וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לואי ה-14 במרכז יפו

אביגיל אדם

19.5.2006 / 9:00

כורסאות מוזהבות בחלל יפואי, ורישומים רנסנסים מתחת לקשתות ערביות - הבית של פטרישיה גלמן ביפו משובץ במוטיבים אירופאים אבל חף מכל קיטש

אל ביתה ואל עולמה הקסום של פטרישיה גלמן נכנסים מרחוב יפת ביפו. כיוון שגלמן הינה אמנית ילידת פריס, מומחית לטכניקות מסורתיות של צביעה אומנותית ושל שחזור ריהוט עתיק אותן למדה בפירנצה, נראה ביתה כמו נלקח ממחוזות אחרים

מבעד לדלת שאינה נראית כמבטיחה גדולות, נכנסים אל חצר פנימית המכילה חמש דירות, שפתח כל אחת מהן עשוי כקשת של כורכר אשר מכניסה את הרחבה הציבורית ואת אורה פנימה, אל תוך הדירות.
המקום, ששנים רבות עמד כחורבה מוזנחת, שופץ ונבנה מחדש על ידי זיו רשמן בעזרת חומרים ממוחזרים כמו אבני כורכר מקומיות, חלונות ודלתות שנאספו עם הזמן ועוד. את הטיח, האטימות והסיומות ביצע רשמן בשיטות המסורתיות, הטבעיות והזולות, אותן למד אצל ערביי הארץ, והעניק למקום חיים חדשים."גם כאן כמו בחיים", אומר רשמן, "החוכמה היא לשמור על פשטותם של הדברים, עם חומרים טבעיים פשוטים ועם פרופורציות פשוטות".

אל הבסיס הראשוני והמיוחד הזה של הבית נכנסה לגור פטרישיה גלמן בעלת האישיות הצבעונית ויוצאת הדופן, והיא הלבישה אותו במעטה של זהב.

חלל זה עלול היה להיות בעייתי תחת ידיים אחרות: הוא ארוך, אינו גדול או סטנדרטי ואינו נוח לעיצוב. למרות זאת, הבית כולו מולבש בנגיעה משובחת של טעם טוב, נגיעה תרבותית מנוסה אשר אינה חוששת מגלישה אל מה שמכונה "קיטש", ויחד עם זאת, יודעת לשמור על איזון ואיפוק.

מלבד כישרונה האמנותי של גלמן המחזיר לחפצים את מלוא הדרם, גלמן שומרת היטב על הגבולות ומציגה את פרטי העיצוב המלודרמטיים שלה - בלי ליצור מראה של עומס יתר וללא חפצים מיותרים - כאילו הללו נולדו בחלל הספציפי הזה. גלמן משלבת יפה את אווירת המזרח והמערב, והופכת את המבנה המזרחי הישן לורסאי הפרטי שלה.

רישומי רנסנס בחדר האמבטיה

הכניסה הרשמית לדירתה של גלמן נמצאת בסלון, ומול פתח הכניסה, בעברו השני של החדר, נמצא הפתח למטבח אשר ממנו נכנסים גם אל חדר הרחצה. מדלת המטבח היוצאת מהסלון ניתן להביט עד לקצה המסדרון, אליו פונים חדר השינה וחדר העבודה, ומן המסדרון אל החוץ בדלתות הזכוכית המקושתות.

עם רצפתו המקורית הישנה ועם קירות הטיח החשוף, האפור, נראה הסלון אפלולי. גלמן השתמשה באפלולית כבדה זו כרקע הולם למגע הדרמתי של עיצוביה: ספת זהב תיאטרלית בריפוד שמנת ומולה מונחת כורסה תיאטרלית אחרת. בפינה ניצבת מנורת פרספקס אשר בעיצובה הבארוקי השקוף מקלה על הכובד המוזהב. על מנת להגדיל את תחושת המרחב בסלון, הכניסה גלמן מראות לתוך הנישות הבנויות.

מהסלון עוברים אל המטבח דרך פתח מקושט. במטבח, כמו באמבטיה, נבנו משטחי העבודה מבטון לבן פשוט. גלמן בנתה בעצמה את דלתות ארונות המטבח וצבעה אותן במשבצות אלכסוניות נוסח פרובאנס, התואמות את הרצפה העתיקה של הסלון, רצפה החוזרת על עצמה גם בחדר השינה וכן בחדר העבודה. על הטיח הגולמי שבחדר האמבטיה ציירה גלמן רישומי רנסנס.

כתמי טיח טבעיים

מדרגות אחדות הממוקמות לצד הספה המוזהבת שבסלון, עולות, דרך צידה של הקשת הישנה, אל פרוזדור ארוך שבקצהו, ליד פתח חדר השינה, נמצאת פינת המחשב. פינה זו מכילה שולחן שנבנה על רגלי מכונת תפירה ישנה, כיסא ששופץ בעבודה עצמית ומראה יפה המחזירה לחלל את הריבועיות. האזור מואר באור נעים הפורץ מבחוץ דרך וילונות בהירים. בחדר השינה מיטת ברזל ומעליה שנדליר, ואת האווירה יוצרים כתמי הטיח הטבעיים.

"הבית הזה משרה עליי אווירה יצירתית", אומרת גלמן, "המבנה והאסתטיקה כל כך משמעותיים בחיי, וכאן אני מרגישה שאני נותנת את הטאץ' האחרון. המקום נותן לי דחיפה ענקית ליצירה, ומאז שאני כאן - אני מרגישה שהגעתי לבית האמיתי שלי".

ואכן, בנוסף לעובדה שהחנות-סטודיו שלה שברחוב פלורנטין בולטת בזכות יופייה המיוחד, נראה כי גם פריטי העיצוב המיוחדים של פטרישיה גלמן הגיעו לביתם האמיתי ולמקומם הטבעי בביתה שברחוב יפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully