וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע העיצוב בירושלים יוצא לדרך: "אל תפספסו כלום"

שבוע העיצוב ה-13 - השנה בנושא התיבה. יצאנו להדרכה קצרה עם האוצרות דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי

שבוע העיצוב. דור קדמי,
שבוע העיצוב/דור קדמי

שבוע העיצוב ה-13 יוצא לדרך, ולקראתו שוחחנו האוצרות דנה בן שלום וסוניה אוליטסקי סיפקו לנו הדרכה קלילה ומעניינת.

ספרו קצת מה זה שבוע העיצוב בכללי. מתי נוסד ואיפה?

"שבוע העיצוב ירושלים הוא אירוע העיצוב הציבורי הגדול בארץ. הוא פרויקט הדגל של בית הנסן - מרכז לעיצוב ומדיה, השוכן בליבה של שכונת טלביה בירושלים, ונתמך על-ידי משרד ירושלים ומסורת והרשות לפיתוח ירושלים.

"שבוע העיצוב ירושלים מתקיים מאז שנת 2011 ועבר מאז מספר גלגולים, ובכל שנה מציג שלל אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. לאירוע נבחרת תמה מרכזית שנתית, דרכה מוזמנים מעצבים ומעצבות לבחון סיטואציות מקומיות בעלות רלוונטיות בינלאומית. זאת, מתוך מחשבה שהנוף התרבותי הייחודי בישראל הופך אותה למעין מעבדה חיה של נושאים גלובליים בוערים - ומתוך אמונה כי על עיצוב להגיב לנושאים הללו. מדי שנה נבחרים מאות מעצבים ומעצבות משלל דיסציפלינות, כיחידים וכקבוצות, להציג עבודות ולפתח פרויקטים חדשים המגיבים בדרכם לתמה. השנה, במהדורתו ה-13, יעסוק שבוע העיצוב בנושא "התיבה" ויתקיים בין התאריכים 26-19 בספטמבר 2024 בבית הנסן בירושלים ובמקומות רבים ברחבי העיר. מידי ערב נתכנס ברחבת הפטיו של בית הנסן, אשר השנה משנה פניה לסירת הצלה, ובה נקיים הרצאות, פאנלים ואירועים מיוחדים שאת חלקם הגדול יארח ד"ר ג'רמי פוגל".

שלומי איגר - תיבה. עומר פרידמן,
שלומי איגר - תיבה/עומר פרידמן

למה "התיבה"? על הבחירה לעסוק בנושא הזה- מאיפה הגיע הרעיון? מה החשיבות והייחוד שלו מבחינתכן?

"למרות שהוא מתקיים למשך שבוע בלבד, שבוע העיצוב הוא למעשה פרויקט שנתי ואנחנו מתחילות לעבוד עליו כבר בסופו של שבוע עיצוב הקודם. כבכל שנה, גם השנה התכנסנו מיד עם נעילתו של שבוע העיצוב "שקר וכזב" 2023 (יוני 2023) כדי לחשוב ולהגות את התמה של שבוע העיצוב 2024, והנושא הראשון שהעלנו היה "מבול". לא ידענו אז כמה נבואי ושחור הנושא עתיד להיות. המקור לרעיון נבע בכלל מתוך איזו תחושה כללית של הצפה - שיטפון של אינפורמציה, עומס רגשי קולקטיבי ופרטי, עודפות וצרכנות מופרעת, ריבוי של דעות ועוד. לצד זה ליוו אותנו גם מחשבות קונקרטיות על משבר האקלים, עתות חירום ברמה העולמית ובכלל הידיעה שכבר הפכה רווחת שהנה אנחנו עומדים להכחד, ועכשיו כשהשלמנו עם העובדה הזאת אפשר להתחיל לחשוב כיצד נתכונן לרגע, או מה אפשר לעשות כדי למנוע ממנו להגיע.

"הנושא קיבל תפנית עם אירועי ה-7 לאוקטובר. היה לנו ברור, עוד כשלא היה ברור מתי ואיך שבוע העיצוב יקרה השנה, שהזוית על הנושא חייבת להשתנות. ככה למעשה החלטנו להפנות את נקודת המבט מעיסוק במבול עצמו לעיסוק בנקודת המבט מהתיבה המטלטלת אל עבר האופק. סיפור התיבה עוסק בכיליון, אבל אולי בעיקר ביצירה; בפעולות עיצוב ומלאכה הנושאות באחריות האנושית לאסוף ולשמר; פעולה שמצילה וגם מפיחה תקווה. מלאכת העיצוב, על סוגיה השונים, מציעה מנעד רחב של מיומנויות להתמודדות ותגובה בזמן אמת, לפתרון בעיות מורכבות, להצלת חיים. בכל עת, ובפרט בעתות משבר, עבודת העיצוב נוגעת לא רק בתוצרים יישומיים, אלא גם ביצירה של נקודות מבט חדשות, תיווך ושימור של ידע תרבותי ורוחני.

"היום, דווקא בעיצומו של מבול, שבוע העיצוב ירושלים מפנה את מבטו אל התקווה. המעצבים המשתתפים מתרכזים בעשייה ומעשי יצירה הנוגעים ביסודות שאיתם נרצה לבנות את העתיד, עת יִיבשו המים".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
שבוע העיצוב. דור קדמי,
שבוע העיצוב/דור קדמי

לאור מצב המלחמה, אני מניח שיש שוני בין שבוע העיצוב הנוכחי לשנים הקודמות. מה שונה ומה דומה?

"שבוע העיצוב ירושלים היה ונשאר אירוע עיצוב מלא פעילות וחדוות יצירה. הוא פחות פסטיבלי מבשנים קודמות והעבודות השנה מאוד עמוקות ומעמיקות בנושאים שבהם הן מתעסקות. אנו נשאלים מידי יום האם אנחנו מתייחסים מספיק למצב, ואנחנו בהחלט עושים זאת בכלים ובפעולות של עיצוב. מעל 100 יוצרות ויוצרים, 15 מוסדות תרבות שותפים, 4 אקדמיות וכ-85 עבודות העיצוב שיוצגו השנה נעשו, נוצרו, נערכו מחדש בזמן מלחמה, בעת אובדן, בעין סערה, ורבות מהן נשענות על חומרים מקומיים. מאות תשובות העונות בדרכן על השאלה מהי תיבה? כיצד היא משמרת? על מה היא שומרת? לאן היא שטה? איך נראית תקווה, וממה היא עשויה.

"אנחנו מאוד מאוד גאות במהדורה השנה. יכולנו לנקוט בכל מיני עמדות אל מול המצב, בחרנו לשים את הזרקור על המבט קדימה, וככה יצרנו "אקוסיסטם" פורה של יוצרים ויוצרות מכל קשת החברה הישראלית שאפשר יצירה בתנאי סביבה ומצב רוח מאתגרים, סוערים ועצובים, מקלט זמני שבו אפשר ורצוי לפעול, מקום ששומר על משמעות של תרבות ויצירה שהיא אויר לנשימה לכל כך הרבה מאיתנו, על אף שבעתות משבר כל מה שאינו דחוף מאבד משמעות. עצם היצירה, בסיפור המקראי כמו גם היום, הוא דחף אנושי לפעול בעת חירום. כל אחת ואחד מאיתנו בדרך זו או אחרת הרגשנו את הדחף הזה השנה, אולי מכיוון שכל פעולה היא התנגדות לחוסר האונים אל מול עוצמת ההרס והאובדן. קיווינו שכשנגיע לרגע הזה המציאות כבר תהיה אחרת. שנוכל לדבר על הטראומה במבט לאחור ולהתחיל להשתקם, שהחטופים יחזרו לחיק המשפחות, העקורים לביתם בצפון ובדרום, והחיילים חזרה לגבולות בטוחים. לצערנו, אנחנו עדיין במוד המתנה כואבת, ממשיכים להילחם על ערך החיים, ומחפשים מהיכן לשאוב תקווה".

רקפת כנען - דגלים ועגילים. יחצ,
רקפת כנען - דגלים ועגילים/יחצ

הבנו שהשנה לראשונה, שבוע העיצוב יתקיים גם מחוץ לבית הנסן ברחבי העיר. תוכלנה לספר כמה מילים על שיתוף הפעולה הזה ועל שיתופי פעולה נוספים ומיוחדים?

"השנה ובאופן מיוחד, שבוע העיצוב ירושלים יוצא מגבולות בית הנסן ומשיק לראשונה סדרת אירועים המפגישים בין מוסדות התרבות המגוונים בעיר לבין התמה השנתית "התיבה" — סיורים ייחודיים, סדנאות, אירועים לילדים ולמשפחות, מפגשים עם מעצבים ויוצרות, ואירועי מוזיקה. בין מוסדות התרבות המשתתפים - הספרייה הלאומית, מוזיאון ישראל, המוזיאון לאמנות האסלאם, המזקקה, ה"דוג'ו", המפעל, הצוללת הצהובה, תיאטרון הקרון, גלריית המקלט, ביתא מרכז לאמנות ועיצוב, המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים, סטודיו משלך, מוזיאון על התפר, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים, מרכז לאמנות ומחקר מעמותה ועוד. זה מהלך שאנחנו מנסים לפצח כבר כמה שנים, והשנה, לאור המצב, תחושת הסולידריות הניעה אותנו להתגייס ולרתום את נכסי התרבות הירושלמים ואת האנשים הנפלאים שמניעים אותם לטובת מאמץ קולקטיבי לשימור ולהנגשת תרבות בעת הקשה הזו. כבר מופיעה באתר שלנו תוכניה מפורטת, מפה ולו"ז יומי למסלול האוטובוס האדום אשר יקח את המבקרים להתרחשויות ברחבי העיר ולבית הנסן ואנחנו ממליצות בחום לשריין לזה יותר מיום אחד כי יהיה קשה לבחור לאן ללכת.

"מעבר לכך, כבכל שנה, מארח שבוע העיצוב ירושלים תערוכות ושיתופי פעולה מגוונים בין כתלי בית הנסן. השנה אנחנו עומלות על תערוכת ספרים "מראה מקום" המתייחסת לספר כאל אובייקט עיצוב אשר יודע לשמר תרבות מקומית. ​​בשיתוף עם רע - בית מלאכה לצילום, הרחבנו את המבט על הדימויי הבודד אל התחביר השלם המהווה ספר. תצלומים ואיורים מתוך הספרים מוגדלים ומודפסים ומאפשרים לראות את הדימוי כיצירה בפני עצמה; המעצב והאוצר שחר קדם רוקם שיתוף פעולה זו השנה השלישית, הפעם עם השירות המטאורולוגי בישראל ועם אתר התחזית הירושלמי "ירושמיים" במסגרתו תוקם תערוכת חוץ "התחזית" - חווה מטאורולוגית אלטרנטיבית המציעה תמונת מצב עכשווית או עתידית על פעולת המדידה ואיסוף המידע; בלב פרויקט "השדכן" השנתי נמצא החיבור בין מעצבים ואמנים למוזיקאים ואנשי סאונד הפועלים בעיר ירושלים, אלו ייצרו יחד תיבות תהודה של פסקול תקופתי; ולראשונה אנחנו מארחים את הפרויקט הקהילתי "עיר מפעל", בשיתוף נבחרת הגיל השלישי וצוות של בני נוער מבתי-ספר תיכוניים שונים בעיר, אשר יזמינו את המבקרים להצטרף למפעל ייחודי דרך תחנות בפס ייצור ליצירת אובייקט רגשי התורם לחוסן האישי".

נועה ברוש. רועי בר,
נועה ברוש/רועי בר

איזה מן עבודות מיוחדות שמוצגות השנה אסור לפספס?

"אל תפספסו כלום. הגיעו מוקדם ותשוטטו בנחת בין התערוכות המגוונות והמיצבים אשר יהיו פזורים בכל רחבי המתחם, בחצרות שסביב לו ובחללים הייחודיים שלו. בין המציגים המוכשרים ממליצות לא לפספס את חנות הקונספט לעת חירום "שלם שלום" של המותג con של המעצב והיזם ניל כהן ואת קולקטיב הסטריט-ארט החיפאי BROKEN FINGAZ ו-Unga המציגים עבודה הנעה בין תקווה לייאוש שתציע למבקרים לשלוח אגרות שלום לקרובים ורחוקים. יש לנו שני אורחים מצרפת השנה - בינה בייטל במיצב חוץ בחצר האחורית של בית הנסן וצורי גואטה שבשיתוף פעולה עם האוצרת לימור מרגוליס ממגזין פורטפוליו ייצרו בחלל המכבסה הרחבה לתערוכתו במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל-אביב המציגה את חשיבותן של שוניות האלמוגים ודנה בתהליכים של היווצרות חיים אל מול סכנות הכחדה ומוות.

"בנוסף, אנחנו שמחים לארח גם שני אורחים מאיטליה - האדריכל אנדריאה טינאצו והארכיאולוגית מיה טרנטין שבשיתוף פעולה עם היוצר דורון אלטרץ מציגים תערוכה חיה בה מבקרים יתבקשו לתרום חפצים בעלי משמעות. אלו יצטרפו כחלק אינטגרלי למיצג וישזרו את סיפוריהם בסיפור קולקטיבי אפשרי של האנושות".

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully