וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור במערכות העתיד

אפרת קיסוס, לונדון

27.4.2006 / 10:00

עובדים יחפים ומוזיקת ניו אייג' - איך נראה אחד המשרדים המרתקים, הנועזים והמקצועיים בתחום האדריכלות והעיצוב כיום

שטיח ורוד המכסה שטח הנראה אין-סופי, ודלפק קבלה לבן בתוך מבנה תעשייתי, מקבלים את פני הנכנסים למשרד Future Systems הממוקם בלב האזור הטרנדי Portobello Road בנוטינג היל שבלונדון. התחושה היא של מסע קדימה בזמ - המשרד בצבעי לבן וורוד; המטבח הפתוח, לבן בשילוב נירוסטה עם קערת פירות ענקית; מוזיקה רגועה מתנגנת ברקע ומסביב מהלכים עובדי המשרד בלי נעליים. כולם נראים כאילו נלקחו מתוך סט של סרט עתידני.

Future Systems נחשב לאחד המשרדים המרתקים, הנועזים והמקצועיים בתחום האדריכלות ועיצוב כיום. החברה, המונה כ-20 עובדים, היא מהעסוקות ביותר בתחום. המשרד, שהוקם ב-1979, פיתח שפה עיצובית ייחודית המשלבת אסתטיקה המושפעת מצורות אורגניות וקונסטרוקציות מתקדמות כדוגמת זו של מטוסים - עם אלמנטים עתידניים. זאת, מתוך רגישות תמידית לאדריכלות ידידותית לסביבה.

בהכרה העולמית זכו אנשי המשרד על ניסיונותיהם לבחון מחדש את ההגדרה המסורתית לחלל, בלי התפשרות צורנית ויצירתית. עבודתם, המתאפיינת בשימוש אינטנסיבי במחקרים מדעיים ובטכנולוגיות מתקדמות, נפרשת על פני אדריכלות, עיצוב חנויות (Marny, Comme des Garsons) ועיצוב מוצר. למשל, מערכת להגשת תה שעיצבו לאחרונה לחברת אלסי. "עיצוב בקני מידה קטנים הוא קשה מאוד. ולעתים גם חשוב יותר. אחד הדברים הכי קשים באדריכלות הוא עיצוב כיסא, משהו שעדיין לא יצא לנו לנסות. לעצב שולחן זה מספיק קשה, אך כיסא - עוד יותר", אומר ז'אן קפליקי, ממייסדי החברה.

קפליקי נולד ב-1937 בפראג, למד אמנות ואדריכלות ובא ללונדון בספטמבר 1968, בעקבות כניסת הכוחות הסובייטיים. "לצערי, לא יצא לי לבנות בצ'כוסלובקיה, משיקולים פוליטיים של הממשל שם", הוא מציין. ניסיונו העשיר כולל התמחות אצל האדריכלים נורמן פוסטר וסר ריצ'רד רוג'רס.

עמיתתו למשרד, אמנדה לוויט, נולדה באנגליה ב-1955 ולמדה אדריכלות ב-AA. בין השאר עבדה במשרדו של סר ריצ'רד רוג'רס.
בשנות השישים לחייו יכול קפליקי סוף סוף לראות את בנייניו נבנים, וזאת גם תודות לשותפתו, הן בחיים המקצועיים ועד לאחרונה גם בחיים האישיים (השניים נפרדו לאחרונה, אך לדבריהם זה רק חיזק את שיתוף הפעולה המקצועי ביניהם).

יושב בנינוחות על כורסת עור לבנה, מסביר קפליקי בקול רך, במבטא קל, על ההשראות לפרויקטים השונים. מיאכטות, חלמון ביצה, קליפת שבלול במקביל למבנה פנימי של מטוס - ועד למבנה ארעי שנבנה בידי ילדים עניים בהודו. סביב במשרד פזורים מודלים - גם כאלה מלפני 20 שנה, שהיו יכולים לחדש היום.

החלום נהפך למציאות

המשרד מקפיד להשתתף בתחרויות רבות, כדוגמת התחרות לאתר הנצחה לנסיכה דיאנה המנוחה, באחוזת הולדתה ב-Althorp, שבה הגיעו למקום השני. הצעתם הציגה תכנון מבנה מלבני בלב אגם, הנראה כבנוי ממפלי מים צבעוניים זורמים.

בהכרה ופרסום עולמי - וגם בפרס סטירלינג היוקרתי ב-1999 - זכו בעבור ה-Lord's Media Center, מבנה המשמש אנשי תקשורת המסקרים ומשדרים משחקי קריקט. המבנה דמוי המכלית היה פריצת דרך אדריכלית, ולא רק בשל צורתו אלא גם בזכות דרך הבנייה שלו. עשוי אלומיניום וזכוכית, הוא נבנה בטכנולוגיות מתקדמות של בניית ספינות. "תהליך הבנייה היה ארוך וקשה במיוחד והיה כרוך בתוספת נכבדה של שערות אפורות ומפח נפש", מעידים שני השותפים, "אך החלום נהפך למציאות".

על הקירות הספורים בחלל תלויות דוגמאות למקורות ההשראה שלהם. דוגמנית עוטה את שמלתו הידועה של המעצב פאקו רבאן העשויה דיסקיות מחוברות היא ההשראה לבניין סלפרידג' בברמינגהם.

המבנה, מעין קניון למותגי אופנה, תוכנן במטרה להביא מבקרים לעיר האפורה ולהפוך אותה לעיר עכשווית בניחוח צעיר ותוסס. למעשה רצו הלקוחות לשחזר בברמינגהם את ההצלחה של בילבאו עם מוזיאון גוגנהיים בתכנונו של פרנק גרי.

"זהו הפרויקט הגדול ביותר שלנו. לראותו נבנה זה בהחלט מרגש, לא רק בגלל ממדיו, אלא גם בשל התשתית האורבנית סביבו והיותו מעין סימן היכר לעיר", אומר קפליקי. "אלפי מודלים ושרטוטים לא יוכלו לצפות אם זה באמת יעבוד. רק המציאות והזמן יגידו". עם זאת, "שימוש במודלים הוא קריטי", הוא מציין, מחזיק בידיו מודל ראשוני, "את המודל הזה בניתי בעצמי".

הבניין נטול החלונות עשוי בטון כחול ועל גבי כל החזיתות הכפולות שלו הורכבו כ-15,000 דיסקיות אלומיניום. "מה שיפה בשימוש בדיסקיות כמעין עור כפול הוא שזה מאפשר להוסיף ולהוריד אותן בקלות רבה", מסביר קפליקי. "ניסינו לתת פירוש חדש למונח של חנות הכלבו הטיפוסית, לא רק במובן של הצורה והמראה. חקרנו והסקנו מסקנות בנוגע לתפקיד החברתי והעסקי של מקום כזה כיום".

למבנה, שנפתח בספטמבר השנה, צורה אורגנית רכה המגיבה לצורתו המתעקלת של האתר. הוא חסר חלונות, חוץ מפתח כניסה ויציאה למרפסת. האטימות הכמעט מוחלטת שלו וניתוקו מהסביבה נובעים מכך שהוא שוכן באזור לא נעים להליכה, המוקף כבישים, מהסואנים באירופה.

בהשראת עולם האופנה

כוונתם של Future Systems היתה ליצור מקום שלא יזדקק לשם, אלא יזוהה כמוקד לקניות, בדומה לרחוב אוקספורד הלונדוני.
הכניסה אליו אף היא אינה קונבנציונלית. במקום חזית כניסה מזכוכית, ייכנסו הבאים לסלפרידג' דרך מסך פלדה הבנוי חלקים חלקים ומזכיר אף הוא את שמלת הדיסקיות של פאקו רבאן.

נראה כי Future Systems עשו לברמינגהם מה שעשה סר ג'ון בארנט לפני 90 שנה כשתיכנן את המבנה המרשים של חנות סלפרידג' המקורית ברחוב אוקספורד. הקשר של Future Systems לאופנה אינו מקרי. הם אחראים לעיצוב המרהיב של שלוש מחנויות קום דה גרסון וכן עיצבו את חנות הדגל של Marni. הרעיון מאחורי עיצוב החנות היה יצירת מתקני תצוגה מפוסלים; הבגדים התלויים נעשים חלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה. "מרני היו חברה שמכרה דרך הזמנות קטלוגיות. זוהי החנות הראשונה שלהם", אומר קפליקי.

"אופנה בשבילי זו השראה. אופנה עוסקת בלהראות, לחשוף עור ואברים. הרבה אדריכלים יעידו שאין זה משפיע עליהם, שאדריכלות היא משהו הרבה יותר רציני מזה. אני בהחלט מודה שזה מקור השראה נהדר בשבילי".

על השאלה, איך שומרים על מעמד מוביל בעולם האדריכלות, משיב קפליקי: "בשנים האחרונות חברנו לאמנים, במיוחד אניש קאפור. אנחנו עובדים על תחנת רכבת אתו בנפולי, איטליה. אין שום הבדל בין התפקידים שלו ובין שלנו פה, כוחות כאלו של יצירתיות עושים את התהליך מרתק. אם נסתכל על זה בדרך אחרת, יש בהתפתחות הזאת משהו שגורם לך כל הזמן להיות צעד אחד קדימה. זה תחרותי מאוד". בעתיד, הוא מציין, "אני מקווה לעבוד על פרויקטים ציבוריים".

הספרים של Future Systems

Future Systems פירסמו כמה ספרים, הנחשבים למובילים בתחום העיצוב, ביניהם:
Confessions, Jan Kaplicky, Wiley, 2002

Unique Building, Lord's Media Center, Wiley, 2001


Future Systems, Marcus Field, Phaidon, 1999

More For Inspiration Only, Jan Kaplicky, Academy Editions,
1999

Future Systems Hauer-King House, Martin Pawley, Phaidon, 1997

For Inspiration Only, Jan Kaplicky, Academy Editions, 1996

Future Systems the Story of Tomorrow, Martin Pawley, Phaidon, 1993

Future Systems, Architectural Association, 1987

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully