וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוויטה על המים

נעמה צור

18.5.2006 / 8:40

הלקוח של האדריכלית דור קונפינו ביקש לקום בבוקר בים, ובלילה להרגיש בבר ניו-יורקי. משחקים של אור וצבע עשו את העבודה

"הסוויטה" - כך מכנים בעל הדירה ומכריו את חדר השינה שלו. בהתחשב בכך שלחדר רחב הידיים צמוד מעין ספא פרטי, שמכל חלון בו נשקף הים הקרוב, ושחזיתו הארוכה של החדר וגם חלק ניכר מהגג פתוחים לחלוטין לים ולשמים - הכינוי הזה מוצדק בהחלט.

תחושת הנופש, החופשה התמידית, מקום שנועד לתפוס שלוה, להנאה ולבילוי שולטת בדירה כולה ולא רק באגף השינה. זה לא מקרה: בעל הדירה, איש עסקים המרבה בנסיעות לחו"ל, ביקש בית שבו יוכל לנוח ולפתוח את העיניים מול כחול הים והשמיים הים-תיכוניים בבוקר, ובלילה להרגיש כאילו נכנס לבר ניו-יורקי.

נתוני הפתיחה שקיבלה האדריכלית דור קונפינו היו דירה סטנדרטית בת 150 מ"ר בפרויקט ותיק יחסית בקרבת הים. עוד לפני שטיפלה בחומרים ובצבעים עיצבה קונפינו מחדש את כיווני הדירה, בהתחשב במגבלות המבנה. במקור פנתה רק קדמת הדירה אל הים, וחלקיה האחוריים לכיוון העיר.

הסטת וסיבוב התוכנית ב-45 מעלות פתחו את המבט מכל חלקי הדירה אל החזית הארוכה הפונה לחוף, והפכו אותה ללבו של הבית, כמתבקש. מדובר בפתח ענקי המורכב מחזית וגג משופע מזכוכית. הפתח מחולק לארבעה חלונות (ושלושה נוספים בחדר השינה) הנעים יחדיו, שניתן לפתוח אותם ופשוט לשהות תחת כיפת השמים. מכיוון שהים הוא הגיבור הראשי של הדירה במשך היום, מטרת העיצוב היא להדגישו בדרכים שונות, ובוודאי שלא לגזול מהנוף את תשומת הלב. כך למשל נצבעו קירות הבית והתקרה בצבעי שמן בהירים; לבן, תכלת ואפור (רונן כץ), צבעים המעניקים להם חיים, ברק והשתקפויות של אור טבעי המשתנות במשך שעות היממה.

משרבייה מנירוסטה

ריצוף הפרקט הכהה של הדירה מנוגד לקירות הבהירים. זה פרקט מעץ אלון גושני, שיובא מבלגיה, ועבר שם תהליכי חמצון שהעניקו לו מראה מיושן ומיוחד (ז'אן קלוד בע"מ).

העץ הכהה מאזן את הבהירות של שאר האלמנטים, "מחמם" את האווירה, ויכול גם ליצור אסוציאציה של סיפון אונייה, כמתבקש מהמיקום על הים ממש. בכניסה בולט מיד על רקע העץ הכהה מטבח הנירוסטה המבריק ("בופי"), התופס נתח משמעותי מהחלל המרכזי של הדירה, ומלמד על חיבתו של הדייר לאירוח ובישול. משטח העבודה עשוי נירוסטה מבריקה ומלוטשת, ואורכו הרב, 8 מטרים, מדגיש את אורך החלל המרכזי. מולו מוקם אי גדול, המעוצב כבר נירוסטה במסעדה, וניצב על רצפת זכוכית חלבית.

מקצהו המרוחק של המטבח, מול הכניסה מפתיע קיר אדום (המשדר עוצמה לפי תורת הפנג שואי), שכולו דלתות לארונות שבהם אוסף הנעליים הגדול של בעל הבית. ממנו נפתחים שני מעברים קצרים - ימינה לסוויטת השינה ושמאלה לאגף הנוסף בדירה, הכולל חדר אמבטיה מרווח נוסף, חדר שירות, חדר שינה וחדר עבודה.

בין החלל המרכזי לבין המעבר המוביל לחללים הפרטיים יורד תריס חשמלי, המאפשר הפרדה מוחלטת ביניהם. דלתות החדרים האלה, דלת הכניסה הכפולה ואפילו דלת חדר השירות הקטן הן כולן דלתות עץ שחורות וכבדות (טימבר), שנועדו ליצור אשליה של מרחב - כאילו מסתתרים מאחוריהן אגפים רחבים נוספים, מסבירה קונפינו.

מול שורת הדלתות היוצאות מהמעבר, בקיר הגובל עם המטבח, עוצב רצף של ארונות נישה נמוכים הסגורים בדלתות מיוחדות מנירוסטה קלועה. אותה משרביית נירוסטה היא גם תקרתו של המעבר, שבתוכה שתולים כוכבי תאורה המנצנצים מבעד לרשת המתכת.

הים מכל כיוון

קיר אדום נוסף, והפעם אדום-יין, נמצא בחדר האמבטיה הקרוב סמוך לאמבטיה האובלית. בתקרה שמעל האמבטיה עוצבה נישה אובלית בהתאמה, עשויה זכוכית חלבית, שבתוכה נסתר גוף תאורה המפיץ אור אדמדם. הקיר, התאורה וריהוט האמבט הלא שגרתי יוצרים תפאורה דרמטית וחלל חושני מאוד.

התאורה המעוצבת ויוצאת הדופן של חדר האמבטיה והמעבר היא רק דוגמה אחת לשימוש המרשים בתאורה של קונפינו. כשהחשיכה יורדת ונוף הים הופך לפחות דומיננטי לוכד את תשומת הלב עיצוב התאורה הייחודי, שאחראי ליצירת אווירה ודרמה בחלל.

בחלל המרכזי של הבית - הסלון והמטבח - ביקשה האדריכלית ליצור אווירה אינטימית אך עכשווית ומעודכנת, שיהיה אפשר להתאימה למצב הרוח ולצרכים של הדיירים.

תפקיד נוסף של התאורה הוא להגדיר את ההפרדה בין חלל הכניסה, אזור הבר והמטבח והסלון, ללא צורך בחלוקה פיזית וצמצום החלל.
את ההפרדה הזאת יצרה קונפינו באמצעות שלושה עמודי תאורה מזכוכית ("תמוז") שעולים מהפרקט לתקרה, נעלמים בה בתוך נישה צבועה שחור ויורדים בחזרה בפינת הבישול.

העמודים יכולים להאיר באור לבן או כחול דרמטי ואפלולי יותר, בהתאם לאווירה הרצויה. כך גם לגבי רצפת הזכוכית שעליה ניצב האי - שמעניקה מעין הילה לבר, ואפשר להאירה באור לבן יום-יומי או בכחלחל.

קירות החדר עצמם מנותקים מהרצפה והתקרה בזכות תאורה מעוצבת למעלה ולמטה, המצליחה ליצור אשליה של חלל רחב יותר. ואילו האורות הכחולים המאירים מלמטה את המעקה הנמוך הפונה אל הים שוטפים את המרפסת ומתחברים בשעת בין הערביים לכחול השולט בחוץ - בשמים ובמים.

גם בסוויטת השינה יש אפקט תאורה מיוחד: סיבים אופטיים עמידים במים שתולים בתקרת הגבס שמעל פינת הרחצה הגדולה, ומנצנצים ככוכבים בלילה (יועץ תאורה: בני טבת).

נוסף על השירותים יש כאן סאונה רטובה ומקלחת, שביניהן מחיצות זכוכית שקופות כדי לא לחסום את המבט אל הים מכל נקודה שהיא. מולן שני כיורי אבן כבדים מונחים על משטח עץ וונגה, הנסמך אל קיר נמוך. הקיר מפריד הפרדה חלקית בין אגף השינה לאגף הרחצה, המוגבה ממנו, במדרגה ובתוכו שתולות שתי מראות צרות וארוכות, שוב כדי שלא להפריע למבט להיפגש עם הנוף אפילו בעת הגילוח או צחצוח השיניים.

מצדו השני משמש הקיר כגב המיטה, שעליה אפשר להתרווח ולראות את הים מכל עבר. בלילה מיתווספים כוכבי התאורה המלאכותיים אל הכוכבים האמיתיים שבשמים הפתוחים. "אני מרגיש שאני חי בים, כמו שתמיד רציתי", אומר הדייר, "בדירה מעוצבת ועם כל הנוחות האפשרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully