וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס יוקרתי לחממת בוגרי.ות בצלאל בתחרות בינלאומית

פרס ראשון לחממת בוגרי.ות המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים בתחרות עולמית של חברת התרופות סאנופי

בוגרי ובוגרות החממה בבצלאל. ד"ר אוליביה רוזנפלד,
בוגרי ובוגרות החממה בבצלאל/ד"ר אוליביה רוזנפלד

הפרוייקט "ADCToon" של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, זכה במקום הראשון בתחרות play to win medical award, לעיצוב פתרון לאבחון ילדים עם אטופיק דרמטיטיס. מתוך 27 מדינות שהגישו 171 רעיונות, הפרויקט "ADCToon" של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, זכה במקום הראשון בקטגורית: Act for patients & customers

צוות בוגרי.ות חממת העיצוב של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל - רון ליואי, ארם עמיר פונדק, יסמין סנדרו-בראון, עלמה אברהמסון, יובל בוכשטב, בליווי פרופ' עידו ברונו, מעצב ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, חקר את איכות החיים ההיקפית של ילדים המאובחנים עם אטופיק דרמטיטיס בחמישה בתי חולים גדולים בארץ.

המחקר נעשה במסגרת תחרות עולמית של חברת sanofi שמטרתה להפגיש בין מומחים מדיסציפלינות שונות עם עולם הרפואה למען פיתוח ומחקר משותף. בתחרות השתתפו מעצבות ומעצבים מישראל ומ- 27 מדינות נוספות. כחלק מתהליך המחקר, צוות המעצבים מבצלאל ליווה במשך שלושה חודשים רופאים המטפלים בילדים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס ובחן את אופן קבלת החלטותיהם בטיפול במחלה זו.

במחקר התגלו פערים משמעותיים בין האבחנה של ילדים ובין חומרת המחלה בפועל. בין הסיבות לפערים נמצא שימוש בשאלונים כתובים כאמצעי אבחנתי, בעוד התיווך ההורי בעת מילוי שאלונים, עלול להטות במידה רבה את האבחנה. כמו כן, נמצא כי במקרים רבים איכות השינה של הילד ואיכות חיי המשפחה לא נכללים כפרמטרים בהחלטות טיפוליות.

"הקלפים תוכננו כך שיעודדו הזדהות עם נראטיבים אנושיים"

במשך שנה שלמה צוות החממה בבצלאל פיתח גרסה חזותית לשאלונים הרפואיים המילוליים, שנמצאים בשימוש מועט. ההצעה החזותית כוללת לראשונה גם מרכיבים של איכות שינה ואיכות חיי המשפחה במכלול הסוגיות הנבחנות. במהלך עבודה משותף של הצוות הרב תחומי, שכלל מעצבים מתחומי פיתוח שונים, עוצבה ותוכננה סדרת קלפים מאויירים שמטרתם להכניס את הילדים כשותפים למהלך הטיפולי ולאפשר להם לראשונה לבטא באופן ישיר ובלתי אמצעי את מידת הסבל עמו הם מתמודדים בעקבות המחלה.

"הקלפים תוכננו כך שיעודדו הזדהות עם נרטיבים אנושיים. ההמחשה נעזרת באיורים של דמויות ילדים המביעים את חומרת הסימפטומים בצורה בהירה וקריאה ומאפשרים לאנשי הצוות הרפואי לקרוא בקלות ובבהירות את מצב הילד המטופל", מסביר מספר רון ליואי, חבר בצוות המפתחים ובוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. "בחלק מהקלפים שילבנו מספר ילדים כדי להדגיש השפעות חברתיות שליליות של המחלה, ובקלפים אחרים מופיע הילד לבדו באופן שמשקף את נקודת מבטו האישית".

בחרנו בצבעוניות ועבודת קו שמזכירה קומיקס בשילוב עם סמלים גרפיים שנועדו להדגיש את המרכיב העיקרי בכל אחד מהקלפים. על מנת ליצור סדר ברור מבלי להזדקק למספרים או מילים, עשינו שימוש ברקע של כל קלף הנע מגוונים בהירים לכהים, והענקנו לכל סדרה צבע אופייני. כך, בהצבעה פשוטה על אחד הקלפים המתארים את המטרד הפיזי, הנפשי והחברתי הנובעים מהמחלה ואת מיקומו בגוף, הילד מסביר לרופא את מצבו בצורה מדויקת יותר".

יובל בוכשטב. יחצ,
אחד מחברי הצוות. יובל בוכשטב/יחצ

יובל בוכשטב, אחיו של החטוף יגב בוכשטב, גם הוא חבר הצוות, מספר: "היה חשוב לנו לקחת חלק בפרויקט שיוכל להשפיע לטובה על שגרת החיים של מטופלים רבים. זו זכות להשתמש בכלים ובנקודת המבט שרכשנו במחלקה לעיצוב תעשייתי כדי לעשות עוד קצת טוב בעולם".

הפרויקט הזוכה הוכרז באירוע בינלאומי בהשתתפות נציגים מחברת Sanofi העולמית. לאחר השלמת סבב גיוס, הקלפים המאוירים נכנסו לייצור ובקרוב יחל פיילוט בארץ אשר צפוי גם להתרחב למספר מדינות נוספות בעולם.

פרופ' ספי חפץ, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי ופרופ' עידו ברונו, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי: "המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל לוקחת חלק בהליכי פיתוח ומחקר בארץ ובעולם ומייצרת שיתופי פעולה רב-תחומיים. אנו שמחים שהפרויקט שלנו זכה להצלחה, כפרויקט קצה שמעמיד את המטופל במרכז וגאים לקחת חלק בשיפור מהלכי אבחון במערכת הבריאות בארץ ובעולם".

חממת בוגרי.ות המחלקה לעיצוב תעשייתי הינה מסגרת מחקרית-עיצובית לקבוצת בוגרים נבחרת, המעוניינת להמשיך ולפתח כיוונים חדשים בשדה העיצוב. החממה משמשת כמעבדת מחקר תאורטית ומעשית, הפועלת באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם גופים אקדמיים, חוץ-אקדמיים, וגורמים מסחריים שונים. בשנים 2022-2024 פעילות החממה מתקיימת בהנחיית פרופ' עידו ברונו.

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully