וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי מחבואים במטבח

רעיה הנרי

24.4.2006 / 17:02

עיצוב נזירי, או גימורים מבריקים - המטבחים של היום סובלים מנטייה להיחבא בתוך רהיט אחד גדול בעל מראה נקי

המגמה הכללית בעיצוב מטבחים היום היא ניקיון חזותי. האיפוק הוויזואלי מסתיר מאחורי המראה המינימליסטי את כל הנחוץ לבשלנים המקצועיים ביותר. אחרי שנים של עיצוב בהשראה תעשייתית ובחומרים קרים חוזרת החמימות למטבח ומאזנת את הקו הנקי בזהירות, על ידי שילוב החומר החם במסגרת נזירית או באמצעות נגיעות נועזות של צבע בגימור מבריק.

בתערוכה האחרונה במילנו נכנס המטבח באופן רשמי לארון. המטבח כולו נחבא בתוך רהיט אחד גדול בעל מראה נקי: לא רואים מקררים, כיריים או כלים. "מפני שהמטבח נבנה היום כחלק מחלל המגורים, הוא מעוצב כחלק מרהיט", אומרת רווית גוהר, מנכ"לית “Boffi” בארץ. "המראה הנקי מתקבל על ידי תכנון ללא ידיות, ללא מדפים פתוחים, עם מסדים (סוקל) נמוכים של 2-5 ס"מ ודלתות נקיות המחביאות מאחוריהן את כל המגירות".

הקוריוז שהופיע לאחרונה אצל החברות המובילות, ארון תמים הנפתח כמו בר ביתי ומגלה מאחורי דלתותיו מטבח שלם על כל תכולתו, הפך לטרנד מרכזי. זה ארון לכל דבר, שמכיל מקרר, תנור, מיקרוגל ועוד. ביחידת המטבח של Boffi, למשל, הנקראת "Zone", מרוכזים מאחרי הארון כל צורכי המטבח: מצד אחד מוצרי החשמל, ומצד שני כל היתר.

אצל רגבה אפשר למצוא רעיון דומה של יחידת מטבח קומפקטית ששמה "קיצ'ינט", המשלבת את כל האביזרים החיוניים למטבח - כיור, מקום לתנור ומשטח עבודה. הקיצ'ינט מצויד בדלתות גדולות הנפתחות ונסגרות בצורת אקורדיון. כאשר הדלתות סגורות היחידה נראית כארון לכל דבר, ומהווה פתרון איכותי ויעיל למשרדים, לבתים בני שתי קומות, ליחידת דיור נוספת, לזוגות צעירים, או כמטבח כשר לפסח בקרב דתיים.

חומרים בטמפרטורת החדר

המראה התעשייתי הקר מתחיל לפנות את מקומו לאווירה חמימה יותר. משטחי הנירוסטה ששלטו במטבח בעשור האחרון מוחלפים בחומרים חמים יותר, מבלי לוותר על הפונקציונליות שהפכה את הנירוסטה לפופולרית. החומרים החמים עדיין שומרים על צביונו הנקי והפרקטי של המטבח.

בולטת הדרישה לשימוש בגרניט כמשטח עבודה. הגרניט הוא אחד המשטחים החזקים ביותר הקיימים, שקיים בהיצע גדול של גוונים, סוגי חומרים ועובי. גם הצבע חזר להפגין נוכחות, ומאפיין אותו דווקא המראה המבריק. כתם צבע מבריק משדרג בנגיעה עיצובית כל סגנון. בבית שבו שולט המראה ההיי-טקי מעניק הצבע חום וביטוי אישי, ומכניס נשמה בכל האפורים והשחורים למיניהם.

נגיעה של צבע עז, למשל כתום תפוז, מאזנת ומתחברת יפה עם שילובים של מתכות למיניהן, כמו אלומיניום ונירוסטה. בבית בעיצוב רומנטי יותר, מציע הגימור המבריק רמיזה עכשווית.

השלייף לאק הוא היום המילה האחרונה בגימורי צבע. הלאק הוא ציפוי חיצוני הנעשה בתהליך הגמר של המוצר בכמה אפשרויות גימור: מט, מט משי, מבריק וגימור לאק על בסיס מים שמעניק מרקם טבעי. ציפוי הלאק בגרסתו השקופה מגן על העץ הטבעי. רינה אלקובי מ"דקור" מציינת כי במטבחים כיום משתמשים בלאק על כל סוגי העץ המלא ועל גבי עץ צבוע.

אחת החלוצות בעיצוב מטבחים עם גימור מבריק וצביעה בטכניקה של צביעת מכוניות היא חברת העיצוב האיטלקית "pininfarina", שהחלה את דרכה בעיצוב מכוניות לבית פרארי ועיצבה מטבחים שזכו בפרסי עיצוב ברחבי העולם. המאפיין העיקרי של מטבחי החברה, מלבד הקו המיוחד השאול מעיצוב מכוניות, הוא הצביעה המיוחדת המזכירה גימורים מעולם הרכב.

העץ הוא החומר הטבעי המועדף על המעוניינים בעיצוב חם ובאווירה ביתית. נגיעות החומר הטבעי של העץ, המאופיינות היום במיוחד בטקסטורות פראיות, מוחלקות ומאופקות בהתאם לאווירת האיפוק העכשווית. השימוש בעץ במטבח בסגנון היי-טקי יוצר נגיעה חמימה, ובמטבח נוסח פרובאנס הוא מאזן את האווירה באלמנטים מודרניים.

גם האלומיניום, שהוא מתכת טבעית ולכן גם מתמחזרת, זוכה לפופולריות במטבח למרות מחירו הגבוה. אף שקיים דמיון מה בינו לבין הנירוסטה, שונה האלומיניום בתכלית. הוא משדר חום ומזדקן בחינניות, כיאה לחומר טבעי. צבעו הבהיר מתחבר יפה לכל סוגי העץ וגימורי הצבע, לפורמייקות וכדומה. ארונות עליונים בחיפוי אלומיניום יהפכו מטבח עשוי מפורמייקה לעדכני, בעוד מטבח כהה מעץ יאוזן על ידי האלומיניום הבהיר שימתן את האווירה.

פתרונות טכניים

המגירות במטבח מצוידות כיום במנגנון הידראולי המאפשר סגירה איטית ושקטה. בנוסף אפשר למצוא ב"רגבה" מגירות רחבות במיוחד, עד 120 ס"מ, המסוגלות לשאת תכולה של עד 60 ק"ג. הן מצוידות בחזית מתפרקת המקלה על הניקוי, ובשטיחוני גומי בצבע המגירה המונעים סימנים שחורים שמשאירים לעתים הסירים. המגירות בעלות דפנות גבוהות ללא רווחים, כך שדבר לא נופל מאחוריהן.

גם הארונות מצוידים בפטנטים, למשל דלתות "אוטובוס" הנפתחות לצדדים ומאפשרות לנוע במטבח מבלי להיתקל בדלת פתוחה. חידושים אחרים הם ארונות אחסון בעלי תאורה פנימית, עם מדפי מתכת נשלפים מצופים ניקל; וארונות תריס (גלילה) מזכוכית. ארונות פינתיים אפשר לצייד במנגנון לשליפת המדפים הפנימיים החוצה, ואילו הארונות העליונים הופכים נוחים יותר עם פתיחה כפולה צירית כלפי מעלה, ודלתות הנפתחות תוך כדי הזזה וקיפול (גרמושקה) לצד. גם בהם אפשר להתקין תאורה, הן בתוכם והן בתחתיתם לשם הארת משטח העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully