וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גטסבי הגדול קפץ לביקור: ניו יורק של תחילת המאה הקודמת ברח' מונטיפיורי

מעצב הפנים אורון מילשטיין תכנן עבור זוג מאזור השרון דירה שהיא אינטרפרטציה מודרנית לסגנון האר-דקו ולאולמות המפוארים בהם נהג גטסבי הגדול לקיים מסיבות מפוארות של בניו-יורק בשנות ה-20 של המאה הקודמת

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן
  • היכן: בניין לשימור ברחוב מונטיפיורי בתל-אביב
  • הנכס: דירת Weekend לזוג בשנות ה-40 לחייהם שמתגוררים דרך קבע באזור השרון
  • שטח הדירה: כ-50 מ"ר
  • תכנון ועיצוב: אורון מילשטיין
  • צילום: אלעד גונן

במבנה היסטורי ואקלקטי שתכנן האדריכל יוסף מינור בשנת 1924, וזכה לאחרונה לתוספות עכשוויות ולשימור קפדני (עליו הופקדו 'יניב פרדו אדריכלים'), ממוקמת דירה חריגה בנוף: זוהי דירת הנופש של זוג מאזור השרון אותה הם פוקדים בסופי השבוע, וככזו היא תוכננה ועוצבה כעוצמתית- השהייה בה מזכירה יותר מכל חוויית אירוח מלונאית אקסקלוסיבית.

"בני הזוג מגיעים מבית מרווח שיש בו את כל הפסילטיז הדרושים למחייה ולאירוח, ואילו כאן הם שיוועו ליצור משהו שונה לגמרי; אווירה של בית מלון בוטיקי בניחוח בינלאומי, ובהשראת העושר הוויזואלי שאפיין את מגמת העיצוב הרווחת בשנות ה-20 של המאה ה-20", כך לדברי מעצב הפנים אורון מילשטיין שאמון על תכנון הפרויקט.

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן
עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

"החלטנו לקחת את המוטיבים הבולטים של סגנון האר-דקו, ששלט באותה העת, וליצור עבורו אוריינטציה מודרנית בקנה מידה מדויק שיתאים למידות הדירה. הסגנון, שמשלב סגנונות מודרניים עם עבודת אומנות משובחת וחומרים מהודרים, קיבל כאן את הסקייל המדויק עבורו. יש בדירה הזאת לא מעט אלמנטים שמושכים לגובה ותופסים את העין, אך הם משולבים בצורה מדודה ומאזנים אותם צבעוניות מונוכרומטית על טהרת טונים של שחור ולבן, ואלמנטים מראתיים או כאלה שעשויים מזכוכית, שמייצרים רפלקציה של אור וגורמים למרחב להיוותר אוורירי".

"הדירה ממוקמת בתוספת הבניה החדשה של הבניין, באחת הקומות הגבוהות, מה שאפשר לנו לבצע שינויים תכנוניים, אם כי לא מהותיים במיוחד לאור גודלה ולאור העובדה שחדר השינה מצוי בממ"ד. יצרנו חלוקה מובהקת בין הציבורי לפרטי ואת אגף הפרטי העצמנו מסדרון שמוביל לאיזור השינה ולחדר הרחצה. הכניסה אליו נעשית דרך דלתות פיבוט מסוגננות ובאופן הזה הידקנו אפילו יותר את סכמת סוויטת בית המלון שביקשנו ליצור.

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן
עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

"הכנסנו כמה אלמנטים בולטים ועשירים שמגבים את סגנון. כך למשל האריחים הגיאומטריים שבחרנו לחיפוי רצפת החלל הציבורי, שמדמים שטיח ססגוני ומוסיפים נופך אקלקטי-מודרני. בפועל האריחים הללו היו אחת הבחירות הראשונות שביצענו וסביבם בנינו את סיפור המסגרת. מיתנו אותם בהיקף על ידי אריחים שחורים שמטפסים על הקיר, לאחריהם הותקן פס ניתוק מפליז ובהמשך חיפוי גלי שנישא עד לקרניזים שבתקרה- פרטים שמוסיפים רובד קלאסי יותר ועם זאת עדכני".

"למעשה, הקירות בחלל הציבורי אינם גלויים. הם מחופים באלמנטים שמקנים להם טקסטורה וצבעוניות ייחודית. בתוך כך, הרבנו לעבוד עם מוטיבים מוזהבים שנוכחים אך במידה מכיוון שדאגנו לאזן אותם בעזרת אלמנטים כהים ובהירים. התוצאה הסופית מאוד מדודה והשילובים אינם מעמיסים על המרחב. הטקסטורות מייצרות משחק של אור וצל ורפלקציית האור משמשת כפילטר שהופך את התחושה במרחב לעוטפת וחמימה".

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

עם פתיחת דלת הכניסה ישנה מבואה קטנה, כמעט בלתי מורגשת, שמשמאלה ממוקם האגף הציבורי ומימינה דלתות כפולות מברזל וזכוכית שמובילות לאזור השינה של בני הזוג: "החלל הציבורי כולל את המטבח והסלון ומכיוון שהדירה אינה גדולה, ומשמשת את הזוג לשהיות קצרות, עלו לא מעט מחשבות מה הם הפסילטיז שנכון שתכלול. כאמור, התפיסה היא של אירוח בבית מלון ולכן המטבח תוכנן בקונספט של בראסרי- הוא לא נועד לבישול ארוחות מורכבות ולכן במקום מקרר בחרנו לעבוד עם מיני בר ועם מיקרו- תנור במקום תנור אפייה ביתי".

"הוא פרללי ופתוח לאזור הסלון ויצרנו בו אזור עבודה ואי מרווח, סביבו ניתן לאכול ולארח. ארונות המטבח עשויים מחזיתות MDF ועל מנת להגיע לגוון המוזהב המדויק השתמשנו בטכניקת צביעה מיוחדת בצבע מתכתי נוזלי. מעל התקנו משטחי שיש אוניקס ואת משטח העבודה מעטרת יחידה מתכתית מפליז בצורניות המושפעת ממוטיבים קלאסיים אותם פישטתי על מנת שיעבדו נכון עם פרופורציות המטבח. בפועל מדובר בפרט שתופס את העין מכל זווית בחלל הציבורי אבל לא גונב את ההצגה משאר הפרטים".

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

"עבור הסלון בחרנו בספה ושולחנות קפה מבית היוצר של מעצב העל מרסל וונדרס. הספה עמוקה, ונוחה ומרופדת בבד יחסית רגוע בדוגמת איקסים לבנים, שממתן את נוכחות הרצפה הצבעונית. השולחנות נבחרו בגוונים מטאליים שמתכתבים עם רהיט המטבח ומעל לכל האזור נוכחת מאוד התקרה הגבוהה שעוטרה בכ-500 מ"א של קרניזים שהותקנו בעבודת יד אומן באתר, ובחלוקה מדויקת ונטולת סטיות. בהיקפה שילבנו מערכת תאורה מינימליסטית- מלבנית שמייתרת את הצורך בהנמכה ומאירה את המרחב בצורה המיטבית".

ומהציבורי לפרטי- אזור שגם אותו אפיין מילשטיין בהתייחס לסגנון האר-דקו: "מכיוון שחדר השינה ממוקם בממ"ד, וחשוב היה לי לייצר כניסה בלתי רגילה שתגדיל את האגף הפרטי ככל הניתן, סיפחתי חלק מהמסדרון ויצרתי מבואה שבראשיתה שתי דלתות פיבוט מקונסטרוקציית ברזל בדוגמה גיאומטרית וזכוכית- כך יצרתי כניסה רשמית יותר. ממול, התקנתי ארון עם חזית מראות בחיתוך גיאומטרי בדוגמת מעוינים, שמייצר פרספקטיבה ומעצים את תחושת העומק- פרט שמהווה פרשנות מודרנית לעיצוב של שנות ה-20. כשעומדים מולה נגלות משני צדדיה מעין כנפיים שמאפשרות למתבונן לראות את צדדיו. דלת בקו אפס שהותקנה מימין מובילה לחדר הרחצה והפתח משמאל מוביל לחדר השינה שעל אף שאינו גדול, התחושה בו מרווחת יחסית".

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן
עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

"שם, על גבי פרקט ורסאי מאלון מושחר, הצבנו קומודה באורך 2.7 מטרים שמעליה מתנוסס משטח שיש- זהו פריט שמהווה אזור אחסון משלים לארון שבמסדרון. גב המיטה עשוי מפלטות שיש דל מארה בדוגמת book match, שנישאות לגובה של 2.2 מטרים. בדומה לארון שבכניסה לאגף הזה, גם כאן השתמשתי במוטיב המראה המתקפלת, כשהקשת המרכזית של גב המיטה ישרה והפלטות שבצדדים הותקנו בהטיה של 30 מעלות. קונסטרוקציית השיש מורחקת מעט מהקיר על מנת לשוות לה מראה של רהיט ולשלב בתוכה את שקעי החשמל. משני צידי המיטה המינימליסטית שליבנו שידות לילה עשויות מפליז".

"גם חדר הרחצה של בני הזוג כולל דיטיילים ומוטיבים שנאמנים לסגנון הנכסף. "עבור הרצפה בחרנו באריחי פסיפס שחור- לבן ואת הקירות חיפינו באריחי פורצלן דמויי שיש ירוק. במקביל לתכנון הדירה הוציא מותג הסניטריה Gessy סדרת ברזים חדשה שמהווה הומאז' לסגנון האר-דקו והתאימה לנו במדויק. חזית ארון האמבט עשויה מאלון מושחר, בתוספת ידיות פליז שיוצרו בהתאמה אישית. מעליה הונח משטח שיש קררה בעיבוד היקפי בצורת כנפיים, שמהוות אזכור לגב השיש של המיטה".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully