וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עץ או פלי

נאוה קידר, אדריכלית פנים

29.3.2006 / 11:10

הוא סופג כתמים, אוהב שריטות ולא כדאי להשאיר עליו סיר חם. אז למה בכל זאת הישראלים כל כך אוהבים שיש במטבח ומה האלטרנטיבות

אחת השאלות העיקריות שמתעוררות כאשר מתכננים מטבח חדש, היא באיזה משטח עבודה לבחור, מה מתאים למטבח שבחרנו ומה הם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהמשטחים האפשריים. סוגי המשטחים הנפוצים הם שיש, משטחי פורמייקה "פוסט-פורמינג" ומשטחים אקריליים ופולימריים למיניהם.

קהל הצרכנים הישראלי מעדיף בעיקר את משטחי השיש למיניהם, אולי מתוך הרגל או מתוך שיקולי יעילות. אולם שיש, ככל שהוא טבעי ויפה יותר, כך הוא בעייתי ורגיש יותר בשימוש ובתחזוקה. בין משטחי השיש לסוגיהם, שיש הגרניט נחשב לחזק ולעמיד ביותר. גם אם נחתוך ישירות על המשטח, לא נמצא סימני שריטה, אבל רצוי לא להניח עליו סיר רותח.
מראה הכתמים האופייני לשיש יכול להוות חיסרון. למעט הגרניט השחור, שאר דגמי שיש הגרניט הם בעלי מראה מקושקש, שאינו מאפשר מראה אחיד במטבח ולעיתים יכול להקשות עלינו בשילוב של קרמיקה תואמת.

אבן החברון המקומית בעלת הגוון הטבעי, שהיתה פופולרית מאוד במטבחי שנות השישים, ואבן "מצפה רמון", חוזרות לאופנת המטבח ה"ים תיכוני" . חשוב לדעת שהשיש הטבעי הוא רך וסופג, וחיתוך על משטח השיש גורם לשריטות. מגע ממושך עם משקה קולה או מיץ לימון משאיר כתם, סיר חם עלול לגרום לסדק וכוסות רטובות שמחכות לתורן להיכנס למדיח משאירות סימן, שכן המים מתייבשים והאבנית שנותרת נדבקת לשיש ומעמעמת את הברק.

מחירי השיש נעים בין 250-200 $ למ"ר לשיש מסוג גרניט, ובין 80$ ל-120$ למ"ר של אבן מקומית מסוג חברון או "מצפה רמון". ניתן להשיג סוגי שיש יקרים הרבה יותר - שהם נדירים ומיובאים. קיימים גם משטחי שיש מסוג אוניקס, ושיש שקוף - שהוא עמיד, חזק ולא סופג, אולם אסור לחתוך עליו. מחירו בין 600-500$ למ"ר. שיש יקר ונדיר ביותר הוא ה"גרניט הכחול" המיובא מברזיל. זהו השיש הכחול היחיד בטבע, והוא חזק ועמיד לשימוש במטבח. מחירו כ-150$ למ"ר. את ברק השיש שהתעמעם, אפשר לחדש, ללטש ולנקות, רצוי בעזרתו של איש מקצוע המגיע לבית הלקוח.

משטחי אבן מתועשים

משטחי האבן המתועשים נוצרו כחיקוי לשיש הגרניט, תוך ניסיון להתגבר על הבעיות והחסרונות של השיש הטבעי. הנפוץ ביותר מביניהם הוא "אבן קיסר". ל"אבן קיסר" יתרונות רבים: היא עמידה בפני חומצות, כימיקלים ושחיקה, אפשר בקלות להסיר ממנה כתמים, ויתרונה הגדול הוא באסתטיקה - היא מיוצרת בגוונים רבים אשר מאפשרים התאמה למטבחים שונים.

מוצר דומה ל"אבן קיסר" הוא שיש ה"סיליסטון" שמיובא מספרד. גם ה"סיליסטון" אינו סופג והוא עמיד בפני חומצות, כתמים ושחיקה. ניתן להשיגו בעובי של 2 או 3 ס"מ.

יתרונו של השיש המתועש הוא במגוון הצבעים ובמראה האחיד שמתקבל. מקובל גם להשתמש בשיש לחיפוי הקיר שבין הארונות העליונים והתחתונים במטבח. זהו פתרון יפה שחוסך את הצורך בחיפוש אחר קרמיקה תואמת. השימוש בשיש לחיפוי קירות מפחית, בין השאר, את מגוון החומרים המשולבים במטבח.

קוריאן ואוונייט

הקוריאן והאוונייט הם פיתוח טכנולוגי מתקדם המיוצר מחומרים אקריליים (הקוריאן) וחומרים פולימריים (האוונייט). החומרים הללו עמידים בפני חום, אטומים לחלוטין ואינם סופחים שום חומר אחר. המשטחים מחקים במראם את משטחי האבן הטבעיים, אולם בניגוד לשיש הקר למגע יד, הקוריאן נמצא בטמפרטורת החדר. המשטחים הללו מוצעים במגוון צבעים רחב (54 גוונים). הם בעלי מירקם וגוון אחיד, עמידים בחום, אינם מתבלים, וצבעם אינו דוהה. כתמים ושריטות אפשר להסיר באמצעות חומרי ניקוי רגילים או על ידי שיוף בנייר זכוכית עדין מספר 0.

הקוריאן הוא חומר אנטי בקטריאלי, בעל עמידות גבוהה, ובשל כך הוא נפוץ גם במעבדות ובמוסדות רפואיים, בהם השימוש בחומרים כימיים חריפים הוא דבר שבשיגרה. משטחים אלו מאפשרים רמת גימור מושלמת. אפשר להתקינם מבלי שהחיבורים ייראו לעין, וכמו כן אפשר לקבוע את עובי המשטח ואת אופן עיבוד הקנטים, ולשלב ביחד מספר גוונים.

את המשטחים ניתן לעצב ולפסל לכל צורה העולה בדעתנו, וכמובן ניתן לחפות בהם את הקירות שבין הארונות. יתרון גדול נוסף - מאותו חומר אפשר ליצור גם כיור, שישולב במשטח ללא כל חיבור. שריטות עדינות אפשר ללטש בעזרת "סקוטש" עם חול ניקוי. מחירי המשטחים האלו גבוהים, (כ-1300 ש"ח למ"א - לא כולל מע"מ) והם עולים ככל שעיצוב המטבח פחות שיגרתי.

משטחי פורמייקה

ה"דורופל" הוא משטח פורמייקה המיובא מגרמניה ומוצע במגוון צבעים ומרקמים (גם בדוגמת עץ). הפורמייקה מודבקת למשטח סיבית דחוסה בהדבקת חום בטכנולוגיה גבוהה. המשטח מתנקה בקלות בחומרי ניקוי רגילים ועמיד בחום, אך למרות זאת לא מומלץ להניח עליו סיר חם.

המשטחים מגיעים ברוחב של 65 ס"מ וברוחב של 1.20 מ’, והם יכולים להוות פתרון מוצלח לפינה קטומה במטבח. ניתן לשלב במשטח הפורמייקה קנטים מחומרים אחרים, כמו מתכת או קוריאן. מחירי המשטח נעים בין 600 - 900 ש"ח למ"א (כולל מדידה, הובלה והרכבה). גם בארץ מיוצרים משטחים דומים הנקראים - "פורמית".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

דורופל סוליד

משטח מסוג חדש, העשוי משכבות פורמייקה דחוסות. המשטח מגיע בעוביים שונים על-פי דרישה, החל מ-2 מ"מ ועד 20 מ"מ עובי, והוא מתאים לשימושים רבים: למשטחי עבודה במטבח ובאמבט, לחיפוי קירות, למחיצות שירותים, להנמכת תקרות ועוד.

ניתן לקבל קנטים או הגבהה אחורית על פי בחירה, וכמו כן ניתן לשלב עם חומר זה כיורים בהתקנה שטוחה. הוא דוחה בעירה, עמיד בחום וקל לניקוי, ומחירו 100 ש"ח למ"א.

משטחי נירוסטה

משטחי הנירוסטה, שמזכירים לרובנו מטבחים מקצועיים, נכנסו למטבח הביתי והפכו לאופנתיים מאוד בשנים האחרונות. הנירוסטה היא פלדה בלתי מחלידה, שנותנת למטבח הביתי מראה תעשייתי המשתלב בסגנון ה"היי-טק" העכשווי.

הנירוסטה קלה לניקוי ונשמרת לאורך שנים, אולם רואים עליה בברור כתמי מים וטביעות אצבע. ניתן לקבל משטחי נירוסטה בהם משולב הכיור, כאשר תחתית המשטח צבועה בצבע מיוחד לעמעום רעשי טפטוף המים. מחירי הנירוסטה נעים בין 1500- 3000 ש"ח למשטח כולל כיור. היצרנית הישראלית היא חב’ פלבם.

בוצ’ר בלוק

משטחי הבוצ’ר בלוק (תרגום של "משטח קצבים") חזרו גם הם לאופנה ומשתלבים במגמת החזרה אל החומרים הטבעיים. הבוצ’ר בלוק עשוי מפסי עץ גושני, המוצמדים יחד למראה של חיתוכי עץ עם כיווני סיבים. הם יפים, נוחים כמשטחי עבודה ומשרים אווירה חמה, אולם צריך לטפל בהם ולתחזק אותם.

משטחים מרוצפים

משטחי עבודה המרוצפים באריחי קרמיקה יכולים לשמש פתרון לא יקר למטבחים בעלי אופי כפרי. הם אינם סופגים, אינם משנים את צבעם, עמידים בשינויי טמפרטורה, וניתן לשלב את אותם אריחים גם במשטח וגם לחיפוי הקיר בין הארונות.

יש לקחת בחשבון שאריחים על משטח העבודה אינם תמיד פרקטיים בגלל המרווחים שביניהם - מקום בו מצטבר לכלוך ושומן שקשה לנקותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully