וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טללית זוללת שניצל

איריס גלזמן

23.5.2006 / 10:20

צמחים טורפים כמו טללית וכדנית, יחסלו את היתושים בחצר שלכם וישמח גם למנות בשריות מושקעות יותר

הצמחים הטורפים פיתחו לעצמם מנגנוני הישרדות מיוחדים ביותר, המאפשרים להם לשרוד באזורים דלים ביותר במינרלים. הם משלימים את החסר על ידי לכידה של חרקים ובעלי חיים, קטנים בדרך כלל, שמוצאים את עצמם ב-Dead End.

הצמחים הטורפים מצויידים בדרך כלל במלכודות של ריחות וצבעים, שגורמות לקורבנות להתקרב אליהם, ואז בעזרת דבק, כדים מלאי נוזלים או כפות נסגרות, הם לוכדים את החרק, ומפרקים אותו על ידי הפרשת חומרים כימיים שונים למרכיביו החלבוניים, אותם הם צורכים בשקיקה לצורך גידול והזנה שוטפת.

הצמחים הטורפים סובלים ממוניטין גרועים במיוחד, שיצאו להם במסגרת סרטי אימה, כמו "חנות קטנה ומטריפה", בו תואר בהגזמה רבה צמח תובעני, שניזון מטיפות דם ואשר גדל לממדים אימתניים.

המיתוסים, שעורבבו בהם עובדות ומעשיות על תכונת הטריפה, הביאו רבים לחשוש מצמחים אלו, למרות שכמובן אין בהם כל סכנה, לא לאדם ולא לחיות המחמד. בין האגדות המוגזמות ידועה זו המספרת אודות חוקר טבע וכלבו שיצאו לאסוף צמחים בניקרגואה. הכלב ברח ומאוחר יותר שמע החוקר את כלבו בוכה ממרחק. כאשר מצא אותו, היה הכלב לכוד בין שורשי וסיבי צמחים כשהוא מכוסה בשרף שהופרש מהצמח. כל דמו של הכלב נשאב ממנו ונותרו רק השלד והפרווה והחוקר שניסה עוד לחלץ את כלבו מתאר כיצד בקושי רב הצליח לנתק את ידו שלו משורשי העץ.

לצד האגדה הזו צמחו סיפורים על עץ הנחש במקסיקו, הלוכד ציפורים, צמחים אוכלי אדם במדבריות אריזונה ועץ אחד במדגסקר המסוגל ללכוד ולחסל בני אדם.

צמחים טורפים בחצר האחורית

גם לארץ הובאו צמחים כאלה שהיה צורך לתת להם חרקים גדולים ממש וזוחלים לצורך הזנה וכשלא היו בנמצא אפילו תחליף שניצל. אבל רוב הצמחים המוכרים סביבנו הם קטנים ואוכלים חרקים קטנים וניתן לגדל אותם בבית, בתנאים המתאימים. רצוי לשמור על טמפרטורה חמימה ולחות תמידית. ההשקיה עדיף שתהיה במים "רכים" – מזוקקים או מי גשם. המצע הוא מכבול לא מועשר, לא תערובת עציצים רגילה, ואין צורך בדישון כמעט ברוב המינים.

בבית את רוב הצמחים רצוי לגדל בפינה מאוד מוארת, ההשקיה היא דרך תחתית עם מים מזוקקים בגובה סנטימטר אחד – פעם ביומיים לערך, כשבחורף צריך להמעיט יותר בהשקיה. המצע צריך להיות לח אבל לא ספוג במים.


הרצאה בנושא "עולמם של הצמחים הטורפים", תתקיים ביום שישי, 9 במאי, בשעה 10:00 בבוקר, במשתלת וונדי בעין ורד. המרצה הוא אריה כהן, מומחה בתחום ובעל אוסף גדול של צמחי טורפים.
לפרטים והרשמה: 7963154–09.
ההשתתפות ללא תשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully