וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים בית פרטי? אם לא תחליטו בזמן - תתכוננו לשלוף עוד מזומן

22.5.2024 / 13:13

לא פעם, בעלי הנכסים מוצאים את עצמם משלמים מחיר גבוה משמעותית על מוצר מסוים, רק בגלל העיתוי בו קבלו את ההחלטה לרכוש ולהתקין אותו. סקר חדש חושף את היקף החריגה התקציבית הממוצעת בעיצוב ובניית בית צמוד קרקע

אדריכלות ועיצוב ינון בן דוד. שי אפשטיין,
בית פרטי זה כיף, אבל הדרך אליו יכולה לעלות הרבה אם לא תכננתם נכון. תכנון ועיצוב ינון בן דוד, לבית שבצילום אין קשר לכתבה/שי אפשטיין

מסקר שערך לאחרונה פורום הצרכנות עולה כי כ - 83% מקרב 501 הנשאלים - בעלי בתים צמודי קרקע שהשלימו את הבניה בחמש השנים האחרונות, מעידים כי עלותו הסופית של הפרויקט חרגה מהתכנון והתקציב הראשוני שנלווה אליו. על פי ממצאי הסקר, 35% חרגו בהיקף של כחצי מיליון שקלים לכל הפחות. הרוב, בשיעור של 43% - נאלצו להתמודד עם חריגה בסכום שמגיע ל-200 אלף שקלים. נתון נוסף ומרתק שעלה הוא כי 67% מהנשאלים מעידים שחלק בלתי מבוטל מההוצאה הלא מתוכננת, נובעת מחוסר החלטיות או מכשל שנפל בשלב התכנון, אותו תיקנו בשלב הבניה, כמובן, תוך ייקור העלויות.

באילו החלטות מדובר? באילו לא. כך למשל, מציינים עורכי הסקר אלמנט איזוטרי לכאורה - תריסים חשמליים. מסתבר, כי ישנם לא מעט מקרים בהם בתכנון המבנה, נלקח בחשבון כי יותקנו תריסים חשמליים רגילים, אולם רק בשלב הבנייה, בעל הבית נזכר כי הוא מעוניין בתריסים חשמליים שמופעלים ע"י שלט אלחוטי. לכאורה, עניין פעוט אולם בפועל, החלפתם מחייבת פירוק של התריסים שהותקנו והתקנה של רסיבר - הרכיב במערכת שקולט את האותות מהשלט ובהתאם להם מעלה את השלבים. תוספת התשלום במקרה שכזה, תלויה כמובן במספר החלונות בהן מורכבים תריסים ובזמן העבודה שנדרש לצורך כך, ויכולה לנוע בין אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפי שקלים.

חימום תת רצפתי: יעיל, חסכוני אבל כדאי מאוד לא להיזכר ברגע האחרון

דוגמה נוספת להחלטה שכדאי לקבלה עוד בשלב התכנון של הפרויקט היא התקנת מערכת חימום תת רצפתי אשר מפיצה חום טבעי אחיד ועקבי תוך פיזור אפקטיבי ושווה בכל חלקי החלל. בנוסף, השימוש בטמפרטורות מים נמוכות יותר בחימום תת רצפתי כאשר מקור האנרגיה הוא משאבת חום בהשוואה לרדיאטורים הפועלים ע"י תנור סולר, הופכת את הפתרון לחסכוני ויעיל מאד אנרגטית. העניין הוא כי התקנתה מצריכה בין היתר, התאמה של תשתית החשמל וגובה המילוי של הריצוף."

"תכנון מוקדם וחשיבה על שילוב מערכות, יכול לחסוך הרבה מאוד כסף וזמן, שכן ביצוע של העבודה ברגע האחרון, בהנחה כי התנאים מאפשרים זאת, עלול להיות כרוך בעלויות חריגות, אותם ידרוש החשמלאי שנשכר לצורך התקנת כלל תשתיות החשמל במבנה ומגבלות לא צפויות בין מערכת החימום למערכות הנוספות במבנה", מציין שלומי בן שושן, מנכ"ל חברת תרמוטק - מהחברות הגדולות בארץ בתחום חימום תת רצפתי.

עידן צ'נסי, מנכ"ל חברת 'אלה פרויקטים', שעוסקת בניהול פיקוח ובניה, מוסיף : "תכנון לקוי של גובה המילוי מרצפת הבטון ועד לפני הריצוף, עלול ליצור מצב בו התקנת מערכת חימום תת רצפתי, בשלב הבניה, תהווה משימה בלתי אפשרית, או שעלות הוצאתה לפועל תייקר באופן חד את העלות". לדבריו, לאחר שהלקוח מקבל החלטה על התקנת מערכת כזו, נדרש לאפיינה ולהטמיע את התשתית שלה גם בתוכניות העבודה כגון תכנית חשמל, זאת בנוסף לצורך להתאים את משאבת החום למאפיינים הייחודיים של המבנה.

בית חכם - חתיכת השחלה אם נזכרים מאוחר

דוגמה נוספת להחלטה שמתקבלת לא פעם באיחור, ומייקרת את עלות הפרויקט היא התקנת תשתית לבית חכם. התקנת מערכת קווית, מצריכה תכנון והתאמה של תוכניות חשמל חכם עוד בשלב יצירת התשתית, זאת על מנת שניתן יהיה ליצור את החיבור בין תשתיות החשמל לתשתיות הבית החכם בצורה תקינה. "מדובר, בין היתר, על השחלה של כבלים, התקנה של קופסאות עומק וארון תקשורת. לקוח שנזכר שהוא רוצה בית חכם אחרי שהנחנו את תשתית החשמל עלול למצוא את עצמו ב משלם תוספת שנעה בין 10-30% מעלות ההתקנה", מציין ברוך בן שלוש, קבלן עבודות חשמל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מזגן חדש ל-LG. יחצ,
המיקום חשוב ביותר, וחשוב יותר לקבוע אותו מבעוד מועד. מזגן של LG (אינו קשור לתוכן הכתבה)/יחצ

גם חוסר החלטה בנוגע למיקום בו יוצבו מזגנים, או התמהמהות בבחירת סוג המזגן, יעמיס במידה גבוהה של הסתברות, עלויות נוספות ומשמעותיות על בעל הדירה. כך למשל, מציינת מעצבת הפנים קארין ורשה: " למזגן מרכזי יש מערכת ניקוז בודדת, בעוד שלמזגן VFR, יש צורך להתקין מערכת ניקוז לכל יחידה".

"תהליך התכנון של מערכת המיזוג בבית מתבצעת בשיתוף פעולה עם אדריכלים, מעצבים וכל אנשי המקצוע הרלוונטיים לפרויקט", מוסיף גל רגב, מנכ"ל משותף סינרגיה מיזוג אויר, שעוסקת בתחום תכנון והתקנת מערכות מיזוג מתקדמות. לדבריו, "מערכת מיזוג אוויר שאמורה לשרת חלל מסוים, היא כמו פיל בחנות חרסינה. מדובר במוצר גדול, אותו אמורים לשלב בצורה שתתאים לקו העיצובי הכללי. לכן משלבים את פתרונות המיזוג מבעוד מועד, כבר בשלביו הראשונים של כל פרויקט, בזמן התכנון".

תזכרו - כל דחיה מתומחרת

דוגמאות אלו מהוות כמובן טעימה בלבד וישנן רבות נוספות. המכנה המשותף בין כולן - אחד הוא : הררי כסף שנדרש בעל הנכס לשלם בגין חוסר החלטיות. ההסבר לדחיית קבלת ההחלטה לשלב הבניה, במקום בשלב התכנון, נובע לא פעם מחוסר ההבנה בנוגע לנחיצות הקריטית של הסתייעות בגורם מתכנן ומפקח מקצועי.

"המשימה שניצבת בפני מפקח הבנייה היא הובלה של הלקוח בתהליך, תוך עמידה בלוחות זמנים, בתקציב ובאיכות הבניה. לצורך כך, יש לבחון את ההלימה בין ההחלטות והבחירות לתוכניות ולתקציב", מציין צ'נסי. לדבריו, לשלב הקריטי של בניית התקציב יש השלכות תהומיות וארוכות טווח על ההתנהלות הפיננסית.

"בסופו של דבר, הציבור שבונה או משפץ בית צריך לדעת כי תכנון יעיל חוסך הרבה מאוד כסף. ברגע שחורגים מהתוכנית, פעמים רבות, הדבר מעכב את השלמת הבניה, מה שכרוך בתוספת תשלום לקבלן", מוסיפה ורשה, "כל דחיה מתומחרת".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully