וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערה החשמלית

ליאת סטניסלבסקי

22.5.2006 / 10:15

קירות עטופים בשירה, חללים נוזליים וצבעים אלקטרוניים - 17 אדריכלים עולמיים נפגשו כדי לעצב את מלון 'אמריקה פוארטה' במדריד

מלון היוקרה 'אמריקה פוארטה' (PUERTA AMERICA) שנפתח בספטמבר השנה במדריד, הוא תופעה אדריכלית מרשימה. עיצוב המלון הופקד בידיהם של 17 אדריכלים ומעצבים בעלי שם מרחבי העולם וביניהן ז'אן נובל, חוויאר מריסקל, ארטה איסוזקי, רון ארד, מרק ניוסון וזהה חאדיד. כל אחד מ-17 האדריכלים המשתתפים התבקש לעצב קומה שלמה שבה חללים משותפים ופרטיים על פי תפיסת עולמו.

האדריכלים שמגיעים מתרבויות שונות וסגנונות מגוונים זכו בחופש אמנותי ויצרו חללים הנבדלים בתכלית זה מזה בצבעים, בצורות ובמרקמים. עיצוב חוץ המבנה, שתכנן האדריכל הצרפתי ז'אן נובל, מתייחס אף הוא לרב התרבותיות ולחופש אמנותי. על יריעות הקאנבס הפלאסטי המחפות את חזיתות המלון נחקקו מילות השיר Paul Eluard Liberte הצרפתי בשפות שונות.

בעלי המלון והוגי הרעיון תיארו את ההרפתקה העיצובית שבהקמתו של 'אמריקה פוארטה' כ"חלום שהתגשם. הרגלי מחייה וחשיבה שונים יצרו יחד את המלון. זהו מלון עם נשמה משלו". 'אמריקה פוארטה' נבנה כמלון הדגל של חברת המלונות סילקן הוטלס. בהקמתו הושקעו כ-57 מליון יורו.

היכרות עם כמה מהמעצבים:
ז'אן נובל - מהארכיטקטים המשפיעים ביותר בעשור האחרון. נובל זכה בפרסים רבים ביניהם פרס אגה קאן על תכנון המכון לעולם הערבי בפריס. נובל מדגיש בעבודתו במלון את חשיבות החיבור בין חופש להנאה. 'אמריקה פוארטה', טוען נובל, הוא צומת בין אמנות לארכיטקטורה "המאפשרת לאורחים לחוות רגעים יוצאי דופן ויוצרת עולמות קטנים להנאתם".

זאהה חאדיד - אדריכלית ילידת עיראק, מאתגרת בעבודותיה תפיסות חלל מסורתיות. חאדיד זוכת פרס פריצקר לשנת 2003 היא האישה הראשונה שזכתה בפרס. בעיצוב חללי המלון יישמה חאדיד שפה אדריכלית חדשה המבוססת על עיצוב דיגיטלי. חאדיד תכננה את הקומה הראשונה בצורות אמורפיות רכות העוטפות את החלל כולו. האלמנטים הסטרוקטורליים יוצרים חללים "נוזליים". הם צומחים מהרצפה או משתפלים מהקירות ומעניקים פרשנות מעניינת לחפצים ולריהוט הפונקציונלי האופייניים למלונות.

מארק ניוסון - מעצב אוסטרלי, העוסק במגוון רחב של עיצובים. ניוסון מצא בעיצוב 'אמריקה פוארטה' הזדמנות ליצור אווירה שלדעתו מתבקשת במלון: "סביבה מודרנית ושלווה בחדרים שבהם יוכלו האורחים להרגיש בנוח גם אם הם באים ללילה אחד בלבד".
הלובי המועגל שתכנן ניוסון לקומה 6 מעוצב בצבעים חמים. התאורה בלובי ממוקמת בזויות החיבור של קירות הלובי לרצפה ולתקרה.

קומה 7 היא הקומה של רון ארד, שיחל בקרוב לבנות את מוזיאון העיצוב בחולון, העתיד להיפתח ב-2007. ארד מצהיר כי הוא רואה ב'אמריקה פוארטה' שלב התפתחותי חשוב בחיפוש אחר ההגדרה מהו מלון. למשתתפים ניתן הרישיון לערוך ניסויים. הרעיון הוא לא לעצב חדר, אומר ארד, אלא למצוא דרכים חדשות לארגן חלל.

קתרין פינדליי (האדריכלית הסקוטית) מתמקדת בעבודותיה בקשר שבין טכנולוגיה לארכיטקטורה. בעבודתה במלון ניתן דגש מיוחד ליצירת אווירה מרגיעה המשרה תחושת ריחוף. הצורות החופשיות של הריהוט משתלבות בקווים המועגלים של הקירות הגליים, המונוכרומטיות הבהירה השולטת בחלל משרה אף היא אווירת רוגע וגם לתאורה תפקיד חשוב ביצירת האווירה המדיטטיבית.

בתמונה הראשית: הלובי בכניסה לקומה 6, בעיצובו של מארק ניוסון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסדרון של קומה 6, בעיצובו של מארק ניוסון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר בקומה 7, בעיצובו של רון ארד/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר אמבטיה בחדר של רון ארד/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר בעיצובו של ז'אן נובל. חופש והנאה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלובי בעיצובה של קתרין פינדליי. קירות מעגליים ומונוכרומטיות בהירה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר בעיצובה של קתרין פינדליי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר של זאהה חדיד. מאתגרת תפיסות חלל מסורתיות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
'אמריקה פוארטה'. 57 מיליון יורו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מילות השיר Paul Eluard Liberte הצרפתי בשפות שונות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר בעיצובה של זאהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully