וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלף לילה ולילה

רעיה הנרי

9.8.2006 / 11:00

ארגז מצעים או חדר ארונות, מערכת שינה דקורטיבית או מיטה נחבאת אל הכלים - איך הישראלים מעדיפים את חדר המיטות שלהם

חדר המיטות - מושא ערגתם של רבים מרגע שנטשו אותו לטובת שגרת היום - אינו חדר ככל החדרים. שלא כמו חלקי הבית האחרים המשמשים חללים כלליים, למשפחה, לחברים ולאורחים מזדמנים, ולכן אף אמורים להיות ייצוגיים ולהעביר את המסר הנכון - חדר השינה הוא של בעליו ושלו בלבד.

החדר האינטימי הזה הוא בעצם דיוקן בלי כחל ושרק: בין שבעליו נוטה להיות רומנטי נוסח לילות ערב או מאדאם פומפדור, מחפש שלווה אתנית או נוחות היי-טקית מרבית, או שמא נוטה להזניח את עצמו מאחורי הקלעים.

“לכולנו יש פנטזיה על חדר שינה מרווח מאוד, עם חדר אמבטיה מלכותי צמוד ואורח חיים המתנהל מחדר השינה, כמו בסרט 'אלכסנדר המאושר', אומר מעצב הפנים יענקל’ה צנקר. “אבל בפועל יוצא שזהו החדר שבו אנו מבלים הכי פחות והפונקציה העיקרית שלו הוא שנת הלילה.

“מכיוון שחדר השינה הוא מקום אישי כל כך, אנשים מעזים להיענות יותר למאוויים הפנימיים שלהם ופחות מושפעים מטרנדים אופנתיים. חדר זה בפירוש לא חייב להיות חלק אינטגרלי מעיצוב שאר הבית. כאן אפשר ללכת עם נטיות הלב והדמיון, כמו מיטות אפיריון מטורפות, פיתוחי היי-טק או משהו קינקי. בכל מקרה כדאי לקחת אותו בפרופורציות הנכונות ולזכור שלמעשה הצרכים בסיסיים: מיטה נוחה ומרווחת ושידות על יד המיטה עם תאורה מתאימה.

הנטייה היום היא לעשות 'מאסטר בד-רום', בעל פונקציות נוספות. למי שיש מקום אני מציע לשים בתוך ארון מטבחון קטן עם מקרר קטן, קומקום חשמלי למים וכו’”.

חדר טכני עם מיטה רגילה ושתי שידות "עם מגירות לאגירת זבל, שפותחים רק פעם בשנה, בפסח" - אינו לטעמו של המעצב אריק בן שמחון. הוא בעד חדרים הנראים כמו ספרייה, אוהב את התחושה של התכרבלות. "אני אוהב חדרי שינה עם כל השטויות שאנחנו אוגרים חשופים לעין. לא יפני סגפני, אלא חדר שחיים בו, שקוראים בו ספר, שכותבים בו מכתב ביד או במחשב, חדר שהוא גם חדר עבודה, גם חדר שינה וגם רואים בו טלוויזיה. את כל הפונקציות הללו עושים בסוויטה הפרטית הזאת, המקבילה לספת רביצה ענקית.

בחדר צריכות להיות כמה פינות גם אם הוא קטן (רוב החדרים הם 3X4) ואופציה זו מושגת גם בעזרת תאורה נכונה ועמומה, העונה על כל הצרכים - גם לקריאה אישית במיטה או בכורסה וגם למדידת בגדים. בכל מקרה התאורה היא חלק חשוב של הארכיטקטורה ואסור בשום אופן שהחדר יהיה שטוף אור אחיד וחזק".

העיקר המצעים

הישראלים עדיין שמרנים בחדר השינה, לדברי לי אפיק, מנהלת סחר ושיווק של אי.די דיזיין. ההרכב הבסיסי של מיטה, שידות וקומודה עודנו הפופולרי יותר, העץ הוא החומר המוביל. המיטות התרחבו ל-1.6 מטר לפחות. ארגזי המצעים, לעומת זאת, הולכים ונעלמים מאז שנכנסו לחיינו חדרי הארונות וארונות הקיר המשוכללים.

בניגוד לדעה הרווחת, טוענת אפיק כי הישראלי משקיע הרבה כסף בחדר השינה. השיקולים העיצוביים שלו הם קודם כל פרקטיים. הישראלי לא יוותר לעולם על הנוחות לטובת העיצוב. מסיבה זו גם לא פופולריות בארץ מיטות נמוכות במיוחד, או מרגלות מיטה, האהודות במיוחד בארה”ב (שם מקפלים את השמיכה).

את עיקר תשומת הלב מקבלים המצעים, כי הם הנותנים את הצבע והופכים את החדר לאופנתי - הגוון, הסגנון והטקסטורה הם שיוצרים את המראה והתחושה. בבנייה החדשה בונים חדר הורים גדול יותר על חשבון החדרים האחרים ואז נהוג לשים בו לפחות כורסה אחת והדומים מלבניים שמצמידים לקצה המיטה. זה פונקציונלי וגם יוצר מגע צבע אופנתי השובר את הקו הסולידי האחיד.

עיצובים וטכנולוגיה מהמערב מוצעים ברשת “הולנדיה”, המתמחה בהנדסת שינה ויבוא מוצרים מיוחדים שפותחו בהתאמה לארץ. אבי בר-ששת, מנכ”ל החברה, אומר כי בין החידושים האחרונים יש פטנטים של מיטות מתכווננות שונות המשולבות עם מזרנים גמישים בטכנולוגיות מתקדמות.

בכמה מהמיטות טמונות הפתעות בשיטות ההפעלה, בזוויות הכוונון, בשילוב מערכות עיסוי חשמליות או במנגנון המשמש שעון מעורר אלטרנטיבי. העיצובים של מערכות שינה מהז’אנר הזה הם פרקטיים ומחושבים עד לפרטים הקטנים, כמו פינות מעוגלות, רגליים נחבאות או גלגלים הנשלפים כמו גלגלי מטוס - דבר שהישראלים אוהבים במיוחד כי הוא מקל על שטיפת הרצפה והצעת המיטה.

עיצוב וירטואוזי מתוחכם ונקי קווים אפשר למצוא ב”הביטאט”. שם מציגים מיטות מרווחות ונוחות על פי תפישה חדשה של הפונקציות המשלימות, כמו שידות צד "נבלעות" בעיצוב גב המיטה המתכוונן, או כאלה המופיעות כהמשך בסיס העץ של המיטה.

כמו כן מוצעים ספסלים שונים, חלקם מרופדים, היכולים לשמש שולחן לילה. רוב המיטות עשויות עץ, בגוונים שונים, ויש שילובים מעניינים של עץ וריפוד, פריטים מזכוכית ואלומיניום וכדומה.

עיצובים מעניינים ונוחים ההופכים את החדר לקן נעים ולא רק לשינה מוצעים גם ב”טולמנ’ס” וב”ארכיפנקו”. העיצובים מינימליסטיים אך במגוון טקסטורות, כמו מיטות ראטן ומיטות מרופדות כליל בעור או בד.

גם בתוצרת הארץ ניכרת התעוררות לכיוון חדרי שינה מושקעים. המפעל הוותיק “חבלצקי רהיטים” מתאים את עיצוביו למידות אישיות ומתמחה בנגרות משובחת, בעיקר מעץ מלא, של מערכות חדרי שינה קלאסיות. הקו החדש מושפע מהטרנד היפני.

יצרנים קטנים יותר מייחסים חשיבות לאמירה אמנותית ומעצבים עם הלקוח חדר שינה ב”תפירה אישית”. ברוח זו אפשר למצוא ב”חדרים” עיצובי עץ במחירי נגרייה בצביעות התזה מיוחדות, כמו עיצובים מאדני רכבת חדשים.

אצל המעצבת שרית שני חי אפשר למצוא ביטוי אישי יפה ורענן לחדר השינה, בקריצה לשנות ה-70 צבעוניות אוורירית מיוחדת בצביעת אפוקסי (כמו שלייפלק). שני חי דוגלת בחזרתו של הטואלט ומספקת ייעוץ מא’ עד ת’, כולל תאורה, שטיחים, צבע הקיר וכו’, מתוך התחשבות בגודל החדר.

בעיצוב חדרי שינה לא נפקד מקומם של עיצובים ישראלים אישיים אך שונים לחלוטין, כמו עבודות עץ "טבעוניות" או חדרי שינה ברוח סקסית של שילובי עור בעיבודים מיוחדים ופרוות. כך בבית “מאיירס” וב”עופרי - עיצוב בריהוט”.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully