וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדולח עם כל דבר

טליה לאווי

4.4.2006 / 11:39

נדיה סוורובסקי, נצר למשפחת הקריסטלים הידועה, מזכירה שמקורו של טרנד הבדולח בעולם האופנה, האמנות ועיצוב הפנים, מצוי אי שם בשנות ה-30

"שירה צריכה להיות כמו בדולח", אמר פעם אוסקר ויילד. "שניהם עושים את החיים יפים יותר ומציאותיים פחות". מבחינתה של נדיה סוורובסקי, הבדולח הוא גם בן בית בעולם האופנה, האמנות ועיצוב הפנים.

כשהיא הצטרפה לחברה המשפחתית בשנת 1995, החברה היתה מוכרת רק בזכות חיות הזכוכית הקטנות שלה. מאז התחוללו שינויים רבים: בשנה האחרונה הקריסטלים של סוורובסקי מככבים בעשרות תצוגות בלונדון ובפריס. עכשיו הם חודרים לעולם האמנות ועיצוב הפנים.

על אף המורשת האמריקאית שלה וקריירה חובקת עולם (היא למדה תולדות האמנות, עסקה ביחסי ציבור לחברות אופנה ועבדה עם חברת כמו מיסוני, טרוסרדי וולנטינו) - התיישבה לבסוף נדיה סוורובסקי בלונדון ופתחה שם סניף של החברה. ארבע שנים נדרשו לה להפוך את החברה לשחקנית מפתח בעולם האופנה הבינלאומי. היא החלה לעבוד בניו יורק עם מעצבים כמו רנדולף דיוק ואחר כך שיתפה פעולה עם אלכסנדר מקווין ופיליפ טרייסי. בהדרגה היו הקריסטלים לחלק בלתי נפרד מעולם האופנה והעיצוב.

"נדיה הובילה את החברה למאה ה-21. היא עם היד על הדופק ויודעת מה קורה למעצבים בכל רחבי העולם", אומר עליה ג’וליאן מקדונלד, מנהל קריאטיבי של ג’יבנשי. ואכן, לשכנע חברה שמרנית ומסורתית כמו סוורובסקי בחשיבות שילובם של מעצבים צעירים לא היה קל. בעיקר משום שהחברה עשתה חיל גם בלי יחסי ציבור במשך מאה שנים כמעט.

ממשיכה את המורשת

דניאל סוורובסקי, סבי סבו של סבה של נדיה, מהנדס מבוהמיה, ייסד את החברה באוסטריה ב-1895, לאחר שהמציא מכונה לחיתוך קריסטלים. בנו של נינו, מנהל החברה כיום, הוא אביה של נדיה.

נדיה המשיכה מגמה שבה החל סבה, מאנפרד, אשר יצר אבזרי אופנה בשנות ה-30 וה-40. ליברצ’ה, למשל, נהג להשתמש בקריסטלים לא רק לעיטור בגדיו אלא גם לציפוי הפסנתר שלו. כוכבים כמו מרלן דיטריך, פיי דאנאוויי וגם דיים עדנה לבשו בגדים משובצים בקריסטלי סוורובסקי. במסיבת יום ההולדת של ג’ון קנדי ב-1962 לבשה מרילין מונרו שמלת ערב מכוסה בעשרת אלפים קריסטלים של סוורובסקי. היא גם שרה את השיר "יהלומים הם חבריה הטובים ביותר של האשה" - כשהיא עונדת קריסטלים. ועוד דוגמה - ב"קוסם מארץ עוץ" נעלה ג’ודי גרלנד נעליים עטויות אבני אודם עשויות קריסטלים.

כשהחלה נדיה לקחת חלק בעסק המשפחתי, הבינה שהקהל הרחב אינו יודע על כך דבר. אנשים קישרו את החברה רק עם החיות הקטנות: הפינגווינים הזעירים, הדובים והברבורים. יש כיום יותר מ-470 אלף אספני חיות בדולח בכל רחבי העולם, שהצטרפו לחברה בין שנות ה-60 ל-90 וביססו את פרסומה. אבל את נדיה מרתק יותר הקשר עם עולם העיצוב.

כיום אין כמעט תצוגת אופנה או טקס אוסקר שבה לא מוצגים לראווה תכשיטי סוורובסקי. מדונה עונדת אותם כאילו היו יהלומים, ניקול קידמן העיפה אותם באוויר בסרט "מולין רוז’". ג’וליאן מקדולנד מחבב יותר מכל את שמלת הקריסטלים הא-סימטרית של קיילי מינו. יחד עם אלכסנדר מקווין, היו אלה השמלות הזוהרות של מקדונלד שהבטיחו את מעמדו של סוורובסקי כמכתיב אופנה משנת 1998.

ארמון של קריסטל

לאחרונה החברה מממנת יותר פרויקטים הקשורים לאמנות. אחד הפרוייקטים האחרונים שלה, הוא בתחום עיצוב הפנים: נדיה סוורובסקי מינתה את אייסה קרופורד, המייסדת של המגזין "אל דקורשיין", ליועצת לתערוכת הנברשות שהוצגה במוזיאון העיצוב בלונדון.

את הנברשות של סוורובסקי אפשר למצוא היום במטרופוליטן אופרה בניו יורק, בשאטו דה ורסאי בפריס ובקרמלין במוסקבה. כאשר חיפשו סוורובסקי וקרופורד כשרונות חדשים לפרויקט נברשות ארמון הבדולח של החברה' שהוצג במילנו לפני כשנתיים, הם פנו אל הלה יונגריוס, טורד בונטז’י, ג’ורג’ באלדל ומעצבים יצירתיים אחרים. ההנחיות היו להמציא מחדש את השנדליר.

כל מעצב הגיב בדרכו ביצירת החיזיון הוויזואלי שלו. טורד בונטז’ה יצר ענפים פורחים מקריסטל. ג’ורג’ באלדל יצר קופסה זוהרת בסגנון ארט דקו ואילו הלה יונגריוס יצרה מחוך שמצורפת לו חצאית עם סלוגנים.

"היה לי ברור שג’ורג’ באלדל הוא אדם שמוכן להתנסות בהתנסויות חדשות", נזכרת נדיה. "הוא היה האדם המושלם לקחת חלק בפרויקט שלנו, שהיה למעשה המצאה מחדש של פרויקט מסורתי". באלדל משתתף עכשיו בפרויקטים נוספים של החברה.

אחרי שלמד אצל רון ארד, הפרויקט של באלדל "FLY CANDLE FLY" לכד את עינו של אינגו מאורר. מרחף באוויר בשני חוטים בלתי נראים, לנר העף יש איכויות קסומות; הוא השתתף בסרט הראשון של הארי פוטר ומיוצר עכשיו בכמויות מסחריות. הפרויקט הזה הוא שילוב של קריסטלים הנראים כמו כוכבים ונרות שהם כמו שמש, הוא מסביר. הקופסה הזוהרת - נברשת שיוצרה גם היא בעבור סוורובסקי - הוצגה במוזיאון העיצוב בלונדון.

ארכיטקטים ומעצבי פנים משתמשים יותר ויותר בפנלים עשויים קריסטלים של סוורובסקי לחדרי רחצה וספא. הם חוזים שאלה יהיו מן המרכיבים הבסיסיים של התאורה בעתיד. האפקט המיוחד שלהם והשימושים המגוונים - כמעט בכל תחום אפשרי - פותחים אפיקים חדשים בתחום עיצוב הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully