וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממלאים את הצרכים

טלי אריאל; תחקיר: גילי אירני

27.4.2006 / 11:49

איך להימנע מפקקים בשעות הבוקר הלחוצות ולעצב חדר אמבט שיעלה חיוך על פניהם של כל יושבי הבית

שדרוג הסטנדרט של חדרי האמבטיה החל אחרי מלחמת העולם הראשונה וצבר תאוצה בארצות הברית, שם כמעט לכל אחד מחדרי המגורים צמוד חדר אמבטיה - כך מסביר האדריכל יוסי פרידמן. התוודעות האמריקאים לנוחות החדשה, השפע וההכרה שכל בני המשפחה מתחילים ומסיימים את יומם בחדר האמבטיה - הביאו אותם לתפישה אחרת. ותשומת לב ממוקדת כוונה לחדר האמבטיה הצמוד לחדר השינה של ההורים. התייחסות משנית קיבלו יתר חדרי האמבטיה, בעיקר זה של האורחים, במחשבה שאורחים מבקרים בהם מפעם לפעם וחבל לבזבז מטרים רבים על שירותי אורחים. את מקום הראוותנות תפסו חישובי הנוחות של משתמשי הבית.

הישראלים לא איחרו לחקות את האמריקאים באימוץ רעיון הנוחות על חשבון הראוותנות. זה כמה שנים לרוב חדרי השינה הנבנים בארץ צמוד חדר רחצה, הן בבנייה פרטית והן בבנייה קבלנית.

תכנון על פי הרגלי חיים

האדריכלית טולה עמיר ממליצה להתייחס בעת תכנון חדר האמבטיה אל הרגלי החיים של המשתמשים, כגון: הבחירה בין מקלחון לאמבט - אם בני הבית לא נוהגים לעשות אמבטיה או אמבט עיסוי, כדאי לנצל את המקום למקלחון מרווח יותר. ואם יש צורך בשניהם, קיימים היום מקלחונים בגדלים שונים וכמוהם אגני האמבט, מה שמאפשר להכליל את שניהם בחדר האמבטיה. חשיבות נוספת יש לייחס לגודל הכיור. מומלץ שהכיור יהיה רחב דיו לרחיצת פנים בנוחות. שוב, בהתייחסות להרגלי המשתמשים, אפשר לקבוע שני כיורים לשימוש של שני בני הזוג בו בזמן, מה שמונע "פקקים" בשעות הבוקר הלחוצות. כמו כן חשוב להקפיד על משטח צמוד לאזור הרחצה, מקום שאפשר להניח עליו את תכשירי הניקוי.

אם בעבר הופרד בית השימוש מחדר הרחצה, הרי כיום ברוב הבתים כל הכלים הסניטריים ממוקמים בחדר האמבטיה. גם במקרה זה חשוב מאוד להתייחס לאופיים של בני הבית. יש דרכים להסתיר את האסלה, אם בקיר של זכוכית אטומה או בבניית גומחה היוצרת בידול מחדר האמבטיה.

בהתייחסות להרגלי החיים והניקיון של המשתמשים, נשאלת השאלה של נחיצות הבידה, שבדרך כלל מעוצב בקו זהה לאסלה. החלטה מראש, אילו כלים ייכללו בעיצוב חדר האמבטיה, מאפשרת חלוקה נכונה של שטח החדר, לרבות התייחסות לפרטים המעשיים.

התייחסות מעשית

חדר האמבטיה הוא מקום המשמש לפעילויות המצריכות תאורה מתאימה, אוורור ותנאי טיפול נכונים. בהתקנת אגני האמבט או אמבט העיסוי חייבים להתייחס למיקום קופסאות הביקורת, והגישה למנועי הפעלת הג’טים חייבת להיות נוחה.

עניין האטימות למים חשוב במיוחד אם קיר חדר האמבטיה גובל בחדר הארונות או בקיר פנימי אחר. כמו כן מומלץ לטפל ביתר תשומת לב באזורים המועדים לחלחול ובקווי החיבור שבין הכלים הסניטריים לקיר. חשוב להקפיד על זווית נכונה של ניקוז המים, במיוחד כשמדובר במקלחת עמידה, עם או בלי מקלחון.

בגלל השימושים הנהוגים בחדר האמבטיה, עניין האוורור והאור הטבעי חשובים מאוד. חלונות יסייעו בייבוש החלל הלח ויתרמו לתחושת הנינוחות. מומלץ, אם כן, לתכנן חלון גדול שאפשר לפתוח ובו מותקנת זכוכית חלבית המחדירה אור טבעי לחדר ועם זאת שומרת על פרטיות המתרחצים. אם אין אפשרות לקבוע חלון חיצוני (כמו חדר רחצה המתוכנן במרכז הדירה) נשארת ברירת הוונטות הדורשות טיפול מתמיד של ניקוי השומנים המצטברים על המאווררים. בחדר רחצה בבית פרטי, בעל קיר חיצוני משותף, אפשר להתקין בנוסף לוונטה גם חלון סקיי לייט שמחדיר אור טבעי בכל שעות היום.

רצוי לדאוג הן לתאורה כללית בחדר והן לתאורה ממוקדת סביב המראה. גופי התאורה חייבים להיות מוגנים ומותאמים למקום רטוב ולח שיש בו אדים. גם גופי תאורה הרחוקים ממים צריכים להיות ברמה מסוימת של אטימות ללחות. אלמנט עיצובי נפוץ מאוד בארץ, פחות באירופה וארה"ב, הוא המראות, המשרות תחושה של גודל ומרחב.

מים, המרכיב העיקרי בשימוש בחדר האמבטיה, הוא גם הגורם החשוב ביותר באחזקת המקום. עד לאחרונה היה נהוג לחפות את קירותיו של חדר זה עד התקרה; ככל שהחיפוי היה גבוה יותר, עיצוב חדר האמבטיה נחשב יוקרתי יותר. לא כך פני הדברים לאחרונה. היום קיימים חומרי חיפוי אטומים למים המאפשרים אחזקה נכונה של המקום, גם אם חיפוי הקירות מרוכז במקומות ההכרחיים (כתבה על ריצוף וחיפוי קירות בחדרי אמבטיה תופיע באחד מהגיליונות הבאים).

גורם נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא רמת האבנית במים. בבחירת הברזים לאמבטיה חשוב לוודא שהמנגנון המותקן בתוך הברז מתאים לתקן הישראלי. בתכנון חדר האמבטיה יש לזכור את עניין האחסון של תכשירי ניקוי, קוסמטיקה, מגבות ואפילו בגדים. אפשר לתכנן מתלה נוח לבגדים ומיכל לאחסון בגדים מלוכלכים. אלה יכולים להיכלל בארונות האחסון שמתחת הכיור או בארונות צרים וארוכים לצידיו.

בדירה שבה אין חדר כביסה או מרפסת שימוש, אפשר להציב את מכונת הכביסה והמייבש בארונות אחסון בחדר הרחצה.

סגנונות עיצוב

כמו ביתר חדרי הבית, אפשר לבחור בסגנון ייחודי לחדר האמבטיה, שלא בהכרח זהה ליתר חדרי הבית. בתחום הכלים הסניטריים התחוללה תפנית: אפשר לבחור כלים המעוצבים בסגנון יפאני, מינימליסטי כלים מרובעים, או סגנון רומנטי מעוגל; אפשר לשוות לחדר האמבטיה אופי מיושן, או היי-טקי.

מעצבי מוצר בעלי שם עולמי מעצבים כלים סניטריים ומכתיבים אופנות בעיצוב, הלקוחות ממקורות שונים, כמו אלמנטים מתורת הזן, חיקוי ברזיות ציבוריות, שוקת עתיקה או אגני אמבטיה נושנים. יש גם השואבים את השראתם מהמבנה האנטומי של גוף האדם.
גם לחומרים שמהם עשויים הכלים הסניטריים, במיוחד כיורים ואמבטיות, נוספו חומרים שעד היום לא היו מקובלים במיוחד, כמו עץ, נירוסטה, נחושת וזכוכית.

ככלל, הפטנט של האדריכלית טולה עמיר לעיצוב חדר האמבטיה הוא לתת לו פרשנות כשל חדר מגורים. כלומר, להוסיף פריט שלא שייך, כמו כיסא מיוחד, שידה, מראה ממוסגרת, תמונה או שטיח שאינו שטיחון אמבטיה, להכניס לאמבטיה חפצים ממקומות אחרים הלוכדים את תשומת הלב ומשרים בה אווירה של חדר מגורים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully