וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלא טאבי'ס

הדס שואף

15.1.2006 / 12:19

הנעל היפנית העתיקה שניראת כמו טלף חיה עושה סיבוב טרנדי עולמי נוסף. מומחי השיאצו בעד הפרדת אצבעות

האדם המערבי מוצא עצמו נמשך לתרבות היפנית שוב ושוב מכיוונים שונים - אומנויות לחימה, שיטות טיפול,אופנה או בישול. יש כאלה ואני בינהם שמסיבה לא ברורה ובאופן מיסטי משהו, נמשכים דווקא לאזור הרגליים היפניות.

האהבה המוזרה שלי הן גרבי הטאבי'ס עתיקות היומין. מה שמוזר עוד יותר הוא הגילוי שאני לא לבד בעולם עם האובססיה הלא מוסברת הזו. בשנים האחרונות חזרו גרבי הטאבי'ס לאופנה ובגדול כשהן נישאות על גל טרנדי חובק עולם ומתחבבות על צעירים יפניים ואוהבי אופנה רבים.

גרבי הטאבי'ס רווחות ביפן מאז תקופת האדו 1603-1868. הן מצוותות באופן מסורתי לכפכפיים עם עקב הנקראים גאטה או לכפכפים מסורתיים שטוחים הנקראים הזורי.
קיימות גם נעלי טאבי'ס: הג'יקטאב'יס (JIKATABI) ששימשו כנעלי פועלים ובעיקר בנאים ( עד היום המבקר ביפן יימצא את הפועלים עושים בהם שימוש בדיוק כמו לפני עשרות ומאות שנים) ומגפי טאב'יס הנקראים גם אודורי (ODORI) ושכיחות בעיקר בקרב רקדנים יפניים מסורתיים, שחקני תיאטרון ובעיקר בקרב העוסקים באומנויות לחימה.

הבשורה יוצאת מקיוטו

בשנתיים האחרונות זוכות נעלי הטאבי'ס לעדנה מחודשת. צורתן הבסיסית, המעניינת, המפרידה את הבוהן משאר האצבעות נותנת להן יתרון יצירתי בולט.

אחת האחראיות לכניסת הטרנד לרחובות יפן היא חנות קטנה מקיוטו בשם SOU-SOU שהחלה לייצר נעלי טאבי'ס מחומרים חדישים וצבעוניים. הציבור היפני ותיירים מחו"ל אהבו את הסחורה של סו-סו והביקוש הגדל הוביל לפתיחת רשת חנויות הפרושה ברחבי יפן, בארה"ב, בשוודיה, בדנמרק ובאיטליה.

גם מעצבים מן המערב החלו לגלות עניין רב במראה המיוחד. את הוריאציה המערבית של הטאבי'ס יצר ב-1988 המעצב הבלגי הצעיר דאז מרטין מרג'יאלה. מאז, במקביל לכל שינויי הסגנונות שהוא עובר, מרג'יאלה ממשיך לייצר וריאציות של הטאבי'ס בכל עונה בהתאם לשפה העיצובית של כל קולקציה שלו. יש אצלו למשל מגפי טאבי'ס עם עקבים, טאבי'ס מסאטן ואף טאבי'ס עשויים מבד גי'נס מרופט או כאלו המשולבות עם סניקרז של אולסטאר.

גם נייק בעניין

בשנת 1994 חברת נייקי שאבה השראה מגרבי הטאבי'ס דווקא כדי לייצר ליין של נעליי ריצה בשם נייק ריפט (Nike Rift) לנבחרת הריצה של קניה שהיתה רגילה לרוץ יחפה עד אותם ימים. בנייק גילו שההפרדה של הבוהן משאר האצבעות גורמת לתחושה הזהה מכולן, לתחושה של הליכה ברגליים יחפות.

דגם ריפט של נייקי הפך למבוקש מאד והיה קשה להשגה במשך חצי עשור. מאוחר יותר הומצא גם דגם הסטריט וור שנתן לנעל פרשנות מחודשת. השנה יצאה נייקי גם עם מגף טאבי'ס גבוה שנעשה בו שימוש בחומרי גומי מתקדמים האופייניים לענף הצלילה (אגב, דגמים רבים של נעלי צלילה עד היום אף הם מיוצרים בעיצוב הטאבי'ס).

מותג נעליים מערבי נחשב נוסף בשם IRREGULAR CHOICE מייצר נעלי טאבי'ס ולפני כשנתיים הגיעו הנעליים שלהם גם לארץ. הטרנד עושה בימים אלה סיבוב נוסף אחרי גל פופולריות שתקף לפני כשנתיים. קולות שונים, בינהם מומחים לשיאצו כי גרבי ונעלי הטאבי'ס שומרים על בריאות הרגל כי המבנה שלהם מתחשב במיקומי המרידיאנים המרכזיים, מונע חיכוך מיותר בין האצבעות ואף עוזר ליציבות עמוד השדרה. בארץ ניתן למצוא את הטאבי'ס במספר חנויות. בשיין,חנות המעצבים שבכיכר מסריק 12 תל אביב, מגפי טאבי'ס מסורתיות עולות 325-575 שקלים; ברשת חנויות המעצבים רזילי שחנויותיה פרושות בקניון רמת אביב, בקניון שבעת הכוכבים, בקניון ארנה, בקניון ערים, בקניון סביונים ובקניון גבעתיים, נעלי טאבי'ס עולות 599-959 ¤.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully