וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרים עשויים עץ

תמי פרת

27.4.2006 / 11:53

האדריכל יניב פרדו עיצב משרד עורכי דין, שהציר המרכזי שלו הוא ספריה דו צדדית רחבה, החודרת למעמקי החלל

עוד לפני שנכנסים למשרד, אפשר לראות את הספרייה רחבת ההיקף שסביבה הוא בנוי. עורך הדין אמנון זכרוני, העומד בראש המשרד יחד עם שותפו ובנו שרון, הוא אכן איש ספר. כך מעיד יניב פרדו, האדריכל שעיצב את המשרד. "אמנון לא רק קורא ספרים, הוא גם זוכר אותם - כנראה מכאן שמו", הוא אומר בחיוך.

הספרייה הרחבה, הדו צדדית, מהווה ציר תנועה החודר אל מעמקי החלל. אפשר לעבור דרכה, להסתובב סביבה ולהציץ דרכה. מצדה האחד חלל פתוח שבו אגף השירות של המשרד ומצדה השני נוצר מעין מסדרון, שלאורכו מפוזרים חדרי העבודה של עורכי דין ומתמחים העובדים במשרד.

הספרייה, שבאגף זה מצופה עץ דובדבן, מחולקת לתאים שווים. במרכז כל תא קבועה חציצה, שמזכירה במידותיה מעין ספר העשוי מעץ. התאורה המרכזית של אזור זה בוקעת מגג הספרייה ומתפזרת מן המרווח שבינו לבין תעלת האוורור שמעליה, שרוחבה זהה לרוחב הספרייה. בדרך זו נוצר מעין קיר-לא-קיר, שהוא גם מקור אור, גם יוצר שפה עיצובית דומיננטית וגם משמש בתפקודו השוטף של המשרד. כמות עצומה של ספרים, שעלולה להיות מעמסה גם מבחינת נגישות וגם מבחינה ויזואלית, נבלעת כאן בזרועותיו החמימות של מבנה העץ ומסתדרת לה במקצב קבוע ונעים לעין, לשירותם של הפוקדים את המשרד.

בקצה המסדרון מצויים מצד אחד מטבחון ושירותים ומעברה השני של הספרייה - חדר ישיבות. באזור זה ניתן לראות מבעד לספרייה גוף תאורה עגול, שתלוי בחדר הישיבות כירח מלא המבצבץ מבעד לשדרת עצים ומשתקף בלוח הזכוכית של השולחן הגדול כמו בבריכת מים. הדימוי הפסטורלי הזה עומד בניגוד לנוף האורבני הנשקף מקיר המסך העוטף את המבנה - המשרד ממוקם במגדלי טויוטה, בית משרדים חדיש שתלוי מעל לנהר המכוניות השוצף של כביש איילון התל אביבי.

משרדו של עו"ד זכרוני שכן בעשר השנים האחרונות בלב העיר, בשדרות רוטשילד, ואת המעבר למשרד החדש יזם בנו, שרון, שאף ניהל את בנייתו. בעוד שעיצובם של החללים הפנימיים משרה שלווה, יציבות וביטחון, הרי המפגש עם הנוף מעניק למקום תנועה וזרימה מתמדת, גם ביום וגם בלילה.

בין שמיים וארץ

פינת ההמתנה הקטנה, הממוקמת מול הכניסה, יוצרת תחושה כאילו היא תלויה בין שמים לארץ. בה אפשר להתייחד לרגע עם הנוף, או להתבונן בציור גדול ודרמטי של אופיר דור, המתאר לביאה טורפת באפלו (חלק מתערוכה שהוצגה בגלריה ג'ולי מ.). סמוך לשם - חדר ישיבות קטן ואינטימי יותר, שלא מאפשר מבט פנימה, אך פתוח אל הנוף באמצעות קיר מסך.

אם בעקבות הספרייה ניתן לשוטט באגף הציבורי יותר של המשרד, הרי כדי להגיע למשרדיהם הפרטיים של אמנון ושרון זכרוני, יש לעבור דרך בימה מוגבהת מעץ אלון, שבה מצויה עמדת התיווך בין שני האגפים. מעבר לדלת הזכוכית מוביל מסדרון לשני משרדים מרווחים, שבהם גם אגפי מנוחה פרטיים. מבנה הספרייה המוכר מופיע כבר במסדרון ונמשך פנימה, אך הפעם, כשהוא צמוד לקיר ומצופה בציפוי אפוקסי שחור, מה שמעניק לו אלגנטיות ויוקרה.

כמו בחדר הישיבות הקטן, גם כאן אפשר לפגוש אפ-לייטס בעיצובו של ג'ספר מוריסון (יבוא: "קרני תכלת"), המלווים את קיר המסך בכל שני מודולים שלו, כסדרה של ירחים המאירים את התקרה הנקייה.

התקרה עשויה רצועות ברוחב 30 ס"מ, בעלות חירור עדין ביותר, כמעט בלתי מורגש (יבוא מגרמניה: חברת "אינובייט"). מעל לתקרה מסתתרות מערכות מיזוג ותקשורת מתקדמות ביותר, והיא הונמכה כך שנוצר בה גובה אחיד, ללא קפיצות ומהמורות. אף שאינה גבוהה היא יוצרת אפקט של זרימה ומרחב, הודות לפני השטח החלקים שלה. גם הריצוף עשוי רצועות ברוחב 30 ס"מ, של אבן גיר איטלקית אפורה ("גארדה - גריי", יבוא: "תשלובת אלוני"), כמענה לרצועות המרכיבות את התקרה.

מבנה המשרד יוצר מיד עם הכניסה תחושה של זמינות, נגישות ותכליתיות, שהרי, בניגוד למקובל, אין הוא עוצר את הנכנסים באמצעות דלפק קבלה או חלל המתנה גדול. הוא מזמין תנועה באחד משני הצירים שלו - ימינה, לאגף השירות, או שמאלה, לאגף שהכניסה אליו מוגבהת באופן סמלי, למשרדיהם של העומדים בראשו.

המבנה הארגוני ההייררכי נחשף כאן עם התנועה במבנה הארכיטקטוני; המיקום, המרחק ואפילו הצבעוניות מכריזים על תפקידו של כל עובד ומאפשרים התמצאות ספונטנית ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully