וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למקסם את המינימום: האם כך נגור בעתיד הקרוב?

אירוע "בתים מבפנים" שהתקיים בסופ"ש האחרון, משך מבקרים רבים, שבאו לשמוע ולראות במו עיניהם סגנונות עיצוב חדשים. אחת משיטות העיצוב ששבתה את עיני המבקרים היא השיטה הקומפקטית

המעבדה לקומפקטיות. בתים מבפנים, אתר רשמי
המעבדה לקומפקטיות/אתר רשמי, בתים מבפנים

למקרה שתהיתם לעצמכם, ישראל היא אחת מהמדינות העירוניות בעולם, עם 91% מאוכלוסיית המדינה שמתגוררת ביישובים עירוניים. בגוש דן לבדו, צפויים להתגורר עד שנת 2030 כ-5 מיליון תושבים. למרות המצב, אנחנו, הדיירים הישראלים עדיין שקועים בקיבעון ככל שזה נוגע לעיצוב ותכנון הבית שלנו: אנחנו חייבים פינת אוכל עם 6 כסאות, גם כשאף אחד לא יושב לידה באופן שוטף במהלך השבוע. אנחנו צריכים שולחנות כתיבה בחדרי הילדים, גם כשהילדים אף פעם לא יושבים ועושים שיעורים לבדם בחדר, וכו'.

כל אותן תפיסות אינן משרתות אותנו יותר, בטח במציאות בה אנחנו צריכים להצטמצם כדי להמשיך לחיות בעיר, אל תוך הוואקום הזה נכנסה השיטה הקומפקטית. העיצוב הקומפקטי שם דגש על ניצול אפקטיבי של חללים, תוך מתן פתרונות פשוטים להרגלי החיים של אנשים בעיר והתחשבות גם באיכות הסביבה.

Serai One. Serai, אתר רשמי
Serai One/אתר רשמי, Serai
Compatto – Wall bed Revolving Bookcase Table. expandfurniture, אתר רשמי
Compatto – Wall bed Revolving Bookcase Table/אתר רשמי, expandfurniture

לצמד האדריכלים עופר רוסמן ורוני אביצור, בעלי סטודיו xs (אקסטרה סמול), ישנה משנה סדורה שבאה לידי ביטוי במילון מושגים (שפת xs) שנוצרה על מנת לשנות את השיח בתחום. האני מאמין של המשרד הוא שניתן לעשות אפקט גדול גם בטביעת רגל קטנה, ועיקרון זה מתקיים גם בהחלטה של המשרד להישאר בחלל קומפקטי, 70 מ"ר לצוות של 15 אדריכלים, בזמן שמשרדים אחרים בקנה מידה זהה עוברים לחללי משרדים מרווחים.

במשרד, כל פרויקט נתפר למידות הלקוח, לפי צרכיו האישיים. בשלב ראשון דרך שאלון הכרות מקיף דרכו מערערים את הנחות היסוד הראשוניות שאיתם הלקוחות מגיעים ומדייקים את הצרכים הספציפיים של כל לקוח דרך שימוש בשפת XS כדי ליצר מציאות חדשה. עקרונות תכנון אלו הביאו לפיתוח של מדד הקומפקטיות לפני מספר שנים, דרכו בודקים את רמת היעילות התכנונית של כל פרויקט.

על מה מדד הקומפקטיות נשען?

אחד הרכיבים העיקריים הינו ייעול תנועה, בקניית כל בית או דירה אנחנו משלמים על כל מ"ר, ולכן אנחנו רוצים לנצל בצורה המיטבית כל מ"ר קיים. חללים המקיימים רק פונקציה של מעבר, במיוחד בדירות קטנות, הם חללים בזבזניים במיוחד ולכן יש לייעל אותם בצורה המקסימלית ולהקטין אותם למינימום הנדרש או להוסיף להם פונקציה נוספת. בעזרת כלי זה ניתן "להרוויח" עוד מ"ר לבית. רכיב משמעותי נוסף במדד הינו "חלל מוגדר", ההבדל בין חלל מוגדר לחלל רגיל הוא שטח בדירה שאינו חדר מוגדר אבל מנוצל לפונקציה נדרשת בבית, למשל פינת עבודה נסתרת במרחב הציבורי.

Clei, 100% Origina. Clei,
Clei, 100% Origina/Clei
Newmar Super Star. transwest,
Newmar Super Star/transwest

צמד האדריכלים שמקדמים את התפיסה הקומפקטית, עומד מאחורי ה- "מעבדה לקומפקטיות". המעבדה היא חלק ממשרדם של השניים, שממוקם בחלל ששטחו 70 מ"ר, עובדים בו 15 אדריכלים ומעצבים והוא מבוסס על תכנון רב שימושי וקומפקטי: שולחנות עבודה על מסילות המסוגלים לנוע בחלל עם מערכות התקשורת והמחשבים, חדר ישיבות גמיש, אזור שקט לפגישות זום, מטבח שהופך לשולחן פגישות ואזור הרצאות, מיטה למנוחה בתקרה מונמכת ואפילו מקלחת המעוצבת בהשראת חדרי רחצה ביאכטות.

איך זה נראה בעולם?

תהליך ההתקבצות סביב המטרופולינים הגדולים אינו ייחודי רק לישראל, אלא מאפיין את מרבית מדינות העולם, ובפרט את המדינות המפותחות. לכן, גם בעולם אנחנו רואים מגוון דוגמאות לעיצוב קומפקטי איכותי המשפר את החיים העירוניים.

  • Serai Spaces - ניצול שטח תוך כדי הנאה מהנוף. בית עיצוב שוויצרי ששם דגש על ריהוט רב-שימושי וריהוט נעלם, כמו מיטות קיר (מיטות מרפי) הנעלמות באותה קלות בה הן נשלפות החוצה. השטח שהן כבר לא תופסות יכול להיות מנוצל לצרכים אחרים במהלך היום. גם שולחנות עבודה ושולחנות אוכל נשלפים פועלים ע"פ אותה פילוסופיה, ויכולים להיות ממוקמים ממול לקיר מסך, כך שניתן יהיה להנות מהנוף בזמן שעובדים או מהרהרים. בנוסף, הסטודיו דואג שכל מרחב שהם מעצבים יהיה נטול קירות ומחיצות כדי לייצר אזור מחיה, עבודה או בידור גמישים לפי הצרכים המשתנים במהלך היום, מה שגורם גם לשטח קטן להרגיש פתוח ומזמין. כל האלמנטים האלו מהווים חלק מהפילוסופיה הסקנדינבית בתחומי עיצוב פנים חכם - פונקציונליות, פשטות ושמירה על איכות הסביבה.
  • Expand Furniture - הצפיפות של הונג קונג הופכת טיפה פחות מעיקה. הונג קונג היא אחת מהערים הצפופות בעולם, וכל ס"מ של שטח היקר מפז. כאן נכנס לתמונה סטודיו לעיצוב "אקספנד". הם מאמינים שריהוט רב-תכליתי יכול להיבנות בממד אנכי ולא רוחבי. איך זה בא לידי ביטוי? למשל, שולחנות קפה שנפתחים ומאפשרים לעוד אדם או שניים ליהנות מארוחה קלה. בנוסף, הם מציעים ספרייה שהופכת למיטה זוגית. אחרי הכל, אין צורך במיטה אחרי שקמנו ממנה אם אפשר לשים אותה במצב אנכי בבית ובו זמנית לנצל אותה כשטח אחסון יקר לספרים וחפצים שונים. עוד אופציה מעניינת לחפיפה בשימוש באה לידי ביטוי בשולחן זכוכית עם רגליים מתכוונות בצורת איקס שניתן להנמיך ולהגביה, כך ששולחן אחד יכול להיות שולחן קפה, שולחן אוכל ושולחן עבודה.
  • Clei Transformable Furniture - יעילות וניצול שטח יכולות לבוא יחד עם אלגנטיות איטלקית
  • בית עיצוב איטלקי שמתמחה בפינות רב-תכליתיות עם דגש על אלגנטיות ורמת גימור גבוהה. מוצר הדגל שלהם הינו פינת בידור עם טלוויזיה שהופכת למיטה זוגית, מה שמאפשר ליצור פינת בידור וחדר שינה באותה חלל. מוצר נוסף הוא מטבח נשלף, עם כיור וארונות אחסון שנסגר לפינה אנכית קטנה שלא תופסת מקום, ואף מציע שולחן אוכל קטן שנשלף ונסגר כדי לאכול ארוחה קטנה או ליצור אזור בר קומפקטי להגיש משקאות בזמן אירוח.
  • Transwest - ניצול שטח גם בדרכים. יש מי ששואפים לאמץ את העקרונות של חיים קומפקטיים ובכל זאת רוצים להישאר בתנועה. זו אפשרות קורצת במיוחד במדינה עם מרחבים אין סופיים כמו אמריקה. החברה האמריקאית הזו מציעה פתרון יצירתי לקחת כל כלי רכב - מרכבים מסחריים ועד לאוטובוסים גדולים - ולהפוך אותם לבתים לכל דבר. מאחר וכאן ישנו צורך חזק במיוחד בניצול שטח שבעיקר מתרחש לאורך ולא לרוחב, הם מציעים פתרונות כגון שירותים נשלפים מהקיר עם מערכת ניאגרה מובנית ומקלחת קטנה לצידה, פינת מטבח קטנה עם כיריים, ארונות וקבינטים קטנים לאחסון, מקרר, תא מקפיא ומקום למיקרוגל, הכל בנוי לתוך דופן הרכב כדי למקסם מקום, מיטה נפתחת בצדו האחורי של הרכב ומערכת לחימום מים הבנויה אל תוך ה"קרביים" של הרכב כדי לא לתפוס מקום מחיה. האוטובוסים האלו מציעים גם פינות רגיעה, סלון, פינת טלוויזיה ועוד.
  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully