וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקום הכי מיוחד ביפו העתיקה: מתיחת הפנים של תיאטרון הסימטה

תיאטרון הסימטה, הממוקם בלב סמטאות השמורה הארכיטקטונית יפו העתיקה במבנה עתיקות לשימור מחמיר, עובר בימים אלה שיפוץ נרחב במסגרתו מבוצע שימור וחידוש פנים המבנה. קבלו הצצה

שימור תיאטרון הסימטה. מירב שאול,
שימור תיאטרון הסימטה/מירב שאול

תיאטרון הסימטה, הממוקם בלב סמטאות השמורה הארכיטקטונית יפו העתיקה במבנה עתיקות לשימור מחמיר, עובר בימים אלה שיפוץ נרחב במסגרתו מבוצע שימור וחידוש פנים המבנה, שימור קירות החוץ מאבני הכורכר, הנגשה של קומות המבנה, מבואה עם בית קפה, חידוש מרפסת הגג רחבת הידיים הצופה לים והכנסת ציוד במה מתקדם.

עבודות השימור הנרחבות נעשות בליווי מחלקת השימור של העירייה - אדריכלית רינת מילוא ובפיקוח של רשות העתיקות ומועסקים בו בעלי מקצוע מן השורה הראשונה בארץ המתמחים בעבודות הייחודיות, שכן מדובר במבנה עתיקות שנבנה בטכנולוגיות בנייה הנדסית פשוטה אך חכמה - שלד הקמרונות של המבנה בנוי מכדי חרס המכונים 'כיזאנים'.

שימור תיאטרון הסימטה. מירב שאול,
שימור תיאטרון הסימטה/מירב שאול
שימור תיאטרון הסימטה. ניר דוד,
שימור תיאטרון הסימטה/ניר דוד

"אם היינו פורסים את המבנה כמו עוגה", אומרת מירב שאול מחברת ש.מירב פרויקטים, מנהלת הפרויקט, "היינו מזהים את השכבות המרתקות של הבניה ההיסטורית המקורית. בקומת הקרקע של המבנה פועל מוזיאון אורי גלר שברצפתו ממצאים ארכיאולוגים של מפעל לייצור סבון "מסבנה" מהמאה ה 19, קומה זו בנויה מקמרונות אבן כורכר ואילו התאטרון מעליו, נבנה בקומת הכניסה מקמרונות כדי חרס בשילוב שידרת קשתות אבן. בקומה זו נחשפה במהלך העבודות הארובה של "המסבנה". הקומה העליונה של התאטרון כבר נבנתה כולה מקמרונות כדי חרס חלולים בלבד, כך שכל קומה של המבנה היא בעלת משקל הנדסי קל יותר מזו שמתחתיה. ייעודם של כדי החרס שצורתם יודעת לעמוד בלחצים מרחביים, הוא לתת למבנה בעל הקמרונות המרשימים משקל קל למפתחים הגדולים, ובהיותם חלולים לספק גם בידוד תרמי."

"לצורך שיקום השלד יוצרו בארץ בעבודת קדרות מקצועית 2,000 כדי חרס המכונים 'כיזאנים' באמצעות קבלן השימור קנטאור מחברת קן התור המתמחה בעבודות מסוג זה. שיטת בנייה מסורתית זו מקלה על כובד הקמרון, כך שבמקום הבניה המקובלת באבן באותה תקופה, הותקנו כדים חלולים וביניהם מיושמת תערובת על בסיס סיד של חברת פרסקו המתמחה ביצור ויבוא חומרי שימור. על גבי הכדים יושמה מערכת טיח סיד קלת משקל שליכט וצבע סיד המהווים כולם יחד מקשה אחת בפתרון הוליסטי שהותאם לצרכים הייחודים של המבנה, " מוסיפה שאול.

שימור תיאטרון הסימטה. ניר דוד,
שימור תיאטרון הסימטה/ניר דוד

המבנה הינו חלק מהמסה העירונית ששרדה מהתקופה העות'מאנית. מיקומו בסמוך לחומת העיר ההרוסה מספק עדות לתפר בין העיר התחומה בחומה לעומת העיר המתרחבת מעבר לחומות בשלהי התקופה העות'מאנית, בסוף המאה ה 19. המבנה לוקח חלק בסיפור ההרס וההתחדשות של יפו העתיקה לאורך המאה ה 20. הגוש המבונה אליו הוא משתייך נהרס בחלקו במחצית הראשונה של המאה ה 20. מאוחר יותר הוא נכלל בתכנית השיקום של העיר משנות ה 60 של המאה ה 20 . כך תרם המבנה להחייאת והתחדשות הפעילות ביפו העתיקה, כפי שאנו מכירים אותה כיום.

בזכות מיקומו אל מול שרידי חומת העיר העתיקה המבנה צופה ונצפה מדרום יפו בכלל ומרחוב לואי פסטר המרכזי בפרט. בנוסף הוא מהדופן המגדירה את סמטת מזל דגים חלק מסמטאות יפו העתיקה. המבנה הינו מבנה פינתי, גדול מימדים ופעיל במרקם האורבני של יפו העתיקה. המבנה וסביבתו מהווים דוגמה למערך העירוני מהתקופה העות'מאנית.

שימור תיאטרון הסימטה. ניר דוד,
שימור תיאטרון הסימטה/ניר דוד

"בסיום עבודות השימור וחידושו תשוב אל המבנה פעילות התאטרון להצגות ומופעים בשלושה אולמות עם טכנולוגיות במה מתקדמות. אחד האתגרים המשמעותיים היה לשלב ריבוי טכנולוגיות במה מבלי לפגוע בשלד המיוחד, כשלשם כך תוכננה על ידי משרד אורי פדן אדריכלים והמהנדסת ירדנה אתגר האמונים על תכנון חידוש התאטרון, מערכת צוגים ייעודית בצורת קשתות שמנותקת מהשלד, ורק על גביה יעברו התשתיות, ייתלו הפנסים הרמקולים ואביזרי הבמה. בתכנון הרגיש והמורכב מלווים אותנו דרור פרנקו הרשנזון יועץ במה ואורי עופר יועץ תיאטרון ומפיק מופעי תרבות כך שחידוש התיאטרון נתון בהחלט בידיים טובות", אומרת שאול.

תיאטרון הסימטה ברחוב סמטת דגים 8 החל את פעילותו כמועדון הצעירים של יפו, לשם היו מגיעים צעירי השכונה שהפכו אותו למרכז שוקק חיים ותרבות. לימים יהודה ותמר לדרר ברקן, מנהליו החלו לארגן הצגות ילדים ואת מסורת ערבי הג'אז בימי רביעי - מסורת שממשיכה לפעול עד היום. המועדון החל ברבות השנים לשנות את מתכונתו ולאור הפעילות התרבותית בשטח, ניתן האישור בעיריית תל אביב-יפו להפוך אותו למרכז תרבות כללי תחת מחלקת התרבות של העירייה בראשותו של יעקב מנדל. את השם "תיאטרון הסימטה" הגו יהודה ותמר לדרר-ברקן, הוא נוהל על ידי ניקו ניתאי ז"ל ב 15 השנים הראשונות במהלכן הפך המקום לתיאטרון ולשם דבר ועניין בתחום הפרינג בארץ.

שימור תיאטרון הסימטה. ניר דוד,
שימור תיאטרון הסימטה/ניר דוד

"הסימטה" מנוהל ב- 26 שנים האחרונות על ידי עירית פרנק: "השיפוץ של התיאטרון מגלה בכל שלב עולם שלם של היסטוריה, עיצוב, בניה וארכיטקטורה של המבנה ושל יפו בכלל. זה מרתק לראות את עבודות השימור המדוייקות הנעשות בשטח והשילוב בניהן לבין הצרכים המודרניים של תפעול תיאטרון. התיאטרון ממוקם במקום מדהים ביופיו מול הים ביפו דבר שמתחבר עם הנשמה והאופי הייחודי של התיאטרון. אנחנו מחכים בכיליון עיניים לשוב אליו ולקיים בו הצגות, לארח קהל ולחוש את האנרגיות של הקסם שקורה רק בסימטה".

בימים אלה, מציע תיאטרון הסימטה רגעים של הפוגה, הנאה ובילוי עם מגוון הצגות, מופעי מוזיקה והצגות ילדים המתקיימות במקום מושבו הזמני בקאנטרי הקהילתי גורן גולדשטיין בתל אביב.

סיום משוער של עבודות השיפוץ בספטמבר 2025. תקציב: 15 מיליון שקלים מתקציב עירוני בהובלה של אגף התרבות, מינהל קהילה וספורט באמצעות החברה למוסדות חינוך ותרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully