וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בזבל

יגאל גבזה

20.5.2006 / 9:15

אהילים משקיות ניילון וארון בגדים מהקרטונים של הירקן - מעצבת הפנים בריג'יט קרטייה ממליצה לכם לא לזרוק כלום

"אין פאניקה מול הדף הלבן", אומרת מעצבת הפנים בריג'יט קרטייה על תהליך העיצוב של הבגדים והחפצים הממוחזרים שהיא יוצרת. "מוצאים חלק או שארית של משהו והתהליך מתחיל. מחברים דברים, יוצרים להם שימוש חדש, עובדים בסדרות ואף פעם לא משתעממים".

את החומרים היא מוצאת במכולות פסולת של אתרי בנייה, בשקים מלאים בשאריות בד שגזרנים בדרום תל אביב הניחו על המדרכה לקראת איסוף האשפה ובשוק הפשפשים. "החלום שלי הוא לעשות מקום מינימליסטי", היא מסבירה, "אבל אני לא מצליחה, הצבעוניות והבלגן חזקים ממני".

דוגמה למגע האקלקטי שלה אפשר למצוא בעיצובן של כמה חנויות, למשל רשת "רזילי", ובמסעדות וברים כמו "דרך האוכל" ו-"X RAY". בשנים האחרונות שבה הנושא האקולוגי את לבה, והיא החלה ליצור חפצים ובגדים מחומרים ממוחזרים, שאותם היא מוכרת בחנותה בתל אביב.

החפצים הממוחזרים הראשונים שיצרה היו מנורות עשויות מכלי מטבח מפלסטיק שנקנו בשוק. לאחר מכן החלה למחזר שקיות ניילון, שמהן עשתה מעילי גשם שנמכרים עד היום, בעיקר בחנות בסוהו בניו יורק. שקיות הניילון משמשות לה גם ליצירת אהילים ותיקים, ולעוד שימושים מפתיעים כמו וילון-סוכך הצמוד לחלונות הסטודיו שלה: שומר על פרטיות, מסנן את אור השמש ומוסיף מגע צבעוני.

מחשבה מקורית וחופש פעולה

הבגדים שהיא יוצרת הם אלתורים. אין לה רקע בתפירה ולעתים הדברים נעשים בקשירה. לדברי קרטייה, האופנה היום יותר פתוחה ומאפשרת זאת. מעבר למיחזור, החיים החדשים שהיא מעניקה לבגדים מבוססים לעתים על היפוך ומתן אוריינטציה חדשה, כמו חולצה שאחרי תפנית של 180 מעלות הפכה למכנסיים - כל אחד מהשרוולים הפך למכנס. המחשבה המקורית חוברת אצלה לחופש פעולה יצירתי: נראה שאין דבר שאי אפשר להסתכל עליו באופן אחר, חדש, למצוא לו שימוש נוסף ולהעניק לו עוד גלגול.

שמורת טבע

קרטייה הייתה רוצה לפתוח מרכז אקולוגי עם גינה על הגג וחוג לבישול אורגני, ואולי גם מלון אקולוגי. בינתיים, היא אומרת, אפשר לנצל את הגגות השטוחים של תל אביב כדי לגדל עליהם גידולים אורגניים.

הבית השכור בנווה צדק שבו היא מתגוררת ועובדת הוא מעין שמורת טבע, אחד מאחרוני הבתים שהיזמים עוד לא הניחו עליהם את ידם. הגן הצמוד אליו צומח פרא, ומפוזרים בו חפצים ורהיטים המשתלבים בסביבתם בטבעיות.


פנים הבית עצמו משקף היטב את אופי עבודתה של קרטייה בעיצוב פנים, ואת יכולתה ליצור כמה סוגי אווירה בחלל אחד.
הרצפות הצבעוניות המקוריות משוחחות עם ניירות צבעוניים מהמזרח, המודבקים כקולאז' מרהיב על דלתות הארון, ועם מנורה עשויה כלי אוכל המשתלשלת מהתקרה. בחדר אחד ניצב ארון בגדים העשוי כולו מארגזי פרי מקרטון, ובשני שידה הודית עתיקה. בדים מרהיבים משמשים לריפוד או לכיסוי הרהיטים, ויריעת פלסטיק גדולה בגוון צהוב משמשת כמעין וילון.
הביטוי "מגע אישי שאינו ניתן לחיקוי" נעשה לאחרונה שחוק, אבל במקרה של בריג'יט קרטייה אין מתאים ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully