וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוז צור: הבית בצור הדסה שעבר מחושך לאור

הבית הזה, המתפרש על שטח של חצי דונם, נבנה בשנות ה-90, מעולם לא שופץ ונראה חשוך ומיושן. המשפחה שכרה את שירותיה של מורן רוזנברג, שעיצבה עבורם מראה חדש ומרענן

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

לאחר שנים בהן גרו בדירות קבלניות וחיפשו בית להשתקע בו, רכשו הדיירים בית פרטי ותיק שנבנה בתחילת שנות ה-90 וממוקם על מגרש בשטח של חצי דונם ביישוב צור הדסה שליד ירושלים. שטחו הבנוי של הבית הוא 250 מ"ר, מוקף גינה מרווחת ועצי פרי בוגרים. הם פנו למעצבת מורן רוזנברג כדי להתחיל בסגנון החיים החדש.

הבית מעולם לא שופץ. לפני תחילת התהליך היה בעל מראה מיושן וחשוך מאוד. הוא משתרע על ארבעה מפלסים; קומת כניסה הכוללת סלון, מטבח ופינת אוכל. עם עלייה של חצי קומה ממוקמת סוויטת חדר ההורים ובקומה העליונה חדר רחצה וחדרי ילדים. בקומה התחתונה ממוקם ממ"ד, שרותי אורחים ויחידת דיור קטנה עם כניסה נפרדת.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

עם תחילת תהליך העיצוב, ביקשו הדיירים לייצר בית שמזמין התרפקות והתכנסות משפחתית. כזה שיאפשר לכל אחד מבני הבית תחושה שיש עבורו פינה אישית משלהם. הם ביקשו ריענון וחידוש מלא, הכולל החלפה של כלל התשתיות, מיקסום חדירת אור טבעי ומטבח גדול שיהווה את הלב של הבית. הקו העיצובי המנחה היה ליצור בית שיראה נטוע בסביבה ובנוף הירושלמי שבו הוא ממוקם. שיהיה אלגנטי ומוקפד מחד ומזמין ואינטימי מאידך.

עם הכניסה, תוכננה מבואה שיוצרת אתנחתא קטנה, רגע לפני שנכנסים פנימה. "בחרתי לתחום אותה בריצוף אוקטגון שחור לבן בסגנון קלאסי ולהדגיש את ההפרדה בין החוץ אל פנים הבית", מסבירה רוזנברג, "מפתח דלת הכניסה הורחב והותאם לדלת עתיקה שעברה רסטורציה ומשתלבת בהרמוניה עם המראה הכללי. ארון גבוה לתיקים ומעילים תוכנן גם הוא במבואת הכניסה בכדי לתת מענה לאחסון הנדרש עם הכניסה לבית".

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

ממבואת הכניסה פוסעים אל החלל הציבורי ומיד נפרש המטבח רחב הידיים ובהמשכו פינת אוכל הממוקמת במובלעת פאטיו מוארת שתחומה בוויטרינות זכוכית. "בשלבי התכנון הראשוניים הועלתה ההתלבטות היכן ואיזה שטח להקצות למטבח. במקור מיקומו היה צדדי ושטחו קטן בהרבה. מאחר ובעלי הבית אוהבים לבשל יחד, חובבי גאדג'טים של בישול וחשוב היה עבורם שיהיה מטבח גדול ומרווח, הוחלט לתת לו תיעדוף ומקום נרחב על פני הקומה".

המטבח הבנוי בצורת ח', גדול במיוחד וכולל אי באורך של 2.70 מ' המשלב ארונות אחסון ומקומות ישיבה. קירות המעטפת של המטבח שונו לחלוטין, נסגרו חלונות צרים וישנים ונפתחו חלונות רחבים המותאמים לתכנון החדש ולמיקומי הפונקציות השונות בו. בסמוך לכיריים תוכנן BAY WINDOW רחב ומפנק שמכניס הרבה אור טיבעי פנימה. מפתח החלון פולש החוצה ויוצר מדף המשכי למשטח המטבח; מקום אידיאלי לגידול צמחי תבלין ונוי ומאפשר נוחות מקסימלית כשמבשלים.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

פינת האוכל עברה טרנספורמציה של ממש. ממעטפת הקירות המקוריים פורק חיפוי אבן מיושן, החלונות הצרים הפכו לוויטרינות המקיפות את כל מעגל הישיבה ומצידה האחד יש יציאה החוצה את הגינה. קורות העץ של גג הרעפים המקורי נחשפו ונצבעו מחדש בגוון אפרפר בהיר ופתח המעבר אל פינת האוכל הורחב והוגבה כדי לתרום לתחושת המרחב הכללי. לחלל פינת האוכל שקירותיו יוצרים מבנה סגור- הותאם שולחן אוכל עגול מעץ אלון וגוף תאורה אינדונזי וינטאג' עשוי נחושת שעבר שיפוץ והתאמה.

במעבר שבין המטבח לפינת האוכל תוכננה ספריית עץ מרשימה המשמשת לדקורציה ומשלבת סט של שני רישומי פחם ומעליהם גופי תאורה.

לפתחי החלונות בבית נבחר פרופיל ברזל בלגי כחלק מהרצון בעידון של מעטפת הקירות הקיימים ומיקסום האור הטבעי פנימה. מסגרת החלונות העדינה והאלגנטית נתנה את המענה וגוון הגרפית שנבחר עבורם תוחם ומבליט את המפתחים מבלי להשתלט וליצור עומס ויזואלי.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל
עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

מעברה השני של הכניסה ממוקם חלל הסלון. מכיוון שמבנה הבית גבוה ממישור החוץ, למעשה אין יציאה המשכית אל הגינה. בשלבי התכנון הראשוניים תוכננה מרפסת קונזולית היוצאת מהסלון החוצה ותשמש בין היתר גם לגידול עציצים, אך מטעמים של מגבלות קונסטרוקטיבית משמעותיות הוחלט לוותר על כך ולתכנן במקומה חלון ויטרינה גדול ורחב הפונה אל עצי הפרי שבחצר ומכניס שפע של אור ואויר. לסלון נבחרה ספה רחבה בגוון פשתן ושטיח אתני בגוונים טבעיים.

נגרות הספרייה בסלון ממסגרת את החלון הפונה לכניסת הבית ונבחר עבורה גוון אפור פחם שמגדיר את חלל האזור, תופס את הפוקוס כשיורדים במדרגות מהקומה העליונה ומתכתב עם גוון החלונות. בשירותי האורחים בקומה התחתונה תוכנן קיר המחופה בשיש טיבעי בגווני פודרה עדינים וארון עץ בעל רגליים מגולפות. חיפוי השיש ברצפה עולה ומטפס גם על פני קיר חלל השירותים המרכזי ונראה כמעין "שטיח" המשכי.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

העלייה למעלה מובילה לשני מפלסים. במפלס הראשון ממוקמת יחידת ההורים; חדר זה עבר שינוי מהותי. הפתחים והחלוקה בו שונו לחלוטין, מה שהצריך חיזוקים קונסטרוקטיביים המוטמעים בתוך מבנה הקירות. הסוויטה הגדולה כוללת את אזור השינה, חדר ארונות וחדר רחצה מרווח. הוא נתחם ע"י יחידת נגרות רחבה לכל אורכו של החדר ויוצרת חציצה ומעבר בין אזור השינה אל חדר הארונות והמקלחת. מראת גוף גבוהה ורחבה תוכננה בתוך נישה שיצרנו בקיר וחופתה בנגרות. פינת איפור משולבת תאורה מוסתרת בתוך הארון הגדול כך שכשהיא איננה בשימוש - שתי הדלתות נסגרות ונשמר מראה נקי ומסודר בחדר. לחדר השינה נבחרה מיטת עץ אלון ומשני צידיה נתלו גופי תאורה מפליז משולבים בזכוכית מעוטרת.

חדר הרחצה של ההורים עוצב בסגנון שחור לבן קלאסי בהשראת מלונות בוטיק באירופה. לרצפה נבחרו אריחי שיש טיבעי בטקסטורת שתי וערב ואריחי גרניט פורצלן בגוונים תואמים מחפים את הקירות.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

במפלס העליון ממוקמים חדרי השינה של הבנות, חדר כביסה וחדר רחצה כללי. חדרה של הבת הצעירה פונה לנוף פתוח. "בחדר זה החלפנו את החלון הקטן והסתמי שהיה בו במקור ובמקומו תוכנן חלון גדול שממסגר את הנוף, משולב ספסל רחב שעליו ניתן להתפרקד ולקרוא", אומרת רוזנברג.

חדר הרחצה הכללי הורחב גם הוא. נבחרו עבורו אריחים בגוונים עדינים ורגועים של אפור ולבן עם נגיעות שחורות. לנגרות בחדר הרחצה הושקעה מחשבה בפרטים הקטנים. ארון האמבטיה משלב רגלי עץ מגולפות ונישות בנגרות השקועות בקיר. הרעיון היה ליצור "תכשיט" עדין שמושך את העין לפרטים בו, מייחד את המקלחת ובו בזמן משלב מענה פרקטי ונוח לצרכי אחסון רבים.

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

"לאורך תהליך השיפוץ היו מספר אתגרים", משתפת המעצבת, "האתגר המשמעותי ביותר בשלבי התכנון היה למקסם את האור שנכנס אל הבית באמצעות פתיחה והרחבת פתחים, מה שהצריך בדיקה ומציאת פתרונות קונסטרוקטיביים נדרשים אל מול השינויים המבניים שבתכנון החדש. בנוסף, כלל הבית מחופה באבן ירושלמית, כאופייני לבתי היישוב. השינויים הרבים בפתחי הבית הצריכו השלמה והתאמה של האבן החיצונית בהתאם למעטפת החדשה, מה שהשפיע על תהליך וזמני הביצוע בשטח.

"בכל בית שאני מעצבת אני משתדלת לתת טביעת אצבע ייחודית בעבודות נגרות מקוריות, שמעצימות ומשלימות את אדריכלות הפנים. בשונה מפריטי ריהוט נלווים שנרכשים בחנות ולעיתים מתחלפים עם השנים, פריטי נגרות שמותאמים לחלל מהווים חלק מתכנון הבית כבר מהשלב הראשוני ומתוכננים כהשקעה ארוכת טווח. הם מגדירים אזורים ופונקציות ומוטמעים בתשתיות נוספות כגון תאורה, מיזוג אויר ותקרות.

"סקאלת הצבעים הכללית התבססה על צבעוניות טבעית ורכה, עם נוכחות דומיננטית של גווני עץ אלון שתורמים לתחושת חום ואינטימיות. גווני הנגרות בבית נעו על גווני הגרייג' הבהירים שיוצרים תחושה נעימה ומרגיעה ומשתלבים בהרמוניה עם חומרי הגמר הנוספים. אני תמיד אוהבת לשלב נגיעות של גווני פחם כהים שיוצרים דרמה, שוברים את המונוטוניות הבהירה ומכניסים עניין".

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

בבתים רבים נוטים בעלי הבית לתעדף ולהתמקד בעיצוב החללים הציבוריים המשרתים את כלל הבית ולהקל ראש בחדר השינה של ההורים, שלרוב מקבל פחות פוקוס. לא כך הפעם, שכן הלקוחות הללו הגדירו לרוזנברג מראש כי הם רוצים חדר שינה מפנק ומושקע. ואכן, חדר המאסטר של ההורים נראה כחדר שלא מתחשק לצאת ממנו. הוא משלב חומרים בגימור נקי ומעודן, עם ריצפת אריחי פרקט ורסאי, מאוורר ומואר מאוד עם חלון פינתי שמשקיף אל העצים הבוגרים שבגינה שמשנים את צבעם עם עונות השנה ונוסכים אווירה רגועה ושקטה.

"בנימה אישית, עבור הלקוחות המיוחדים הללו, רכישת וחידוש הבית הזה היו בעלי משמעות מיוחדת. עבורם זאת הייתה נקודת מפנה ושינוי אישי משמעותי בחיים שלהם והתרגשתי לראות את ההשפעה של התוצאה על חווית החיים שלהם בבית. עבורי זה סיפוק אמיתי בתפקיד שלי בתהליך".

על המעצבת

מורן רוזנברג, בת 44, מעצבת פנים, מתגוררת במושבה מזכרת בתיה, שם גם ממוקם הסטודיו שלה, המתמחה בעיצוב ותכנון פנים לבתים פרטיים, וילות בנחלאות ודירות בשלבי שיפוץ או בנייה.

"לעיצוב פנים הגעתי לפני כ-9 שנים כקריירה שנייה, אחרי שנים רבות שבהן שימשתי כמעצבת אופנה עבור המעצב רונן חן. החיבור שלי לעולם עיצוב הפנים החל להתגבש עם בנייתו של הבית הפרטי שלי; ההתעמקות בתהליך על כל המרכיבים שלו הובילה אותי לתחושת משמעות וסיפוק ולהבנה שלתכנן בתים ולהשפיע על חוויות החיים והנינוחות של אנשים בביתם - זה מה שאני רוצה לעשות".

עיצוב מורן רוזנברג. שירן כרמל,
עיצוב מורן רוזנברג/שירן כרמל

"טביעת היד שלי היא בעיצוב המשלב מראה כפרי שורשי ארצישראלי, שילוב של ישן וחדש יחד עם חיבורים מודרניים מדודים בצבעוניות ובחומריות. אני אוהבת בתים שמשרים חום ואינטימיות ומייחסת הרבה חשיבות לפרטים הקטנים בתכנון הכולל מפני שהם אלה שמשלימים את התמונה המלאה ומשפיעים על הנוחות והאווירה בבית. אני משתדלת להתרחק מטרנדים זמניים ולדבוק בבחירת חומרים ואלמנטים קלסיים. פלטת הצבעים במעטפת הבית תהיה לרוב נקיה, טבעית ולא משתלטת כדי שלא תימאס ותחזיק מעמד עם השנים. נגיעות הצבע יכנסו בעיקר בשכבות הלבשת הבית כגון טקסטיל, פריט וינטג' מיוחד שתופס את הפוקוס או באמנות שעל הקיר".

ספקים

  • קבלן מבצע: רונקו - רונן כהן
  • פיקוח הנדסי: יוני מרכוס
  • מיזוג אויר: גמא מערכות- גיא בוסקילה
  • פרקט: פרקט עד הבית
  • גופי תאורה: גדעון קלאס
  • וילונות: דינה פירון
  • ריהוט משלים ואקססוריז: יעקב טווינה גלריה לריהוט
  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully