה המטבח והמעלית בצד אחד, והמדרגות וחדר המשפחה בצד השני. קיימת זרימה ברורה בכיוון האופקי, מהכניסה בירידה בחצי גובה לחדר הדיור והלאה דרך הפתחים הגדולים, הפונים דרומה לגינה ולבריכת השחייה. אליה מיתוספת התנועה האנכית שיוצר האדם העולה במדרגות הפיסוליות ("רצינו שהן ייראו כמו אוריגמי") או במעלית, במבט המשקיף אל המסדרון המקשר את חדרי השינה בקומה השנייה.

מדרגות בתוך מסגרת

המדרגות והמעלית בנויות בתוך פיר זכוכית ומוחזקות על ידי הבניין, ואינן הגרעין המחזיק את הבנין כפי שנהוג בדרך כלל. גם פינת האוכל וחדר הדיור לא הופרדו באופן החלטי כדי לשמור על הזרימה.

בגלל אותם שיקולים הדלתות הפונות לחלל המרכזי מזכירות קיר ובנויות מהרצפה לתקרה עם ציר רצפתי וללא משקוף, כדי לבטל את התחושה שמדובר בחדר המופרד בדלת.בקומה העליונה נמצאים חמשת חדרי השינה לילדים, לכל אחד שירותים ומקלחת צמודים. הם חולקים מרפסת משותפת ארוכה: "אנחנו מחזיקים בגישה מינימליסטית שלפיה העניין הוא לא בחדר אלא בשהייה בו, וביצירת תחושה של נופש במלון שבו כל החדרים שווים".

כפל הפתחים המחברים את החדרים למרפסת נועד בין היתר לבטל את הצורך ברשת זבובים לדלתות ההזזה הגדולות, באמצעות חלון קיפ צר נוסף עם רשת המאפשר אוורור בעת שדלתות ההזזה סגורות. מעל שוכן מפלס סוויטת ההורים, הכולל מרפסת ענקית העולה במדרגות לולייניות אפורות לגג העליון, חדר עבודה מצדה האחד וחדר שינה מהצד השני. לחדר השינה צמוד חדר רחצה מרוצף שיש קררה, עם אמבטיה בעיצוב נורמן פוסטר. כל אזורי השינה מחופים בפרקט מייפל בהיר, המשדר חמימות מול אבן הגרניט השחורה.

תחושה יפנית באוירה ירושלמית

התחושה היפנית השוררת בבית מקורה במודרניזם הנקי המגיע מיפן, ובעובדה שהזוג רמז חי ביפן תקופה מסוימת בתחילת שנות ה-80. דבורה למדה, וג'ף זכה לעבוד במחיצתו של האדריכל הנודע שין טקמצו, שהיה אז בתחילת דרכו. מכאן אולי השימוש בקווים אופקיים (למשל בקומת חדרי השינה, שם משתלבים הקירות בדלתות בחיפוי עץ מלבני אופקי), ובחומרים כמו חלוקי נחל לבנים, טוף שחור לחניה וריצוף גרניט שחור (הצבע השחור מתקשר לגגות הרעפים השחורים של הבנייה היפנית המסורתית מחד, ואל צבע היסוד המודרניסטי מאידך).

הזוג רמז גם מרבה להשתמש בביטויים יפניים כמו "מסגור נוף", המופיע בכל פתחי החלונות הגדולים, או "נוף שאול" המופיע למשל בניצב לציר הכניסה, וממסגר את הגינות הצדדיות בתמונת נוף יפה הלקוחה כמו ממקום אחר. אולי גם הבתים הירושלמיים הוותיקים מסביב ממסגרים את הבית המודרניסטי, שהוא בעצם "בית שאול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully