וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המלחמה: עונת השיפוצים תהיה שונה מהרגיל

השנה האחרונה הייתה מלאת טלטלות. מי שיוצא לדרך עכשיו עם שיפוץ עושה מהלך נכון - אבל צריך לדעת על מה לשים דגש

אדריכלות ותכנון בועז שניר. רן ארדה,
אדריכלות ותכנון בועז שניר/רן ארדה

אירועי ה-7 באוקטובר הובילו, איך לא, לטלטלה אדירה של שוק הדיור ובתוך כך בענף השיפוצים המקומי, אך כמעט 9 חודשים לתוך המלחמה נראה שרבים מאלה שבחרו להמתין ולהבין כיצד נכון לפעול בוחרים דווקא עכשיו, בראשיתו של הקיץ, לצאת לדרך: גורמים בענף מעידים כי בחודשים האחרונים נרשמת עליה משמעותית בהתחלות שיפוצים, אם כי באופן מעט שונה מהרגיל- ככה זה כשתמהיל העובדים השתנה בתכלית, המחסור בפועלים עדיין מורגש בפרויקטים קטנים כגדולים ובנוסף, עלויות השיפוץ מרקיעות שחקים. אז רגע לפני קבלת ההחלטה המשמעותית, לפניכם סקירת השיפוצים שניתן לבצע כבר בזמן הקרוב ובאילו מקרים תצטרכו להמתין עד אחרי החגים. בנוסף, ציידנו אתכם בדגשים חשובים בתהליך שיסייעו לכם לצלוח אותו במינימום משוכות ואתגרים.

האדריכל בועז שניר, שמשרדו ממוקם בהרצליה פיתוח ומתמחה בבנייה ושיפוצים מסיביים, מסביר, יש לזכור ששיפוץ הבית או הדירה מתחיל מתכנון נכון , מקצועי ויעיל: "תהליך התכנון לוקח זמן וחלק לא מבוטל מבעלי הנכסים מנסים לקצץ ככל שניתן את אורכו. מניסיון רב שנים מדובר בטעות וברוב המקרים הטעויות הקטנות ואי הדיוקים מתחילים לצוץ תוך כדי התהליך. לאט לאט מתגלים פרטים שלא נלקחו בחשבון בזמן התכנון ואלה דברים שיכולים לעלות למשפצים ביוקר ולגרום לעוגמת נפש קשה".

אדריכלות ותכנון בועז שניר. ולרי זויז,
אדריכלות ותכנון בועז שניר/ולרי זויז
אדריכלות ועיצוב בועז שניר. רן ארדה,
אדריכלות ועיצוב בועז שניר/רן ארדה

לדברי שניר "מוטב להשקיע בתהליך התכנון ובהכנת סט תוכניות מופרט: "יש להקפיד גם על כתב הכמויות ועל שלב הפירוק וההריסה, במסגרתו חשוב לתת תשומת לב לכל פרט ולהיערך מראש גם למקרים בהם נדרש תכנון הנדסי בליווי מהנדס קונסטרוקציה שתפקידו לבצע בדיקה מקדמית של האלמנטים ההנדסיים שנדרשים לפרוק ולהריסה. במסגרת עבודתו הוא מוודא שאף קיר או מחיצה תמימה לכאורה שנרצה לפרק אינם אלמנט הנדסי שאינו ניתן להריסה. אותן תוכניות הנדסיות מפורטות חשובות מאד לפני היציאה לביצוע מכיוון שהן הבסיס לתמחור של מסגרות פלדה או אלמנטים אחרים שנדרשים לתמיכה ההנדסית".

"יש לזכור שכמעט בכל שיפוץ מתגלים לא מעט בלת"מים והמטרה שלנו היא להקטין אותם ככל הניתן באמצעות תכנון מפורט והכנת 'שיעורי בית' בנוגע הנכס", מוסיף שניר. "אנחנו הישראלים נוהגים לקצר הליכים, לזרז, להשאיר כל מיני סוגיות לרגע האחרון ולהסתמך על פתרונות בשטח תוך כדי תנועה. בפועל, אלו בדיוק הדברים שהופכים את התהליך ליקר ומסורבל יותר. נכון, לא כל פרט בשיפוץ ניתן לחזות מראש, אבל עלינו למזער ככל שניתן את הסטיות ואת הפתרונות שכן יש לקבל בשטח, לבצע במסגרת פיקוח עליון של אנשי מקצוע מיומנים".

אדריכלות ועיצוב בועז שניר. עוזי פורת,
אדריכלות ועיצוב בועז שניר/עוזי פורת

לשיטתו של שניר, מומלץ לעבוד עם קבלן או שיפוצניק שלאדריכל או למעצב שאמונים על הפרויקט יש ניסיון קודם איתו והם מכירים את טיב עבודתו ומנגד, חשוב שלא להתפתות לעבוד עם קבלנים שנותנים הצעת מחיר נמוכה משמעותית ביחס לקבלנים אחרים: "מומלץ לבצע השוואה בין שניים לשלושה קבלנים או לחילופין לבחור בקבלן על סמך המלצה גורפת מהמתכנן או ממנהל הפרויקט בעדיפות אנשי מקצוע שביצעו עבורם שניים או שלושה פרויקטים לפחות. לצערנו יש לא מעט לקוחות שמתפתים לבחור בקבלן רק על סמך הצעת מחיר זולה משמעותית, כשלרוב מדובר באנשי מקצוע שמתמחרים נמוך רק כדי לזכות בעבודה ואז, במהלך הביצוע, גובים תוספות ושינויים שמושתים כמובן על הלקוח. כך, בסופו של יום, הלקוח שניסה לחסוך, ישלם יותר מההצעות היקרות יותר שקיבל, תוך ויכוחים, מתח ועצבים מיותרים. בנוסף, אני ממליץ להימנע מעבודה עם קבלנים שנוטים להתמהמה עד להגשת הצעת מחיר וכך גם עם קבלנים שלוחצים על סגירת עסקה בתואנה שבמידה ולא ישוריינו בהקדם הם לא יהיו פנויים לשיפוץ העתידי".

לדברי האדריכל, טעות נפוצה נוספת שעושים לקוחות היא להיפגש עם קבלנים טרם סגירת סט התוכניות על מנת לקבל מחיר אצבע: "בפועל הם לא חוסכים בכך דבר, נהפוך הוא- הם רק מבזבזים לעצמם ולקבלן זמן יקר ומכאן יכולה להתחיל גם שרשרת של טעויות ואשליות לגבי מחיר לא מדויק ונמוך שמתקבע אצל המזמין שבאופן טבעי אינו מבין לעומק את היקף העבודה. מניסיון, פגישת סגירה עם קבלן מבצע, ללא אדריכל או בעל מקצוע מלווה, היא טעות ביסודה ואנשי המקצוע הם שנדרשים לסכם מבעוד מועד את היקף הפרויקט וגבולות הגזרה; את תנאי המסירה וסיום העבודה, בפרט בתקופה המאתגרת שאנחנו חווים- חשוב לסכם גם צפי לגמר ביצוע שמתייחס גם תרחישים בלתי צפויים שיגרמו לעצירת עבודה, זאת במידה והלחימה תתרחב. על מזמין העבודה להיערך לשיפוץ ארוך מהרגיל, בטח ביחס לימות שגרה".

אדריכל בועז שניר. בנימין אדם,
אדריכל בועז שניר/בנימין אדם

בפרויקטים מורכבים (כלומר מעבר לשיפוץ דירה קטנה) ממליץ שניר לשכור את שירותיו של מנהל פרויקט או מפקח, שתפקידם לפקח על הקבלן ועל טיב העבודה: "כך למשל, הם האחראיים על ביצוע מפרט תקני של איטומים בחדרי הרחצה שבמקרים רבים, במידה והם אינם נאטמים נכון עשויים להתגלות בעתיד נזקים עצומים. מקרים כאלה עשויים לקרות לא כי קבלנים מנסים חלילה לרמות אלא בהעדר ידע מקצועי וחוסר הקפדה על מפרטים טכניים- אלו לרוב הסיבות בגינן קורות תקלות", הוא מסכם.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully