וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי לא תאמינו, אבל איכות השינה של הילדים שלכם יכולה להיפגע מהעיצוב

מירב נבון בן עמי

4.7.2024 / 17:49

הפעוט אינו נרדם והלילות הופכים למתישים במיוחד. מעטים יודעים שהסיבה לכך נעוצה פעמים רבות בתנאי החדר או בסידור לא נכון של הרהיטים והחפצים הממוקמים בו. יועצת השינה מירב נבון בן עמי מסבירה כיצד עושים זאת נכון

עיצוב הילה אלטר. מאור מויאל,
עיצוב הילה אלטר/מאור מויאל

התינוק/ת הגיח לעולם וההורים הנרגשים סיימו לעצב עבורו חדר ילדים מפנק. רק שאז הם מגלים להפתעתם שהפעוט אינו נרדם והלילות הופכים למתישים במיוחד. מעטים יודעים שהסיבה לכך נעוצה פעמים רבות בתנאי החדר או בסידור לא נכון של הרהיטים והחפצים הממוקמים בו. החדשות הטובות הן, שאם יודעים מה הסיבה להפרעה, ניתן למצוא לה פתרון. לפניכם מספר דרכים יעילות, קלות ליישום, שאינן דורשות השקעה יוצאת דופן, בהן תוכלו להיעזר בעיצוב החדר, וליהנות מלילות רגועים במקום מ'לילות לבנים'.

עיצוב הילה אלטר. מאור מויאל,
עיצוב הילה אלטר/מאור מויאל

1. מיקום המיטה בחדר. המיטה היא המרחב בו התינוק אמור לחוש הכי בטוח ונינוח. לכן למיקום המיטה בין ארבע קירות, יש משקל מכריע ביותר. קיר חיצוני יכול לשנות בצורה דרמטית את הטמפרטורה סביבו מבלי שנשים לב לכך. מומלץ שלא למקם את המיטה בצמוד לקיר חיצוני הסופג חום בקיץ וקור ולחות בחורף. תינוק שחם או קר לו מידי יתקשה להירדם ולישון שינה שלווה למשך לילה שלם. התקינו מד טמפרטורה בסמוך למיטת התינוק ווסתו את החדר לטמפרטורה של 24 מעלות צלזיוס.

2. מראות וחלונות. מיקום המיטה בקרבת חלון עלול לעורר את סקרנותו של התינוק למתרחש מעברו ולהקשות עליו להתרכז בהרגעות ובהתכנסות לשינה. גם מראה היא אביזר המעוות את תחושת המרחב בחדר ועשויה לגרום לתינוק לגלות עניין יתר בהשתקפותו מבעד לה. לדוגמא, אם שדיווחה שהתינוקת שלה מתקשה בשינה, לא חשבה לרגע שמיטתה הצמודה לדלת ארון שעליו מראה גדולה, עלולה להיות שורש הבעיה. התינוקת השתעשעה במשך שעות עם "החברה" החקיינית שפגשה במראה, וההתרגשות גרמה לשטף אדרנלין שהקשה עליה להירדם. בנוסף חשוב לשים לב כי, מיקום מיטה בצמוד לחלון או מראה גדולה עלול להוות סכנה בטיחותית מחשש להתנפצות המראה או מטיפוס הפעוט אל החלון. על כן, הרחיקו את מיטת התינוק מהחלון והשתדלו להוציא את המראות מחדר התינוק.

3. מיזוג אויר. בקיץ או בחורף, כאשר אתם מפעילים מיזוג אויר בחדר הילדים, וודאו שמיטת התינוק אינה ממוקמת מול פתחי האוורור. עדיף למקם את המיטה מתחת למזגן ולא ממולו, על מנת שהטמפרטורה תהיה מווסתת והתינוק לא יתקרר או יתחמם יתר על המידה. יש להקפיד על טמפרטורת חדר של 24 מעלות. טמפרטורה חמה מידי עלולה לגרום להזעה מרובה ולעצבנות בשינה, ואף נחשדת כגורם סיכון למוות בעריסה. מצד שני, טמפרטורה קרירה מידי עלולה לגרום להצטננות, בפרט אצל תינוקות או פעוטות שמתקשים להישאר מכוסים, מצבי קיצון של קור עלולים להוביל להיפותרמיה. יש לזכור כי תינוקות עד גיל 3 חודשים אינם מסוגלים לווסת את חום גופם בצורה מיטבית כמו מבוגרים ,ולכן על ההורים להיות ערניים לתנאי האקלים בחדר.

4. מאוורר תקרה. מאווררי תקרה הן אליה וקוץ בה. מצד אחד מדובר באמצעי קירור עדין יחסית העשוי לספק תחושה נעימה של רוח עדינה המתאימה לשינה, אך מצד שני התיקתוק הבוקע ממנו יוצר הרגל של שינה ב"רעש לבן". תינוקות וילדים שהורגלו לישון כשברקע "רעש לבן" מסגלים לעצמם הרגלי שינה לא נכונים כילדים, ובהמשך כמבוגרים. דבר הפוגע באיכות השינה שלהם. להבדיל, רעש טבעי של התרחשות סביבתית הוא דבר שנרצה להרגיל את התינוק לישון לצידו. כלומר, ההמלצה היא לא להשתיק את הבית בזמן ההרדמה, אך מומלץ שלא להרגיל את התינוק לרעשים מונוטוניים.

5. מנורת לילה. מנורת לילה היא אקססורי שאין-בלתו בחדר ילדים. אולם, יש לשים לב כי מנורת הלילה המומלצת היא כזו שמפיצה אור טבעי עמום ורך, המעודד שינה שאינו פוגע ביצור הורמון השינה במשך הלילה. בשנים האחרונות הורים רבים, מקשטים את חדרי הילדים במנורות מהבהבות הפולטות אור בצבעים שונים, או כוכבים זוהרים על התקרה, במטרה להכניס אלמנט של כיף לשעת השינה, מבלי להבחין בכך שהריגוש או הסקרנות מקשים על ההירדמות.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב
מירב בן עמי נבון. מירב השינה,
מירב נבון בן עמי/מירב השינה

6. בחירת צבע. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין השפעה של צבע מסוים לבין מצב רוח. בחירת צבע נכונה לקירות החדר עשויה ליצור שלווה ורוגע, בעוד בחירה מוטעית עלולה להשיג את התוצאה ההפוכה. לכן, מומלץ לבחור צבעים בהירים, מרגיעים ונעימים - כגון צבעי פסטל (כחול בהיר, בז' וירוק בהיר).

7. קישוטי קיר. אין דבר משמח יותר מציורי ילדים חמודים צבעוניים ושמחים, המקשטים את קירות החדר. כל הורה חולם על הרגע בו ידביק את מיקי מאוס או פו הדב על הקיר. אך האמת היא שעומס קישוטי קיר ססגוניים עלול למשוך את תשומת הלב של התינוק ולגרום לו להישאר ער שעות ארוכות בזמן שאתם כבר תיפלו מהרגליים. לכן, חפשו קישוטי קיר עדינים ורכים ומקמו אותם במקום שאינו קרוב למיטת התינוק.

8. מכשירי אלקטרוניקה. מכשירים אלקטרוניים רבים פולטים קרינה ואורות כחולים מזיקים, שאיננו רוצים לחשוף אליהם את הקטנטנים, לכן מומלץ למזער את הימצאותם בחדר הילדים. למוח האנושי לוקח כשעתיים "להתנקות" מהשפעות החשיפה לאור המסכים, ולהתחיל להתכנס למצב של שינה רגועה. לכן רצוי להרחיק מכשירים כגון טלוויזיות וטאבלטים מחדרי הילדים, כדי לאפשר למוחם לייצר באופן טבעי את הורמוני השינה החשובים לגדילה ולהתפתחות.

9. עודף צעצועים וגירויים. הצפת חדר הילדים בצעצועים ובובות עשוי להקשות על הפעוט להירגע בסביבה רבת גירויים. עומס יתר עלול לגרום לאי שקט ולעיתים גם לחרדה. ילדים רבים רואים בחושך צללים ונוטים לחשוב שאלו מפלצות או דמויות אנושיות המסתכלות אליהם מבעד לחשיכה. לכן הניחו את בובות הפרווה במקום שלא יעשה צל. כך גם לגבי צעצועים שהילד אינו זקוק להם - הניחו אותם בסלון או בחדר משחקים וצרו אווירה ניטרלית ומרגיעה בחדר השינה.

10. מובייל. מובייל יכול להוות שעשוע נחמד ומעניין במיטה עד גיל 4 חודשים. מעבר לכך הוא גורם המפריע לשינה וכדאי להעבירו ללול או לכל מקום אחר בו התינוק מבלה ומשתעשע, למעט המיטה. חשוב להבין כי מיטה הוא מקום בו ישנים, זהו אינו מקום לשחק או לשהות בו כסוג של "בייביסיטר".

הכותבת היא יועצת שינה, מקימה ובעלים של "מירב השינה - יועצת שינה"

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully