וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאר הפנים של משרד החוץ

דקל גודוביץ

25.5.2006 / 10:00

בריכת דגי זהב לצד חלונות בולמי זעזועים, בבניין משרד החוץ בירושלים, שמשלב בין פונקציונליות לייצוגיות

בניין משרד החוץ בירושלים שוכן בקריית הממשלה, מול בית המשפט העליון, אבל בעוד שלאחרון ניתן להיכנס ולקיים סיורים, למשרד החוץ אין כניסה אלא לדיפלומטים, עובדי המשרד או מוזמנים מטעמו. אפילו צילום הבניין דורש אישור ביטחוני מיוחד.

בחלוקתו החיצונית מבטא בניין משרד החוץ, בתכנון משרד האדריכלים קולקר-קולקר-אפשטיין ובשיתוף דיאמונד ודונלד שמידט מטורונטו, את רצונו של המזמין, שביקש בפרוגרמה שלושה מרכיבים מרכזיים הכוללים את בניין הלשכות, אולם הטקסים ומשרדי העובדים. כך תוכנן הבניין כחיבור של שלושה בניינים/פונקציות שונות בצורתן ואופיין: בניין הלשכות (דיפלומטים, עיתונאים, לשכת השר) בגובה של שתי קומות מעל קומת הכניסה, בעל קווים מעוגלים וכולל גג מרחף ומעוגל מפח אבץ; מולו בניין המשרדים של עובדי משרד החוץ בעל המבנה המלבני הישר ובגובה ארבע קומות; ובתווך ביניהם - הבניין הטקסי והמרשים ביותר בפרויקט, מבנה ריבועי של שלוש קומות מאבן “אוניקס”. אל הבניין מחובר אולם אירועים עגול מתחת למפלס הכניסה.

בתכנון מפורק זה יש מעט מרצונו של המזמין לקבל תחושה של מבנים פזורים בשטח, כפי שהיה בבניין משרד החוץ הישן. כל המבנים מחופים אבן ומחוברים בפרופילים מתכתיים אפורים ואופקיים המזכירים רפפות לחדרים טכניים.

מלבד החלוקה המבנית ישנה גם חלוקה אנכית במפלסים, המשלבת את דרישות הפרוגרמה עם תנאי הטופוגרפיה לכלל יישום מוצלח ופונקציונלי לבניין מורכב שכזה. מפלס הכניסה הראשי מכיוון שער רבין הוא גם שער הכניסה לעובדים. מתחתיו נמצא מפלס הכניסה הטקסי והרשמי ובו חניה למכוניות השרד סביב חצר עגולה עם בריכת דגי זהב וכניסה ישירה לאולם קבלת הפנים והטקסים.

מתחת למפלס זה נמצאת קומת השירות ובה חניון עם 150 מקומות חניה וגישה לאספקה, למטבח ולחדר הקייטרינג המשרת את אולם האירועים.

את המפלסים מקשרים כמה מעליות וגרמי מדרגות. היפות שבהן, הנמצאות בבניין הלשכות, הן מדרגות קפיץ אליפטיות הנשענות רק בנקודה אחת, בחיבור לרצפות הקומות, והן גם מעלות אל לשכת השר.

הלשכה ממוקמת בקצה העליון והדרומי של בניין הלשכות בעל הגג המקומר. תקרתה הפנימית, העשויה בד לבן מתוח, גבוהה מאוד (כחמישה מטרים), מקומרת ועוקבת אחר מתאר הגג החיצוני. הגג עשוי בטון יצוק באתר ומחופה בפח אבץ, ולכיוון צפון הוא בולט כזיז מרחף וקל מעל ומעבר לגוש האבן המסיבי של בניין הלשכות.

גוש האבן שמולו, בניין משרדי העובדים, משדר ממסדיות משרדית מסודרת, בעיצוב החזרתי של החלונות. ובעוד שחזיתו הפנימית ישרה, חזיתו כלפי הרחוב מורכבת מכמה חצרות פנימיות ובמרכזן עצים, שהבניין סוגר עליהן משלושה צדדים בצורת ח’. הצד הרביעי, הפונה לרחוב ולכיוון מערב, סגור בקיר משרבייה מעץ בקווים אופקיים בקו הבניין ולכל גובהו.

תקרה קפיצית

קומת הגג בנויה בחלקה וכוללת יציאה למרפסת גג עם פרגולה מפרופילי אלומיניום בחתך אליפטי. דלתות החדרים בבניין בעלות פרופורציות מרשימות, ובעוד שרוחבן רגיל (80 ס”מ), גובהן מגיע ל-260 ס”מ.

חלוקת הפנים כוללת חדרים וחלל פתוח המחולקים במחיצות המשלבות אלומיניום, עץ וזכוכית חלבית מפוספסת בעיצוב האדריכלים ובייצור מיפרומאל. התקרה המונמכת עשויה מעץ מחורר ומתפרקת באמצעות קפיץ בטכנולוגיה חדשנית תוצרת הולנד הנותנת מראה חלק ומדויק להפליא לכל אורכה; כשיש מסדרון ארוך זהו פרט חשוב. פנים המסדרונות מחופה בחלקו באותה אבן “מצפה-רמון” בעיבוד מכני גס ששימשה לחיפוי החיצוני.

גולת הכותרת של משרד החוץ היא ללא ספק אבן ה”אוניקס” ואולם קבלת הפנים הממוקמים במרכז הקומפלקס. בעוד שכלפי חוץ נראית אבן ה”אוניקס” דומה להפליא לאבן המצפה את יתר הבניינים, כלפי פנים זהו עולם קסום ופלאי של השתקפויות.

האדריכלים ניצלו את תכונתה של האוניקס להעביר אור והניחו אותה נסורה בעובי 30 מ”מ נדבכים-נדבכים כשביניהם פרופילי פלדה הקשורים לעמודי פלדה אליפטיים (שוב המוטיב האליפטי החוזר בבניין בפרטים ובכלל). כך מתקבל מחזה שקוף ומרהיב בגוונים חומים-צהבהבים המהלך קסם למראה אבן שקופה. רצפת הגלריות שמסביב לאולם הטקסים גם היא שקופה ועשויה זכוכית מט 21 מ”מ בשתי שכבות. הצופים בטקסים (כולל אנשי האבטחה) יכולים להשקיף מקומת הגלריה מאחורי משרביות עץ אופקיות וארוכות על הטקס המתקיים בקומה התחתונה, בעוד שהמכובדים אינם חשים בצופים בהם.

למשרביות העץ ישנו כמובן תפקיד נוסף - הגנה על משתתפי הטקס, כחלק ממערך ההגנה הסופג של חזית האוניקס כולה. במקרה של פיצוץ חיצוני, משתחררת האבן מהפרופיל התופס אותה באמצעות פרופיל נשלף והיא עפה ונבלמת במוטות הפלדה המפותלים שמאחוריה. משרביית העץ משמשת אם כן בולם שלישי במערכת ספיגת ההדף של הבניין.

התפישה הביטחונית והתפישה העיצובית שלובות ומשפיעות זו על זו. כך למשל תקרת הזכוכית של אולם הטקסים עשויה ב-Structure Glazing עם פרופילי פלדה ולא אלומיניום כמקובל. כמו כן נוסף גג מרחף וישר מפח מחורר המשמש גם להגנה וגם להצללה (חירור 16%) על הזכוכית. גם חלונות הבניין מחולקים בחלקם בקורות בטון ואבן המשמשים סורגים ומגינים ביטחוניים שנהפכים לאלמנט עיצובי המחלק ויזואלית חלון ריבועי סטנדרטי לשלושה וארבעה חלונות מלבניים. עקב החלטה ביטחונית האוסרת פתיחת חלונות, הבניין כולו פועל על מערכת החלפת ומיזוג אוויר VAV המחליפה 100% מהאוויר בשעה.

(ראש צוות ניהול פרויקט: נסים בן שטרית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully