וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגשימים חלום: הסיפור המיוחד מאחורי המרכז הרפואי

מיכל דגן, טור אורח

10.6.2024 / 14:15

פרופ' ירון דגן היה פסיכולוג קליני, אבל כשעבר לרמת הגולן כל סביבתו הפנימית והחיצונית השתנתה. בין דיר ומחלבה שמייצרת גבינות עיזים, הוא גם הקים את המרכז הרפואי ברמת מגשימים. בתו מיכל דגן מספרת כיצד עיצבה את המקום

עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט

פרופ' ירון דגן עד גיל 40 היה פסיכולוג קליני, מומחה להפרעות שינה ואז החליט ללמוד רפואה. כן כן, במשך שנים היה רופא במיון בשיבא. את שינוי המסלול הזה הוא עצמו לא רואה כדבר יוצא דופן ואני חייבת לציין שביחס לאישיות המיוחדת שלו - זה לא יוצא דופן. תפיסת העולם שלו לגבי שינויים ותפניות בחיים הם גם שהובילו אותו לעבור, לפני חמש עשרה שנה עם אשתו (ז"ל) וילדיו מאזור השרון לרמת הגולן. די מהר הוא הבין שתושבי הגולן לא מקבלים מענה רפואי מספק, הן מבחינת זמינות והן מבחינת קרבה למומחים, כך שבמקביל לניהול המכון שלו לרפואת שינה ב"אסותא" תל אביב ולהקמת דיר עיזים (!) ומחלבה שמייצרת גבינות עזים (שפעילה ומצליחה עד היום, אגב) הוא הקים וניהל עד היום בגולן מספר מרפאות בשיתוף עם "מכבי", אבל הקמת המרכז הרפואי ברמת מגשימים היא כבר פרויקט בסדר גודל אחר לגמרי.

אבא שלי, פרופ' דגן, אוהב לצטט רופא שוויצרי שאומר שרפואה היא לא רק רקיחת תרופות ומרשמים, אלא היא עיסוק בתהליכי חיים שצריך להבין אותם. אפשר לראות את ההגשמה של התפיסה המקצועית הזו במרכז החדש שהוקם בשיתוף "מכבי" ומספק מענה מקיף לתושבי האזור - מרפואת משפחה, מרפאת ילדים וטיפת חלב, דרך בריאות האישה, מעבדה מקצועית, פסיכיאטר ועוד, ובעצם מאפשר לתושבים דבר שאולי נראה בסיסי לתושבי מרכז הארץ - שירות רפואי מקיף, מעמיק, אליו מגיעים מומחים מכל בתי החולים בארץ. בנוסף, הצוות שלו זמין למטופלים 24/7 ומנהל את כל הצרכים הרפואיים שלהם. אגב, ציטוט מענין שאמר גבי חמו (מנהל האגודה החקלאית של רמת מגשימים ושותף להקמת המרכז) בפתיחת המרכז: "הנתון הוא שתוחלת החיים בצפון היא שנתיים פחות מאשר במרכז הארץ -מפתיע. לכאורה הכל ירוק, מרחבים, אין זיהום אויר כמו במרכז. אז איך זה יכול להיות? התשובה היא: "רפואה פחות טובה".

עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט
עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט

כשרואים את המרכז הרפואי המדהים שהוקם ומתפרש על פני 260 מ"ר, על פי תכנון של האדריכלית מוניקה מא.ב. מתכננים, ואת תשומת הלב והמחשבה שהושקעו בכל פרט - גם מהשירותים הרפואיים עצמם, אבל גם מתפיסת העיצוב וההנחיות שקיבלתי אני, אפשר להבין גם את מה שפרופ' דגן מאמין בו: "אנחנו עובדים אצל המטופלים שלנו ולא הם עובדים אצלנו. לא מספיק להיות אדיב. בשביל להיות מצוין אתה צריך להיות גם נדיב." אלה לא רק מילים. ולשם בדיוק הוא גם כיוון אותי, כשהגיע שלב העיצוב.

הדרישות של פרופ' דגן היו ברורות: ליצור אווירה ביתית, משפחתית וחמה, אבל מצד שני, כמובן שדרושה הקפדה יתרה על פתרונות מעשיים לשמירה על ניקיון והיגיינה, בהתחשב בכמות האנשים הרבה שעוברת במרכז לאורך כל שעות היום. התבקשתי גם לנהל את הפרויקט באופן מלא - משלב התקציב, דרך הרכש, תיאומים, הרכבות ועד לפתיחת המקום ומעבר לפעילות מלאה.

איך יוצרים אווירה ביתית וחמה במרכז רפואי?

מבחינתי חמימות ואווירה ביתית נוצרת מצבע, משטיחים, ומתאורה חמה - דברים שלא באים בדרך כלל בחשבון במרכז רפואי שצריך לשרת ציבור מגוון. גם טעם אישי הוא כאן עניין עדין, צריך לשמור על אווירה נעימה ולא מכבידה - במיוחד כשאנשים באים, בדרך כלל, לא מסיבות הכי טובות. דווקא המגבלות האלה הביאו אותי לגלות מותגים מקומיים, שיכולתי גם להעזר בהם וגם לחזק אותם במיוחד בתקופה זו, כמו למשל "יש מאין" - מותג מקומי בקיבוץ חוקוק, מהם בחרתי את שטיחי הויניל לכל חדרי המרכז. הם גם מרהיבים בעיצובם, גם פרקטיים לניקיון וגם בטיחותיים (נצמדים לרצפה ולא מחליקים). את העציצים מצאתי במשתלת נוב בגולן. אני אוהבת מאוד צבעוניות ושילובים של צבעים ואין דבר יפה יותר מזר פרחים צבעוני בעיני, אבל מכיוון שכבר השתמשתי בצבעוניות בחדרים עצמם ובקירות צהובים בעמדת הקבלה - בחרתי בצמחיה ירוקה בלבד ובריהוט עץ וכורסאות עור בצבעוניות מאופקת בעמדת ההמתנה למרפאת האחיות והמעבדה. בחרתי תמונות שיצרו הרמוניה מבחינת קומפוזיציה וצבעוניות. את אזור ההמתנה לאגף הילדים בחרתי לעצב כמשחקיה צבעונית ומזמינה, שמשכיחה מהילדים (ומההורים) את הבדיקה/טיפול שבדרך כלל מביאים חרדה ומתח, כולל משחקי עץ ובד איכותיים וקלאסיקות של ספרי ילדים.

עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט
עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט

שפע של חלונות ודלתות זכוכית אפשרו לי להיעזר באור הטבעי ובנוף המדהים, שהגיע בילט-אין עם המרכז עצמו והופך את השהות לחוויה נעימה בפני עצמה. בחרתי בווילונות גלילה בגוון לבן חמים שמאפשרים לאור הטבעי להכנס.

את חדר הצוות והמטבחון, שבדרך כלל הם מאוד מינימליים ומיועדים להפסקות אוכל קצרות לצוות העסוק, עיצבתי כפינת אוכל ביתית. שם בחרתי בוילונות פשתן נשפכים לחלונות, כי חשוב בעיני לתת להם תחושת מנוחה ובית לא פחות מהמטופלים.

למעשה המקום היחיד בו התבקשתי לשמור על מראה לבן, נקי ורפואי, היה חדר האחיות והמעבדה.

עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט
עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט

האתגר הנוסף עבורי היה המרחק. אני גרה בהוד השרון, ולכן ברור היה מהרגע הראשון שהעבודה תהיה בחלקה מרחוק - דבר שמצריך תפיסת מרחב בלי להיות שם פיזית ושימוש בהרבה דימיון ובתחושות בטן. טכנית, זה התברר כלא בעיה בכלל, בזכות צוות מדהים של המרפאה שהיה זמין לכל שאלה ומדידה, צילם והתמסר לכל בקשה שלי. אבל ברמה האישית, אני מודה שהייתי צריכה להתגבר על הצורך שלי בשליטה בכל הפרטים הקטנים בזמן אמת, כך שאני רואה בכך הצלחה אמיתית, אבל זה כבר לכתבה אחרת?. אני מודה שגם השעות המרובות לגולן ובחזרה, בנוף היפהפה, אפשרו לי הרבה שעות מחשבה איך ניתן לעשות סינרגיה אסטתית בין הפנים והחוץ.

רגע אחד שאני רואה בו הישג: בשלב בו השתלבתי בפרויקט - היה צורך לבטל חלון בקיר מסוים. בחרתי לכסות אותו בתמונת נוף ענקית של החרמון. פניתי לכמה צלמים מקומיים וחיפשתי את הפריים שהתאים לויז'ן שלי: נוף פתוח של מרחבי הגולן, אבל עם טוויסט. מצאתי תמונה משגעת אצל הצלם המקומי אוהד עומסי, וביקשתי שיעבד את התמונה לשחור לבן, מה שנותן לנוף המוכר שמחכה מחוץ לדלת - נופך אמנותי יותר. על ההדפסה והמיסגור המוזיאליים אחראים רע בית מלאכה לצילום. מעבר לחסכון בעלות סגירת החלון וכו', התמונה הזו שהיא עוצרת נשימה ביופיה, היא הדבר הראשון שהמבקרים רואים בכניסה למרכז והיא תמצית הקסם שיש בגולן - היופי, הטבע רחב הידיים והאווירה המיוחדת.

עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט
עיצוב מיכל דגן. הגר דופלט,
עיצוב מיכל דגן/הגר דופלט

התגובות של המבקרים במרפאה, מרגע שנפתחה לקהל בשבוע שעבר - מחממות את הלב ומרגשות בטירוף. והן מלמדות אותי, שוב, כמה עיצוב הוא חלק משמעותי ובלתי נפרד מהסביבה שלנו. ועד כמה ניתן להשפיע לחיוב על תחושה רגשית וגם להקל, במקום כל כך טעון כמו מרכז רפואי.

כמה מילים עלי

אני בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית ב"אסכולה תל אביב" (2001), במשך למעלה מעשור עסקתי בתחום, בסטודיו Touch שהקמתי וניהלתי עם שותפה בתל אביב. ב-2001 יצא לאור ספר שכתבתי ועיצבתי "ילדים גרושים" (הוצאת כתר). במשך השנים עסקתי גם בציור ובמיגזרות נייר. תקופה ארוכה חייתי עם משפחתי במקסיקו. אני בוגרת קורס מלאכת הלבשת הבית של המעצב גילי אונגר. ב-2022 יצא האלבום "כל אהבה לטובה" של דנה ברגר, בו כתבתי את כל המילים. עוד רגע בת 49, גרה בהוד השרון, אמא לשלושה, יוצרת רב תחומית.

רשימת ספקים

  • כסאות רופא, אחיות ומזכירות, כורסאות עור - פיק אפ
  • כסאות - טייק איט
  • שטיחים - יש מאין
  • תמונות - ארט גלואו, תמונה סטוק, מייקרס
  • שולחנות רופא ואחיות - אופיס סטייל
  • וילונות גלילה ופרגודים - בהלול עיצובים
  • ספסלי עץ, שולחן וכסאות אוכל - יעקב טווינה
  • מתלים - סוהו
  • לוח מודעות - קולקטי
  • עציצים - משתלת נוב, רמת הגולן
  • צילום חרמון - אוהד עומסי
  • הדפסה ומיסגור - רע בית מלאכה לצילום
  • שעונים, פחים, מראות, וילונות פשתן, ריהוט ומשחקי ילדים - איקאה
  • ספרי ילדים - סטימצקי
  • משחקי ילדים - הפנינג
  • נגרות - עלי עתים ופירזול
  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully