וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימו עבודות השימור באחד המבנים האיקוניים בתל אביב. כך הוא נראה

שמונה חודשים לאחר שהחלו העבודות, בית ביאליק במרכז תל אביב שוקם, ובמסגרתו בוצע גם שיפוץ נגישות בפנים. גם במוזיאון העיר נעשו שינויים. קבלו הצצה וגם הסבר על התהליך

שיקום ושימור כיכר ביאליק בתל אביב. ברק ברינקר,
שיקום ושימור כיכר ביאליק בתל אביב/ברק ברינקר

כיכר ביאליק הוותיקה, הממוקמת בליבה ההיסטורי של תל־אביב-יפו, הושקה השנה בשמה החדש: כיכר ביאליק, בתי התרבות של העיר והופכת את האזור ההיסטורי ל"אי מוזיאונים" מקומי: מוזיאון בית ביאליק, מוזיאון העיר, בית ליבלינג, המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל ומוזיאון בית ראובן.

שניים מהמבנים הללו, שהוכרזו לשימור מחמיר, עברו לאחרונה תהליך שיקום ושימור מלא מהמסד עד הטפחות. את התוצאה ניתן לראות במלוא הדרה וכמובן ליהנות מהפעילויות הרבות המתקיימות במקום.

שיקום ושימור כיכר ביאליק בתל אביב. איל תגר,
שיקום ושימור כיכר ביאליק בתל אביב/איל תגר

בית ביאליק הוא ביתו של המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק ומשמש כמוזיאון, בו מתקיימים סיורים מאורגנים וסדנאות בהשראת המשורר, ארכיון עזבונו של ביאליק ומרכז תרבות. הבית בן מאה השנים שופץ על ידי עיריית תל אביב-יפו כחלק משיקום בתי הכיכר - מתחם בעל חשיבות תרבותית במישור המקומי והלאומי. כל הרהיטים המקוריים של ביאליק עדיין נמצאים בבית ועברו גם הם שחזור ושיקום, בהם: חדר העבודה, הספריה וחדר האוכל. תהליך השיקום והשימור ארך כשנה והובל על ידי האדריכלית רבת הזכויות, פרופסור ניצה סמוק, זוכת פרס א.מ.ת ופרס רוקח על עבודתה בתחום תיעוד ושימור מבני הסגנון הבינלאומי בתל אביב-יפו ובליווי משרד המהנדסים המתמחה בשימור מבנים היסטוריים שפר את רונן מהנדסים. מזמין העבודה היה החברה למוסדות חינוך ותרבות עבור עיריית תל אביב - יפו.

"הבית עתיר אלמנטים היסטוריים שהשתמרו כל השנים מ- 1925, לרבות ריצופים מצוירים, ציורי קיר, אריחי הקרמיקה של בצלאל הייחודים משנות ה- 20 עם סמלי שנים עשר השבטים המקשטים את עמודי הבית ואת הארקר (המרפסת הסגורה מעץ בחזית הראשית) וכן פרטי נגרות כמו מהלך מדרגות העץ המרשים. על כל אלה צריך היה להגן במהלך העבודות. את יצירות האומנות העברנו לאחסנה מוזיאלית לתקופת העבודות ואילו את פרטי הריהוט מסרנו לסדנת השיקום על ידי האמן המשמר", אומרת מירב שאול, הבעלים של ש. מירב פרוייקטים בע"מ., מנהלת הפרויקט ומפקחת השימור ופירטה: "הבית סבל מבלאי רב, כך שעבודה רבה הייתה לפנינו. מדובר במבנה הבנוי מלבני סיליקט, והעבודות הגיעו עד שלד המבנה וכללו טיפול בסדקים, שיקום קורות הפלדה והחלפת לבנים, שחייבו הסרה מלאה של הטיח מהמעטפת. עבודות שיקום השלד בחוץ ובפנים ושיקום חומת התמך של הגן ההיסטורי שאף הוא שוחזר על בסיס מחקר היסטורי, כולן התבצעו בעזרת המוצרים הייחודיים של חברת פרסקו המתמחה בפתרונות המותאמים לתחום שיקום ושימור מבנים.

"שלא כמו בבניה רגילה, היינו צריכים להשתמש בחומרים נושמים כדי שהטיח לא יתפורר במהלך העבודה", מסביר אריק אברג'יל - בעלים שותף בחברת פרסקו ומנהל תחום השימור בחברה, אשר היתה אמונה על ליווי מקצועי צמוד של פעולות השימור המורכבות. "יש מבנים בודדים בתל אביב עם הטיח הזה, שהוא מאוד רך. בעזרת החומרים המיוחדים של גמר שליכט וצבע, הצלחנו להגיע לגימור חלק לגמרי של הטיח. בדרך כלל הטיח נראה מגורען, אבל לאדריכלית הפרויקט, פרופסור ניצה סמוק היה חשוב במיוחד להגיע לרמת אסטטיקה גבוהה ושהגימור של הקירות יהיה חלק כמו הבית המקורי ואכן הגענו לתוצאה המבוקשת עם שימוש בשפכטל על בסיס סיד ולא על בסיס גיר, אשר נצבע בצבע יוקרתי".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שיקום בית ביאליק. תום פורת,
שיקום בית ביאליק/תום פורת

"מערכת החומרים הותאמה למערכות אחרות שיושמו בבניין, כגון מערכת האיטום - המהווה אתגר משמעותי במבנים לשימור ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בטיח על בסיס סיד, הדורש מומחיות מיוחדת" מסביר אריק אברג'יל מפרסקו. "המורכבות של הפרויקט היא בצורך של שמירה על הקיים, תוך כדי ביצוע שיקום עמוק ומשמעותי. גם כל חגורות הבטון במבנה שוקמו מאחר ונפגעו מהלחות והמלח האופייניים לעיר בסביבה ימית. עקב כך, הברזל של הבטון עובר תהליך של חימצון, מתנפח ומוביל להתפוררות של חגורות הבטון של המבנה. במקום התקנת ברזל בנין חדש בחגורות נעשה שימוש במוטות מסיבי זכוכית כדי למנוע תופעת סדיקה חוזרת בעתיד".

"דבר נוסף שאופייני לבית ביאליק הוא צבע סטוקו ונציאני שלא ניתן להתעלם ממנו בואכה אל מבואת הכניסה, חלל המדרגות ובסלון בשל הנועזות בבחירת הגוונים החזקים האדום והכחול" מוסיפה מירב שאול "ועל מנת להגיע לגוון המדויק, הגישה פרסקו לאדריכלית הפרויקט מספר רב של דוגמאות מהצבע הייחודי, עד שהגיעו לגוון המבוקש וזאת לאחר עבודה מאומצת של טכנולוג החברה, לאורך ימים ולילות. יישום הצבע נעשה באמצעות שפכטל תוך הידוקו אל הקיר ובגמר סילר ובסופו של דבר התקבלה טקסטורה חלקה כמו שיש ! האתגר היה להגיע לגוונים המקוריים גם בחדרים - חיים נחמן ואישתו מניה עשו בבית בחירות מאוד ססגוניות, לאור העובדה שכל חדר מחדרי הבית היה צבוע בצבע ועיטור קיר אחר ! בחדר העבודה שוחזר עיטור הכסף מדפי כסף שיובאו מאיטליה.

כדי להגיע לגוון המדויק, פרסקו נטלו דגימות במעבדה של הצבע המקורי והתאימו את הצבע החדש לישן בדיוק מירבי. עבודות הנגרות בבניין כללו שיחזור מלא של מבנה הארקר מהעץ בחזית חדר הספריה של המשורר, החלונות הדלתות והתריסים עקב בליה מתקדמת וכן שימור מלא של הרהיטים, חיזוקם וחידוש של הגמר הפיניטורה והשלמה של פירזולים שהיו חסרים. עבור גרם המדרגות הייחודי הוזמן שטיח אדום מלכותי כדוגמת המקור ממפעל ייצור באנגליה, שמחד זהה במראה ובמגע הרך לשטיח המקורי ומאידך עומד בתקני בטיחות אש, גם השטיחים בחדר העבודה נשלחו לתיקוני אריגה ביד אמן. אנקדוטה - הריהוט יוצר בזמנו במפעל של אברהם קריניצי שהיה ראש עיריית רמת גן 40 שנה.

seperator

בבית עצמו נמצא ארכיון עם כל כתבי ביאליק וגם שם היה צורך לעבוד בסביבה מאוד סטרילית ומאוד רגישה."במבנה כל כך רגיש ועם חשיבות מקומית ולאומית, נדרשו בעלי מקצוע מן השורה הראשונה, כך שמראש נעשתה פניה רק לאותם בעלי מקצוע, כולל קבלנים וספקים עם ניסיון רב בביצוע עבודות שימור כאלה, ביניהם, סטודיו תכלת ששיחזרו את ציורי הקיר, קבלן השימור אבנר גלעד, נגה נגרות- ששיחזרו את נגרות המעטפת, ירון ברירו אמן משמר עץ ועוד רבים אחרים שעשו את עבודתם נאמנה" מציינת מירב שאול. "המוצרים של פרסקו נתנו לנו מענה לשיחזור ההיסטורי של החומרים מהעבר, והחשיבות היא ביכולת השילוב שלהם עם החומרים המודרניים העדכניים שנדרשים כדי לשמור על הבניין בימנו. שילוב של חומרי איטום עם טיח, המפגשים בין החומרים הישנים לחדשים וההתאמה לטכנולוגיה החדישה, כל אלו תרמו רבות להצלחת הפרוייקט".

בית ביאליק. תום פורת,
בית ביאליק/תום פורת

שיקום מוזיאון העיר תל אביב-יפו - אתגרי איטום ושיקום הטיח שבחלקו נשאר

תל אביב-יפו היא עיר עם קול משלה, והמוזיאון שלה הוא מקום שבו מותר לדבר, אפילו בקול. בכל קומה אפשר למצוא חתיכות של היסטוריה שהיא כולה א.נשים. פוגשים בו את הלב הפועם של העיר העברית הראשונה והקטנה בהתחלה, שקמה לצד יאפא הגדולה. מתוודעים לקולות מהעיר דרך אוסף הסיפורים ברחבי המוזיאון ובאתר. הם נמצאים במסכי מגע, באוסף כרזות דיגיטלי, בעמדת חפצים מודפסים בתלת ממד, באינטרקום ובתיבות מכתבים. במקום יש גם בית קפה - קפה עמיתה החדש וגינה שפתוחה בחינם ואפשר פשוט לרבוץ במרפסת או על הגג, ליהנות מריח של גשם בשלושת ימי החורף וליהנות מהשמש בכל השאר.

שיקום המבנה ארך כשמונה חודשים ובמסגרתו ביצעה עיריית תל אביב-יפו גם שיפוץ נגישות בתוך הבניין.

כיכר ביאליק ומוזיאון העיר תל אביב יפו. אייל תגר,
כיכר ביאליק ומוזיאון העיר תל אביב יפו/אייל תגר

"הבעיה העיקרית היתה חדירות מים רבות מבחוץ לתוך המבנה, עקב סתימות של המרזבים", אומר אריק אברג'ל מחברת פרסקו ומוסיף: "חלק מהטיח נפגע קשות מהמים ומהמלח אבל חלקו נשמר והעיריה החליטה להשאיר את הטיח שלא נפגע ולקלף ולהחליף רק את החלקים הפגומים. הדבר היווה אתגר ממשי בעבודה, מאחר וקל יותר לעשות הכל מחדש, מאשר לתקן חלקים. מאחר והבניין שופץ בעבר לפני כ- 15 שנה, היה חבל לעשות הכל מחדש. אתגרי האיטום היו רבים, עקב מיקומו של המבנה בגרם מדרגות, במפלס הנמוך מהשטח שלידו, כמויות מים גדולות מתנקזות אליו. נדרשנו לבצע איטומים מיוחדים, הרחקה של המים מהחלונות והתקנת סיפים שיעצרו את המים - אתגר נוסף במבנה שבו הארכיטקטורה העגולה מקשה מאוד על העבודה ולכן נדרשנו לפתרונות יצירתיים. גם כאן התבצע תהליך מאוד מקצועי ומדוייק של שיחזור הצבע המקורי, את השיפוץ ביצע הקבלן זוהר יוסף והמפקח היה ערן מיאר.

את תהליך שימור המבנים בכיכר המתחדשת ליוותה אדריכלית בכירה עדי רוז מטעם מחלקת השימור של עיריית תל אביב יפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully