וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה חייבת להזמין אדריכלים עולמיים לשיקום הדרום והצפון

עו"ד בלה ברדה ברקת, מומחית להשקעות בנדל"ן, סבורה כי תמיכה של אנשי מקצוע ברמה הגלובאלית תסייע כפתרון למגורים בקצוות ארץ משני צדדיה

פגיעה ישירה בבית במטולה עקב ירי טילים. יואב איתיאל
פגיעה ישירה במטולה. חייבים סיוע חיצוני בשיקום/יואב איתיאל

ביום חמים של חודש אוגוסט, לוקה ריצ'י עמד מול מה שהיה פעם ביתו בכפר הקטן אמטריצ'ה שבאיטליה, כשהוא מחזיק בידו תמונה ממוסגרת של משפחתו. רעידת האדמה שהכתה את האזור במחצית השנייה של 2016 לא הותירה הרבה. "לא היה לי לאן ללכת," מספר לוקה, "כל חיי נחרבו ברגע אחד." ואז הגיע רנצו פיאנו, האדריכל האיטלקי הידוע, עם חזון יוצא דופן. פיאנו יזם את פרויקט "ביוסטודיו" - מבנים זמניים העשויים חומרים ממוחזרים וברי קיימא, המספקים מגורים בטוחים ונוחים למאות משפחות כמו זו של לוקה. הפרויקט, שזכה לשבחים רבים, הוכיח שניתן לספק פתרונות מהירים וזולים תוך שמירה על איכות החיים והסביבה. "הפרוייקט הזה החזיר לנו את התקווה," אומר לוקה בהתרגשות. "זה לא רק מקום לגור בו, זה סמל להישרדות ולשיקום."

בישראל, אזור הדרום ועוטף עזה סבלו מהרס נרחב בעקבות המלחמות וההתקפות האחרונות. מאות בתים נהרסו, תשתיות נפגעו, ומשפחות רבות נותרו ללא קורת גג. גם בצפון הארץ, התושבים נאלצים להתמודד עם הרס ונזקים כבדים בעקבות המלחמה והתמודדות מתמשכת עם איומים ביטחוניים.

המצב הקשה מחייב פתרונות מיידיים ושיקום מהיר של האזורים הפגועים. כדי להתמודד עם האתגרים הללו, ישראל צריכה לאמץ את המודלים המוצלחים מהעולם ולהזמין את האדריכלים המובילים לשתף פעולה בפרויקטים מהירים וברי קיימא. שילוב של מומחיות בינלאומית וגישה חדשנית יכול לספק פתרונות מגורים זמניים מכבדים, תוך התחשבות בצרכים המקומיים ובתנאי השטח הייחודיים של ישראל.

פתרונות מהירים ונגישים

בברלין, לאחר גל הפליטים שהגיעו ממדינות מלחמה במזרח התיכון, הוקם כפר המכולות. הפרויקט הציע פתרון מגורים זמני בתוך מכולות משופצות ומאובזרות. המכולות עברו התאמות ושיפורים שהפכו אותן ליחידות מגורים נוחות ומכבדות, המספקות קורת גג ומענה מהיר לאלפי אנשים. כפר המכולות מציג מודל של שימוש במשאבים קיימים והפיכתם לפתרונות מגורים יעילים, וזכה להערכה בזכות החדשנות והיכולת לספק פתרונות מהירים ונגישים. בעקבות מלחמת אוקרינה ורוסיה הורחב הכפר ונבנו עוד בתים עבור הפליטים מאוקרינה על שטחי שדה התעופה הישן טמפלהוף בברלין.

בקנדה, לאחר שריפה הרסנית ביערות אלברטה, הקים האדריכל מייקל גרין את "העיר הפופ-אפ". מדובר במבנים זמניים המורכבים מעץ קל ועמיד, המספקים פתרונות מגורים מהירים ומכבדים לאלפי אנשים שנעקרו מבתיהם. הפרויקט מדגיש את חשיבות השימוש בחומרים טבעיים וברי קיימא ומציג חזון למגורים זמניים המשולבים בסביבה הטבעית. גרין הוביל את הפרויקט עם התמקדות בקיימות ובשימוש בעץ כחומר בנייה ראשי, מה שהפך את הפרויקט לאחד הפתרונות הידידותיים לסביבה והמקיימים.

אפקט היצירתיות שאחרי רעידת האדמה

לאחר רעידת האדמה והצונאמי שהיכו ביפן בשנת 2011, הוקם פרויקט "הכפר הזמני" בהנהגת האדריכל שיגרו באן. הפרויקט מתבסס על שימוש במבני נייר ומחצלות במבוק כחומרי בנייה עיקריים. המבנים נבנים במהירות ובעלויות נמוכות, ומספקים מגורים זמניים בטוחים לאנשים שאיבדו את בתיהם. שיגרו באן זכה להערכה בינלאומית בזכות גישתו ההומנית והחדשנית. הוא הוכיח שניתן להשתמש בחומרים פשוטים וזולים ליצירת פתרונות מגורים עמידים ונוחים, תוך שמירה על כבוד האדם והסביבה.

בנפאל, לאחר רעידת האדמה הקטלנית בשנת 2015, הוקם פרויקט "הכפר הארעי" שהתבסס על בנייה מהירה באמצעות במבוקים ומבני פלסטיק ממוחזרים. הפרויקט הדגיש את השימוש בחומרים מקומיים וזולים, ואת האפשרות לספק פתרונות מגורים בטוחים ונוחים בפרק זמן קצר ביותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בלה ברדה ברקת. ליה יפה,
בלה ברדה ברקת/ליה יפה

פרויקטים אלו יכולים לשלב את הקהילה המקומית בתהליך הבנייה והשיקום, ולספק לא רק מגורים זמניים אלא גם תחושת שותפות והעצמה. מעורבות של הקהילה המקומית בפרויקט, יוצרת תחושת שייכות וגאווה, התורמת לתחושת הביטחון וההמשכיות גם בעתות משבר.

מעבר לכך, פרויקטים אלו יכולים להוות בסיס לפיתוח כלכלי וקהילתי נוסף לאחר תום השימוש בהם כמגורים זמניים - מבנים אלו יכולים להפוך ליעדים תיירותיים ולמקור הכנסה נוסף עבור התושבים. ניתן לשקול הסבתם לאכסניות, בתי מלון קטנים או מרכזי פעילות חברתית וקהילתית. כך, האזור יוכל למשוך מבקרים ותיירים וליצור מקומות עבודה חדשים.

אפשרות נוספת היא להשתמש במבנים אלו כחלק ממתחמים חינוכיים, מרכזי קהילה או מרחבים ציבוריים הפתוחים לשימושים מגוונים כגון גלריות אמנות, בתי מלאכה או מרכזי הדרכה והכשרה מקצועית. השימושים המגוונים הללו יכולים לתרום לשיפור איכות החיים של התושבים ולחזק את הכלכלה המקומית.

ישראל ניצבת בפני אתגר גדול לשקם את אזורי הדרום והצפון שנפגעו קשות. הזמנת אדריכלים עולמיים המובילים בתחום הפרויקטים הזמניים והברי קיימא יכולה לספק פתרונות מהירים, מכבדים וברי קיימא. הכרה בכוחו של השיתוף פעולה הבינלאומי ושימוש במודלים מוצלחים מהעולם יכולים להפוך את החזון הזה למציאות. עלינו לאמץ גישה חדשנית ולשלב את הקהילה המקומית בתהליך, כדי להבטיח שיקום מלא ככל שניתן ותקווה חדשה לאזורי המלחמה.

הכותבת היא מומחית להשקעות בנדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully