וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהקירות צועקים: מה עומד מאחורי התפאורה בסרטי אימה?

לרגל יציאתם של שלל סרטי אימה בקיץ הקרוב, זיו רוטמן מגלה את הסודות שמאחורי עיצוב התפאורה בסרטים

הם באים בלילה. יחצ,
הם באים בלילה/יחצ

כשמדברים על סרטי אימה, הרעיון הראשון שעולה לראש הוא בדרך כלל הסצנות המבעיתות והעלילות המצמררות. אולם מאחורי הקלעים עומדת תפאורניות מורכבת שמעצימה את תחושת הפחד. זיו רוטמן, תפאורנית בכירה עם ניסיון רב בעבודה בסרטי אימה, חושפת בפנינו את הסודות שמאחורי האומנות הזו.

זיו משתפת: "כשהתחלתי את דרכי תמיד הייתה לי אהבה לאומנות ולעיצוב, אבל לא חשבתי על קולנוע. במהלך לימודי העיצוב, הבנתי שאני נמשכת יותר לעיצוב הבמה. אחרי הלימודים, עבדתי כעוזרת תפאורנית בהפקות קטנות ולאט לאט התקדמתי להפקות גדולות יותר. כשקיבלתי הזדמנות לעבוד על סרט האימה הראשון שלי, התאהבתי בז'אנר ובמה שהוא מציע מבחינת עיצוב. לעיצוב התפאורה, אני שואבת השראה ממקומות רבים. לפעמים זה מספרים וסרטים אחרים, ולפעמים זה פשוט מהטבע או מהעיר. אני אוהבת להסתובב ולצלם מקומות, לשים לב לפרטים קטנים ולחשוב איך אפשר לשלב אותם בעיצובים שלי. בנוסף, אני מתעדכנת באופן קבוע בטכנולוגיות חדשות ובטרנדים עכשוויים במטרה לשמור על רלוונטיות וחדשנות בעבודה שלי".

התפאורה בסרטים משפיעה על חווית הצפייה שלנו בלי לשים לב, ולא רק בסרטי אימה. כך למשל בקלאסיקה האהובה "גריז". הסרט שצולם בשלהי שנות השבעים, העביר לצופה חוויה מלאה של שנות החמישים, הודות לתפאורה הנהדרת. רכבים מסוימים שתרמו לאווירה ה'פיפטיזית', חדרי הבנות שעוצבו בפקידה עם פוסטרים של אלביס ורהיטי עץ כבדים, נתנו תחושה כאילו הסרט צולם ממש בשנות החמישית המאוחרות.

"למרות שיש קסם גם בסרטים קומיים או רומנטיים כמו גריז, יש ייחודיות מסוימת בלעבוד בסרטי אימה, כי שם התפאורה משחקת תפקיד מכריע ביצירת האווירה הנכונה", היא אומרת, "כל פרט קטן יכול לעשות את ההבדל בין סצנה מפחידה, שמעוררת רגש, לסצנה סטנדרטית. לדוגמה, משחקי תאורה, צבעים כהים, צללים עמוקים ואביזרים מיוחדים יכולים ליצור תחושת אימה ולהגביר את המתח. העבודה על סרטי אימה דורשת הרבה יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה כדי ליצור עולמות שהם גם ריאליסטיים וגם מבעיתים. כך למשל, בסרט 'הם באים בלילה' בכיכובו של ניקולס קייג', ישנה תפאורה מדהימה - המרחבים הגדולים כשבמרכזן בקתות קטנות, בשילוב עם האפלוליות שמתגברת לאורך הסרט, שילוב העששיות כמקור אור בודד כשמסביב התפאורה קודרת. כל אלו מביאים לידי ביטוי בצורה מיטבית את התחושות שהבמאי מנסה להעביר בסרט. עבודת התפאורניות שם מופלאה ומעוררת רגש בצורה הגבוהה ביותר".

גריז. יחצ,
גריז/יחצ

עם זאת, עבודת התפאורה כוללת בתוכה גם אתגרים רבים: "האתגר הגדול ביותר הוא ליצור תפאורה שתהיה אמינה וגם מבעיתה. הקהל של היום ראה כבר הכל, ולכן אנחנו צריכים למצוא דרכים חדשות וייחודיות להפחיד. חשוב גם לשמור על איזון בין האימה למראית עין ריאליסטית. לדוגמה, אם הסצנה מתרחשת בבית נטוש, הוא צריך להיראות אמיתי ומשכנע, אך גם להשרות תחושה של סכנה ואימה. בנוסף, העבודה על פרויקטים מסוג זה מצריכה שיתוף פעולה הדוק עם הבמאי, הצלמים ואנשי הסאונד כדי ליצור חוויה שלמה ומלאה.

"להיות חלק מצוות הפקה שכזה, איתם יש לשתף פעולה, זה לא דבר של מה בכך. הדבר הכי חשוב בכדי להשתלב בעולם התפאורניות, הוא להיות פתוחים ליצירתיות ולא לפחד לנסות דברים חדשים. תפאורניות היא אומנות שמשלבת המון אלמנטים שונים, ולכן כדאי ללמוד ולהתנסות בכמה שיותר תחומים - עיצוב פנים, תאורה, נגרות, פיסול ועוד. חשוב גם לדעת לעבוד בצוות ולהבין את החזון של הבמאי. העבודה על סרט היא תמיד תהליך קבוצתי, ושיתוף הפעולה הוא המפתח להצלחה".

  • עוד באותו נושא:
  • אימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully