וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג האמנים שמחזיר את הויטראז' למיינסטרים

דורון גליה-קינד

26.6.2024 / 12:35

ביום חמישי הקרוב יחשפו זוג האמנים יואב ודאנה טנהאוזר-פיש את חלונות הויטראז' הייחודים ומלאי התקווה שלהם ב"רמונט - לילה של שיפוצים" בבית הראשונים, מתחם התרבות החדש בעמק חפר

יצירה של יואב ודאנה טנהאוזר-פיש. מיכאל פרנקו,
יצירה של יואב ודאנה טנהאוזר-פיש/מיכאל פרנקו

רגע לפני שהם עוברים לחיפה, דאנה ויואב, זוג אמנים בחיים וביצירה, לוקחים את החלונות השבורים במבנה של 'בית הראשונים', מתחם התרבות החדש שצץ בעמק חפר, והופכים אותם לחלונות ויטראז' המספקים אור וחיוּת.

אם הייתם עוברים ברחוב ושואלים עובר אורח מה הוא ויטראז', הוא אולי היה נזכר בקתדרלה שביקר בה, ביצירה שעשה בגן או בבית ספר, או במשהו עתיק, קדום ודתי.

אם הייתם שואלים את דאנה ויואב לפני שנתיים מה הוא ויטראז', הם כנראה היו עונים את אותו הדבר.
לפני שנה וחצי לקחו השניים להנאתם קורס קצר להכנת ויטראז' והשאר היסטוריה.

"יש משהו מאוד מדויק בויטראז'" מספר יואב "לעומת יצירת האמנות המופשטת, שדורשת ממני הרבה מחשבה גלויה ונסתרת, בויטראז' גיליתי המון חופש. כשאני נכנס לסטודיו, אני נכנס לתוך עבודה שקטה ורפטטיבית, שמשלבת אמנות, אדריכלות ועבודת זכוכית במלאכה אחת פשוטה".

"אנחנו מנכסים מחדש משהו ישן וזה פותח לנו מרחב אסתטי שלא נחקר עדיין, במיוחד לא בישראל", מרחיבה דאנה. "השימוש בויטראז' מאפשר לנו להתנסות במלאכה קדומה כאמנים עכשוויים, ומביא את העיסוק בחומר, אבל גם באור ובצבע אל קדמת הבמה. בישראל כיום ויטראז' הוא דבר כמעט קדוש ומייצג תרבות ספציפית ועתיקה, אבל בעיצוב הנכון הוא הופך לעכשווי ורלוונטי, ויכול להתאים למרחבים שונים- החל ממבני ציבור ותרבות, דרך בתי קפה, חנויות ועסקים ועד לבתים פרטיים".

יצירה של יואב  ודאנה טנהאוזר-פיש. מיכאל פרנקו,
יצירה של יואב ודאנה טנהאוזר-פיש/מיכאל פרנקו

המונח "ויטראז'" מגיע מצרפתית ומציין חלון עשוי זכוכית צבעונית. הויטראז' הוא טכניקת עבודה בזכוכית צבעונית המשמשת באופן מסורתי בעיקר באדריכלות דתית, כמו כנסיות וקתדרלות, אך ניתן למצוא אותו גם במבנים חילוניים רבים, בבתים ובמבנים ציבוריים. בויטראז'ים המודרניים שאותם מייצרים דאנה ויואב בסטודיו הזמני שלהם בירושלים, אפשר לראות בקלות את השילוב של עבודות האמנות הקודמות של כל אחד מהם. ביצירותיהם, אשר הוצגו בתערוכה זוגית משותפת בגלריה הוילה בירושלים, בגלריה RAWART, בגלריה ביתא, בבית הנסן, בבניין כלל בירושלים ועוד, תוכלו למצוא אובייקטים חידתיים המאופיינים באופי מבני ובצמצום צורני ונרטיבי. ניתן לזהות את לימודי האמנות והקרמיקה, החופש והמלאכה, שזורים בתוך העבודות.

ביום חמישי הקרוב יציגו דאנה ויואב את החלונות אשר הכינו במיוחד לבית הראשונים, ויכניסו את הקהל לתוך הסטודיו, לעשייה משותפת המשמרת את הישן אך מכניסה נופח חי למקום. בית הראשונים בביתן אהרון נבנה במאה ה- 19 וסיפורו שזור במורשת המקומית כביתם של ראשוני המתיישבים בעמק חפר, ונפתח מחדש ביולי 2023 לאחר תקופת שיפוצים. המבנה ההיסטורי עבר וממשיך לעבור תהליך חידוש ושימור נרחב ומשמש כעת כמרכז תרבות ואמנות בלב העמק, בו הקהילה, בשיתוף עם מעצבים ואמנים מקומיים, בונה ומשקמת חלקים מהמבנה. דאנה ויואב נבחרו להיות חלק מהאמנים השוזרים סיפור ליצירת אמנות ספציפית למקום.

"רצינו לקחת את האווירה האייקונית והחלוצית של העמק" מסבירה דאנה "ולהוציא את הפאתוס מהחלוציות. הויטראז' עושה את זה אפילו בלי לדעת. האלמנטיים שאותם אנחנו מלחימים בתוך חלונות ומראות הויטראז' מוגשים בצורה עדינה ונוגה. האייקוניות מגולמת בדימויים שבחרנו, אבל הויטראז' הופך אותם לעדינים ופואטיים באמצעות צבע, אור, וקו".

"במהלך הערב נזמין את הקהל להתנסות בעבודת הויטראז'" מוסיף יואב. "מבחינתי ההזמנה היא להיות שותפים למלאכה קדומה, להתנסות במגע ושימוש בחומר הזה שנחשב שביר ומסוכן. התקווה היא שבאמצעות האמנות המשותפת ניתן לבנות גשרים בין אנשים בקהילה וליצור סביבות אסתטיות שמקרינות יופי והרמוניה למרחב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית הראשונים. נועה גוטמן,
בית הראשונים/נועה גוטמן

דאנה ויואב חולקים יחד שני ילדים וסטודיו משותף, בו הם יוצרים ביחד ובנפרד. במהלך לימודיהם בבצלאל - האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים, בהם למדו במחלקה לאמנות (פיש) ובמחלקה לקרמיקה וזכוכית (טנהאוזר-פיש) יצאו השניים לחילופי סטודנטים בסלובקיה וכשסיימו ללמוד, נבנה הסטודיו המשותף שלהם בסדנאות האמנים בירושלים וכך התחילו ליצור יחד.

"העבודה המשותפת כזוג לא תמיד פשוטה וזולגת הביתה, כמובן" משתפת דאנה "לפעמים מישהו או מישהי מאיתנו מעלה רעיון, מתחיל לעבוד עליו ולנסח אותו, ומשתף את השני, ויחד אנחנו יכולים לפתח אותו ולגרום לדבר הזה לקרות. לפעמים השיתוף הוא מאתגר כי כל אחד מאיתנו צריך גם מרחב נפרד ביצירה ובעשייה והגבולות מטושטשים. כמובן שהחיים ומטלות הבית נכנסות לתוך הסטודיו ולהפך, וזה לא הופך את הדברים לקלים יותר".

יואב משתף כי "היצירה המשותפת שלנו מתאפיינת בשאלות של הגדרת מרחב בהקשר הפרטי, הזוגי והמגדרי. אנחנו לוקחים את משקל העבודה כזוג לתוך היצירות שלנו, ומנסחים מחדש לתוך החומר את השאלות הפרטיות, הציבוריות והפוליטיות".

בית הראשונים. מיקלה ברוסטאו,
בית הראשונים/מיקלה ברוסטאו

המצב בישראל, המלחמה מבית ומחוץ, נכנסה לתוך הסטודיו המשותף. דאנה מספרת "בתחילת המלחמה הייתה לנו תקופה ארוכה שלא יצרנו. ללכת לסטודיו הרגיש כמו הדבר הכי מוזר לעשות, והייתה בכלל שאלה על הרלוונטיות של אמנות עכשיו. יחד עם זה, העברנו הרבה סדנאות אמנות בבתי מלון, וראינו כמה המלאכה מאפשרת מנוחה ומרחב שקט דווקא במצב הזה, והבנו שיש ערך להמשיך ליצור, עבורנו ועבור הסביבה".

יואב מוסיף "כשחשבנו על עבודת השימור שמתקיימת בבית הראשונים, הבנו שבימים כאלו צריך להכניס אור וצבע לתוך החלל. הזכוכית הצבעונית, שעליה מולבשים דימויים מלאי תקווה מצליחה להביא את הצופים לתחושת שלווה ורוגע. ראינו את זה בעבודות ביתיות וציבוריות שעשינו. הטכניקה המדויקת וההוצאה הפשוטה לפועל הופכים כל חלון רגיל לחלון מלא צבע מגוון, חיים ואור".

יואב ודאנה טנהאוזר-פיש. מיכאל פרנקו,
יואב ודאנה טנהאוזר-פיש/מיכאל פרנקו

יואב פיש נולד בתל אביב בשנת 1988 ודאנה טנהאוזר-פיש נולדה בירושלים בשנת 1989. בני הזוג הם זוג אמנים החיים ופועלים בירושלים, ומהקיץ הקרוב בחיפה. הפישים הם בוגרי תואר ראשון מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים, פיש בוגר המחלקה לאמנות וטנהאוזר-פיש בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית ומציגים את עבודותיהם בגלריות ומרחבים ציבוריים בארץ ובעולם.

הכנת הויטראז' והצגתו תתקיים כחלק מ'רמונט Remont' ערב מרתוני של פעולות תיקון, יצירה ובניה משותפת. אוסף התרחשויות והתערבויות בהנחיית יוצרות ויוצרים, אשר יזמינו את הקהל להשתתף ולקחת חלק באופן פעיל ביום חמישי הקרוב, ה27 ביוני, בשעות 18:00-23:00 בבית הראשונים בביתן אהרון. הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully