וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד עם מעוף

נועה ברמן-הרצברג

23.4.2006 / 15:40

המעצב ירון טל עיצב לחברת התעופה "ראדום" משרד ייחודי, מחלקי מטוס ישנים וכסאות ממחלקה ראשונה.

המעצב ירון טל, תיכנן ל“ראדום - מערכות תעופה בע”מ”, משרדים יוצאי דופן, המבוססים על אלמנטים מעולם התעופה. בפגישת העבודה הראשונה של מעצב הפנים ירון טל עם צוות "ראדום - מערכות תעופה בע"מ" הוא ביקש מטוס. לאחר כמה הרמות גבה, אכן קיבל לידיו מטוס "לופטהנזה" ישן ובחלקיו השונים השתמש כדי לעצב את משרדי “ראדום” החדשים; דופן אלומיניום, חלונות, כיסאות מהמחלקה הראשונה ואפילו שלטי "your seat belt Fasten".

בשונה ממרבית עבודות העיצוב שלו, דוגמת מסעדת "קיוטו" בתל אביב, חנויות רשת תכשיטי "מילר" או תכנון עמדות המכירה של "פלאפון" - כללה עבודת ההכנה שלו לפרויקט גם חקירה מבנית של מטוסים.

הקונספט המרכזי של טל, המגדיר עצמו כ"מעצב אינטואיטיבי", היה שימוש באלמנטים ובאסוציאציות מעולם התעופה; מטוסים, מסלולי המראה, דלפקי קבלה בשדות תעופה ואפילו תחושת ההמראה.

"תחושות ריחוף ותנועה", הוא מסביר, "היו בעיני נכונות מאוד לפרויקט הזה". כדי להשיג זאת יצר במסדרונות, למשל, תחבולה אופטית המייצרת אשליה של עלייה בזווית ו"אסוציאציה של המראה" אף על פי שהרצפה למעשה ישרה.

גם סקאלת הצבעים השלטת בחללי המשרדים כפופה לרעיון המרכזי ומתבססת על גוני השמים - לבן, אפור וכחול. החריגות הספורות - צהוב או אדום-כתום - מיועדות להדגשה של מקום או רעיון, תפישה הלקוחה בין השאר, מעולם העיצוב הגרפי שבו החל טל את דרכו המקצועית.

בחלל של "ראדום", המשתרע על 1,155 מ”ר בקומת הקרקע של בניין משרדים בפתח תקווה, יש שלושה מתחמים שונים - הנהלה, פיתוח ומפעל המייצר רכיבים לתעופה. מבחינה עיצובית מאורגנים האגפים באופן הייררכי מאזור ההנהלה "המעונב ביותר", שזכה לעיצוב ייצוגי ויצירתי להרשים, ועד למפעל "שמדבר בשפה לגמרי אחרת" - בטון חשוף, תעלות אוורור חשופות וצבעים חמים המשתלבים עם המכונות ועם המולת הייצור.

אנשים מחייכים

מבחינת תפישת החלל הקנה המעצב חשיבות גדולה לחוויית ההליכה במבנה ואירגן למעשה מסלול שמתחיל כבר ברגע הכניסה ללובי. דרך דופן מקורית של מטוס נוסעים, מתחיל המבקר את דרכו מעלה ואל תוך עולם של רמזים, אסוציאציות ופראפרזות על עולם התעופה. תפישה זו מבוססת על אמונתו של טל, המתמחה בעיקר בעיצוב מקומות מסחריים (בתי קפה, מסעדות וחנויות), ש"עיצוב פנים נועד קודם כל ליצור חוויה".

בהקשר זה הוא מתגאה בכך שבפעמים שהזדמן למקום לאחר סיום עבודתו - זכה לראות אנשים הנכנסים ללובי בניין המשרדים רק כדי לראות את חלל הכניסה של "ראדום" "ופשוט עומדים ומחייכים". מבחינתו זהו המדד האמיתי "לבדוק אם העיצוב שלך עובד".

למרות זאת, מכיוון שמדובר במקום עבודה יום-יומי של יותר ממאה בני אדם שצריך להיות גם יעיל ונוח - הקפיד שלא לכפות או לאלץ את העיצוב יותר מדי. "עיצוב פנים הוא אמנות שימושית", הוא מסביר את תפישתו, "כך שאי אפשר שייהפך ללונה פארק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully