וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניירות קיר

ליאת סטניסלבסקי

10.5.2006 / 11:35

תשוקתה לטפטים של המעצבת טרייסי קנדל, אנגליה חביבה ומיושבת בדעתה, הביאה אותה לתפור קונדומים לקירות ולעשות טפטים מכפתורים

כשנתקלתי לראשונה בעבודותיה של מעצבת הטפטים, טרייסי קנדל, דמיינתי אותה לעצמי כלונדונית צעירה יצירתית ופרועה, שתופרת קונדומים וכפתורים לקירות. להפתעתי גיליתי כי היא אנגליה חביבה ומיושבת בדעתה, חייכנית ומאירת פנים שתופרת קונדומים וכפתורים לקירות.

עבודתה של קנדל מגדירה מחדש את מהות הטפטים ואת תפקידם בעיצוב החדר. הפרשנות המיוחדת שהיא מעניקה ל"ניירות הקיר" שלה, הופכת את עיצוביה לרעננים, הומוריסטיים ומקוריים במיוחד.

בראיון שערכתי איתה, מסבירה קנדל את תשוקתה לטפטים ושופכת אור על מקורות היצירתיות שלה. לעיצוב טפטים הגיעה קנדל, לאחר שסיימה לימודי אמנות והדפס במנצ'סטר ותואר שני בטקסטורה ב- RCA בלונדון.

מדוע בחרת לעצב דווקא טפטים?

"טפטים הם השילוב המושלם בין אמנות לטקסטיל - שני מקצועות שלמדתי. אני נהנית מאוד לבחון את גבולות הטפט. מה אני יכולה להדביק על הקירות ועדיין לצאת מזה בשלום..."

היסטוריונית העיצוב לזלי ג'קסון, כתבה על עבודתה של קנדל כי היא "נעה בכיוון חדש לגמרי. קנדל מתייחסת לנייר יותר כמו טקסטיל, היא יוצרת בו גלים או אפקטים תלת ממדיים על ידי מניפולציה". ההתייחסות החדשנית של קנדל לטפט, בולטת בעיקר בשילוב מגוון רחב של חומרים, שאינם אופייניים לטפט המסורתי. ב-'flax' למשל משולבות רצועות נייר הבולטות מהקיר. 'בחדר הלבן' מודבקת לקיר מוזאיקה של פיסות טפט המחוברות בתפרים עדינים המוסיפים מרקם, צל ועומק לקיר. ב- BUTTON AND HOLE תפורים לבד לבן מבריק כפתורי טוקסידו, ובטפט הנועז מכולם "סקס בחדר השינה" קונדומים מוכנים לשימוש, מציצים מתוך כיסים תפורים ביד. תלת הממדיות והשימוש בחומרים לא שגרתיים, דורשים את תשומת ליבו של המתבונן בטפטים. "מוצא חן בעיני שדרוש יותר ממבט אחד, על מנת לקלוט את הטפט" מתוודה קנדל.

את משתמשת בחומרים שונים הבולטים מפני הקיר, האם ניתן לסמוך על כך שהם יישארו במקומם ולא יתבלו?

"אני מקפידה להשתמש בחומרים האיכותיים ביותר. בנוסף לכך, הטפטים שלי הוצגו בתערוכות רבות, זה מקום מצוין לבחון עמידות של עיצוב. באולמות תצוגה עוברים אנשים רבים וכולם מלטפים, נוגעים ומושכים. אם הטפטים שרדו את התערוכות בשלום, הם ישרדו הכול."

מוטיב ה"בלו-אפ" של אובייקטים כגון פרחים, סכו"ם ונוצות שהוגדלו לממדי ענק מלווה אותך לאורך הקריירה. מהו מקור המשיכה שלך למוטיב זה?

"הרעיון של דימוי אחד מוגדל, מגיע מהניסיון לזכך רעיון. זוהי הצהרה של אימפקט ויזואלי אחד. כשמגדילים אלמנט לאורך של 2.15 מ', הוא הופך להיות דוגמה גרפית נועזת. הפשטות והטוהר מעניקים לדימויים את כוחם. כאשר הדימוי ברור, אני יכולה להדפיס אותו בצבעים שונים, מבלי לאבד את מהות הצורה."

קנדל משתמשת בעיקר ברקעים בצבע לבן או באוף וייט, המבליטים את הדימוי. "למדתי הדפס ואמנות, ויש לי מספיק ביטחון להציג את העבודות על בסיס לבן, שמדגיש אותן. צבעים יכולים לבלבל, ואותי מעניין יותר להעביר רעיון טהור ונקי" היא מנמקת את הבחירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מבין המגוון הרחב של הטפטים שעיצבת, האם יש אחד שנחשב לפופולארי במיוחד?

"כולם אוהבים את ההדפסים הגדולים, וכולם אוהבים את הטפט 'בחדר הלבן'. אבל בסך הכול אני בת מזל, משום שאנשים שונים אוהבים עיצובים שונים. זה נותן לי את החופש להמשיך ולנסות דברים חדשים."

רבות מהעבודות שלך מעוצבות עבור חלל ספציפי, כיצד את מתאימה את הטפט לחלל?

העבודה שלי מבוססת על ראיית חללים, ותרגום האלמנטים של הפנים לתוך הטפט. לעיתים, אני אף מוסיפה לטפט אלמנטים שחסרים בחלל. למשל במלון nagodaC בלונדון, הבנוי בסגנון עתיק, השתמשתי בטפטים כדי לעדכן את החלל ולהפוך אותו לעכשווי יותר. העיצוב שלי אינו עבודת האמנות המרכזית בחלל. הטפטים אמורים להשתלב גם עם הריהוט והתאורה. חשוב לי שעיצוב הטפטים, יבטא רעיון בסיסי חזק, אבל לא דומיננטי יתר על המידה. אני רוצה שאנשים יבחינו בטפט ויסתכלו עליו, אבל אני לא רוצה שיפחדו לשים עליו תמונה או להשעין כיסא."

אילו טפטים את מעצבת עכשיו?

העיצובים שאני עובדת עליהם כעת, מבוססים על טכנולוגיית חיתוכי לייזר. אני אוהבת להשתמש בטכנולוגיות חדשות. עומד לרשותנו היום "ארגז כלים" כמעט בלתי מוגבל, ואפשר לרתום טכנולוגיות מסוגים שונים לעיצוב.

הרעיונות בעיצוב הטפטים מקוריים ומגוונים, מאין את שואבת את הרעיונות לדגמים?

"הרעיונות באים כל הזמן ומכל מקום. כל יום כשאני עומדת ומסתכלת מבעד לחלון, אני נתקלת בדימויים וחושבת לעצמי הממ... יהיה נחמד להשתמש בזה בטפט. הדבר העקבי היחידי המשותף לכל העיצובים שלי, הוא הפשטות. אני משקיעה את מירב זמן העיצוב, בלהפוך את הטפטים לפשוטים וטהורים ביותר - רעיון לא מתחכם. פשוט ככל הניתן."

דוגמה טובה לפשטות הברורה ולראשוניות אליה שואפת קנדל, ניתן לדעתי למצוא בטפטים "FLORALS" המציגים פרח בודד, הנפרש על הקיר כולו. אלה הם צמחים מוכרים ונפוצים כמו ילקוט הרועה, סביונים וטופח, שהופכים מפרחי שדה קטנים לדימויים אסתטיים חזקים ומרשימים. סוד היופי של טפטים אלה, כמו גם של עיצוביה האחרים של קנדל, נעוץ באופן שבו היא מנסחת את צורתו הברורה והראשונית של האלמנט היומיומי, ובכך מחלצת ומעצימה את האסתטיקה הפוטנציאלית הטמונה שבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully