וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת עידן הבינה המלאכותית על תערוכות הגמר בעיצוב: "תערוכות הסיום לא יראו אותו דבר"

כלי הבינה המלאכותית השפיעה רבות על תערוכות הסיום של בתי הספר השונים בבתי הספר לעיצוב ברחבי ישראל. "ראינו עשרות פרויקטים בסוף הלימודים של סטודנטים לעיצוב לאורך השנים. כל שנה יש רעיונות חדשים ופורצי דרך - אבל השנה זה אחרת"

בריאה מלאכותית/יחצ

רבות נאמר על השפעות כלי הבינה המלאכותית על תחום העיצוב. שאלות משמעותיות כמו זכויות יוצרים, תובנות על משמעות היצירתיות וממשקי אדם-מכונה עדיין נמצאות בלתי פתורות. דבר אחד ברור: כלי הבינה המלאכותית השפיעה רבות על תערוכות הסיום של בתי הספר השונים בבתי הספר לעיצוב ברחבי ישראל. "ראינו עשרות פרויקטים בסוף הלימודים של סטודנטים לעיצוב לאורך השנים. כל שנה יש רעיונות חדשים ופורצי דרך - אבל השנה זה אחרת" מספרת מעצבת שרה רופמן, ראשת ההתמחות בעיצוב פנים בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל. "כלי הבינה המלאכותית מאפשרים לסטודנטים לשאול שאלות, לבקר את המציאות ולייצר שיח מסוג חדש. לצד התרומה האומנותית, שליטה בכלי הבינה המלכותית הינם קריטיים לדור החדש של המעצבים, בטח בעולמות עיצוב הפנים".

אחד המיצגים המעניינים שנעשו השנה הוא עבודתו של הסטודנט אורן גבאי, בן 27 מכפר סבא. עבודת הגמר שלו כללה תיאור דו שיח שערך עם כלי AI השונים במטרה לחקור את היכולת של הכלים החדשים לחשוב מחוץ הקופסא ואולי אפילו להחליף את המעצב האנושי. "בתור התחלה הייתי צריך להגדיר לעצמי מה זה היצור הזה. יצאתי מנקודת הנחה שזה לא עוד שחקן חדש במציאות האנושית שאנחנו חיים בה. זה משהו אחר. חלק מאיתנו בורחים וחוששים מזה. פוחדים שזה יתעלה ויגבור עלינו. יש קולגות שלי שדוחקים בטכנולוגיה. אבל אני מאמין בגישה של 'אם אתם לא יכולים להלחם בהם, תצטרף אליהם'". במסגרת העבודה נעשה שימוש במנועים השונים, מבוססי AI: מידג'רני, דאלי 3 וצ'אט GPT.

בינה מלאכותית בתערוכות עיצוב. יחצ,
בינה מלאכותית בתערוכות עיצוב/יחצ

תהליך המחקר של אורן כלל שלושה שלבים: "בשלב הראשון ייצרתי משהו אינטואיטיבי לחלוטין, לא משנה אם נעשה ביד או בתוכנה. ראיתי שאני מקבל את התוכן והוא נותן פרשנות משלו ואפילו פיתוחים נוספים. עשיתי ככה פינגפונג מספר פעמים. לאחר מכן ניסיתי ללמד את הצ'ט שפה חדשה, באמצעות דימויים. ככה הוא למד לדבר באמצעות סמלים חדשים שיצאתי". בשלב השלישי אורן בחר לקחת את המסקנות לעולמות עיצוב הפנים: "עניין אותי להציג תהליך בו המעצב משתף פעולה עם הבינה המלאכותית. לייצר רפרזנטציה של הקיום המשותף של האדם והבינה המלאכותית. רציתי המסקנה של העבודה תהיה תשובה לשאלה איך מייצרים שפה משותפת עם הבינה המלאכותית על האינטואיטיבי או הבינארי. זה מתכתב עם שאלת המחקר שהגדרנו: 'כיצד יראה עתיד בו הבינה המלאכותית תחדול מהתלות בקלישאה האנושית?". לדבריו זו שאלה שתלווה את עולם העיצוב קדימה, ותשפיע על מעצבים מקצועיים וסטודנטים כאחד.

אורן מספר כי כבוגר בית הספר לעיצוב וחדשנות, למד שהבינה המלאכותית היא לא תחליף. "מבחינתי הAI הוא ייצור נוסף שהולך לשתף פעולה איתנו המעצבים ולייצר מציאות חדשה. לא נצליח להעלים אותה מהמציאות. אנחנו צרכים לדעת איך לנהל את הדיאלוג נכון, של יצור נוסף לצידנו. מעבר לזה, אם אנחנו מדברים על הפרויקט הספציפי שאני הצגתי, התוצרים לא היו קורים בלעדיי ולא היו קוראים בלעדי התוכנות. הדברים לא היו מתרחשים אם הייתי מנהל עם שותף אנושי אחר. קשר אדם מכונה אפשר לייצר את הפרויקט במהירות, לגוון את התוכן ואת הדרך הסתכלות המאוד שונה שמבוססת על מתן פידבקים ומתיחת ביקורת. שום דבר לא מובן מאליו. בעיניי כשלומדים איך מדברים עם המכונה היא הופכת ליצור בפני עצמו".

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully