וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה חשוב לייצר נראות מיוחדת": הפרויקט המסקרן בשדה דב קורם עור וגידים

"אשירה", מתחם המגורים היוקרתי בשדה דב של אביסרור משה ובניו, הוא מפגש פיסגה בין משרד האדריכלים המוביל ישר אדריכלים למעצבת הפנים דנה אוברזון. יואב מיכאל, שותף בכיר בישר אדריכלים, מסביר: "בניינים הם יותר מפונקציה, הם מקום לאנשים לחוות"

אשירה שדה דב. ישר אדריכלים,
אשירה שדה דב/ישר אדריכלים
  • עיצוב ותכנון פנים: דנה אוברזון
  • צילום: עודד לויתן
  • יזם: אביסרור משה ובניו
  • תכנון: ישר אדריכלים

הפרויקט שלפנינו עוסק בתכנון ועיצוב "אשירה", מתחם המגורים היוקרתי בשדה דב, תל אביב. מדובר במפגש פיסגה בין משרד האדריכלים המוביל אבנר ישר למעצבת הפנים דנה אוברזון, לרגל שיתוף הפעולה בפרויקט הדגל של אביסרור משה ובניו.

"המתחם המושקע נהנה מנוף פנורמי לים ולקו הרקיע של תל אביב", מסבירה אדריכלית דנה אוברזון, ראש צוות התכנון והבעלים של סטודיו אוברזון אדריכלים, "לאור הקרבה לים התיכון וההיסטוריה של המתחם שבו פעל עוד לפני קום המדינה נמל התעופה 'שדה דב' הוותיק, בחרנו לתת פרשנות עיצובית לשילוב המושגים ים ותעופה".

אוברזון אומרת כי הקהילה והמשפחתיות במתחם הם ערכים שהתוו את החלוקה התכנונית כאשר הקונספט העיצובי נגזר מהם: "הדגשים בגיבוש הפרוגרמה היו התאמת המתחם לקהל היעד שעתיד להתגורר בפרויקט; יחידים, זוגות ומשפחות שמרכיבים יחד קהילה צומחת. בתכנון הפנים ישנה התמקדות באיכות החללים והשגת תחושה על זמנית באמצעות שימוש בפלטת חומרים וגוונים מינימליסטית ומונוכרומטית".

דירה בפרויקט אשירה. באדיבות אביסרור,
דירה בפרויקט אשירה/באדיבות אביסרור

המתחם של אביסרור משה ובניו שזור בפארק ירוק המוביל לים, מרכזי מסחר ופנאי וחללים מושקעים המיועדים לדיירי המתחם. ההשראה לקומת הלובי הראשי היא הים, הגלים והסלעים. תחושת הגליות מהדהדת בגופי התאורה בעיצוב מקורי העשוים פלדת קורטן ויוצרים תנועה גלית הממלאת את החלל. אבן הליימסטון בגוון חולי מתכתבת עם התנועה המעגלית המתפתלת בהשראת חותמת הגלים בחול הים. הריהוט המינימליסטי בצבעוניות של בז' ולבן מעביר את התחושה של סלעים בחוף הים ומייצר אסתטיקה שקטה ועקבית.

לדיירים ישנה גישה לבריכה מקרה המחוברת לחדר כושר וספא. חלל הבריכה ממשיך את העיצוב המונוכרומטי עם אבן כורכרית וחיפויים בעץ בגוון טבעי. מחדר הכושר ישנו קשר ויזואלי מבעד לחלל הבריכה ועד לחצר הירוקה ולצמחייה השופעת. חלון קשתי מפרופיל ברזל מתכתב עם הקשתיות בתקרה בהשראת מופעים אווירודינמיים מעולם התעופה. הקשתיות מופיעה שוב בחדר הדיירים ומייצרת המשכיות. חדרי סינמה מרווחים, ג'ימבורי לשימוש ילדי המתחם ומתחם גיימינג מרחיבים את עושר הפעילויות שמציע הפרויקט.

"ייחודיות הפרויקט היא התפיסה שבה כל המתחם עובד כמכלול", מספרת אוברזון, "השפה הסגנונית נובעת מאותה ההשראה החומרית. נוצר איחוד עיצובי בין החללים הציבוריים המשותפים, דרך הלובאים הקומתיים ועד לחלל הפרטי של כל דירה".

מסחר לדופן הגינה העירונית (שצ״פ לינארי). ויופוינט,
מסחר לדופן הגינה העירונית (שצ״פ לינארי)/ויופוינט
חדר קולנוע בפרויקט אשירה, עיצוב דנה אוברזון. באדיבות אביסרור,
חדר קולנוע בפרויקט אשירה, עיצוב דנה אוברזון/באדיבות אביסרור

יואב מיכאל, שותף בכיר במשרד האדריכלים "ישר אדריכלים", מספר על הפרויקט של אביסרור משה ובניו: "אשירה, ממוקם בסמוך לים 'בין חולות וכחול שמיים'. השכונה החדשה למרגלות חוף הים התל אביבי היוו השראה לקווי התכנון. הקו המעוגל כמפרש סירה והגלים, מאפיין ומייחד את אשירה. במגדל אין קומה טיפוסית, כל קומה שונה וכל דירה ייחודית, מגוון הדירות רב ומאפשר לכל מתעניין למצוא את הדירה המתאימה לו בשטח ובמיקום בפרויקט. זה מייחד את הפרויקט בשכונה החדשה, ברמה העיצובית והשיווקית".

האם התקופה שאנחנו נמצאים בה משפיעה גם על התכנון ועיצוב פרויקטים בכלל, וספציפית לגבי אשירה?

"התקופה בה אנו נמצאים קשה וקודרת, אך בעולם התכנון עלינו לראות קדימה אל האופק והעתיד בצורה אופטימית, כיצד התכנון מתממש ושכונה חדשה של תל אביב מתמלאת ומתאכלסת".

מה הייחוד של הפרויקט הזה מול פרויקטים אחרים בתכנון המשרד?

"אשירה הוא פרויקט מגורים בעירוב שמושים, מאופיין בשמירה קפדנית על הסביבה, קיימות וחסכון אנרגטי ברמות הגבוהות ביותר. הפרויקט מצויד בשטחים גדולים לרווחת הדיירים בקומת קרקע והמרתף, שם מתוכננים עבור הדיירים בריכת שחייה חצי אולימפית, חדרי כושר וספא, מועדונים וחדרי משחק. בקומת הקרקע מתוכננת גינה ירוקה בלב הפרויקט, חלל מוגן ושקט שם יוכלו ליהנות משטחי שהייה, משחק או ישיבה בבית קפה".

בריכה בפרויקט אשירה של אביסרור. יחצ,
בריכה בפרויקט אשירה של אביסרור/יחצ
מסחר לאורך רחוב אשכול. ויופוינט,
מסחר לאורך רחוב אשכול/ויופוינט

כיצד משפיעה הקרבה לים בתכנון פרויקט?

"לקרבה לים השפעה על הקו העיצובי השיווקי והרצון לתת לכל הדירות מבט לכיוון הים, קיימת גם השפעה בבחירת חומרי הגמר והתאמה למגורים על קו החוף".

מי קהל היעד לפרויקט הזה וכיצד זה בא לידי ביטוי בתכנון?

"קהל היעד מגוון כמו שפע טיפוסי הדירות בפרויקט. בנוסף לשטחים לרווחת הדיירים, מתוכננים בקומת הקרקע שטחי מסחר פעילים ושטחי ציבור לטובת גני ילדים ומעונות, כך שהתמהיל מתאים לכל סוגי המשפחות".

חומרים מיוחדים/ אלמנטים שזו הפעם הראשונה שמשתמשים בהם בפרויקט אשירה?

"בגלל הקרבה לים: מליחות ורוחות, חומרי הגמר נבחרים בהתאם, חומרים בעלי עמידות לסביבה ימית.
אנו משלבים בחזית פנלים פוטו-וולטאים מייצרי אנרגיה לשימוש הפרויקט. הפרויקט מתוכנן לייצר לפחות 10% מהאנרגיה הנדרשת לו".

פרויקט אשירה של אביסרור. יחצ,
פרויקט אשירה של אביסרור/יחצ
מסחר בקולונדה חזית דרומית. ויופוינט,
מסחר בקולונדה חזית דרומית/ויופוינט
יואב מיכאל, שותף בכיר ישר אדריכלים. בן קלמר,
יואב מיכאל, שותף בכיר ישר אדריכלים/בן קלמר

אז איך בעצם אתה מסכם את העבודה שלכם?

"עם ארסנל פרויקטים מוצלחים כמו רוטשילד 1, מגדלי W, ToHa ועוד רבים נוספים, ישר אדריכלים מתכננים, מעצבים ומשנים את הנוף הישראלי באדריכלות חדשנית ואיקונית. גם פרויקט אשירה מתוכנן על ידי משרד ישר אדריכלים, בפרויקט מאד מיוחד וחדשני בעיצוב ובתכנון שלו. השילוב של המומחיות והאיכות בבנייה של אביסרור משה ובניו, יחד עם התכנון של ישר אדריכלים, מקבעים את מעמדו של המתחם כבעל אופי ייחודי, איקוני ועל זמני. בניינים הם יותר מפונקציה, אלא מקום עבור אנשים לחוות. פרויקט אשירה נוצר בהתייחסות לאופי המקום, האקלים, הטופוגרפיה ואור השמש. למדנו על ההיסטוריה המיוחדת של שדה דב, והתחברנו למאפיינים של תל אביב שמתבטאים בגוון הלבן ובקווים האופקיים, בגיאומטריה מיוחדת, עם פינות מעוגלות ופאנלים לבנים. היה לנו חשוב לייצר נראות מיוחדת לבנייני המתחם ובכל אחד מהם גיוון בטיפוסי הדירות, במגדל או בבנייה המרקמית. היה לנו חשוב לייצר נראות מיוחדת, מחוברת לעיר תל אביב והים".

דנה אוברזון. יחצ,
דנה אוברזון/יחצ

דנה אוברזון, אדריכלית מובילה המתמחה בתכנון ועיצוב של פרויקטים בקני מידה משתנים. החל בוילות ודירות יוקרה, חללים ציבוריים פרטיים ומסחריים, משרדים וכלה בבתי מלון ואתרי נופש בארץ ומסביב לעולם. אוברזון בוגרת בצלאל עם ותק של מעל 25 שנה בתעשייה, שימשה בעבר כמרצה באוניברסיטת תל אביב וכיום מרצה ומנחה סטודנטים בפרויקטי הגמר באוניברסיטת אריאל. הקימה את סטודיו אוברזון אדריכלים בשנת 2002, אשר ייחודו בגישתו ההוליסטית כלפי כל מרכיבי התכנון. תחילה בהיבט הנופי והסביבתי תוך ניתוח החלל האדריכלי על שלל מורכבויותיו. תהליך המיזוג והאיחוד נובע מתוך דיאלוג מתפתח עם הלקוח והבנה עמוקה של צרכיו ורצונותיו. אלו מולידים מתוה יחודי ועשיר, מפורט ומותאם אישית.

אדריכל עודד לויתן הצטרף לסטודיו במהלך לימודי האדריכלות באוניברסיטת אריאל כמתמחה. מאז שסיים את לימודיו לתואר ראשון באדריכלות (B.Arch), מילא מספר תפקידים בכירים במשרד והוביל חלק מפרויקטי הדגל שלו. עודד בעל תואר שני באדריכלות מאוניברסיטת תל אביב (MA in Architecture). כשותף ואדריכל ראשי, הוא אחראי כיום על התכנון, הניהול ועל מסירת הפרויקטים המרכזיים בסטודיו. ההשראה של עודד נובעת מהחיבור למקום ולתמות ורנקולריות וברות קיימא בשילוב עם גישה עיצובית עכשווית. כמו כן, עודד שואב השראה מטיוליו ברחבי העולם ומאמין שאדריכלות היא קודם כל צורה של אמנות.

  • עוד באותו נושא:
  • שדה דב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully