וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריחות עשן בבית כתוצאה מהמדורות? מסתבר שיש לזה פיתרון

סובלים מריחות עשן בבית כתוצאה ממדורות ל"ג בעומר? תופעת השריפות באוסטרליה הביאה את החוקרים המקומיים לחפש פתרונות. מה שהם גילו יכול לסייע גם בארץ

הדלקת מדורות, ל"ג בעומר, אלעד, 9 במאי 2023. ראובן קסטרו
שוב הן כאן. מדורות ל"ג בעומר/ראובן קסטרו

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה במגזין Public Health Research & Practice של מכון Sax Iinstitute מהאוניברסיטה הטכנולוגית בסידני שבאוסטרליה, הצליח להראות כי מסנני אוויר בעלי תקן HEPA הפחיתו את זיהום האוויר הביתי שמקורו בעשן שחדר כתוצאה משריפה חיצונית.

תופעת השריפות באוסטרליה היא תופעה רחבה שמשפיעה בצורה משמעותית על תושבי היבשת. כל שנה, בין החודשים נובמבר ופברואר, מתמודדת המדינה עם גלי שריפות בעלות השלכה חמורה על בריאות התושבים כולם אך בעיקר באזורים הכפריים.

השריפות באוסטרליה נובעות ממגוון סיבות, כולל תנאי מזג האוויר היבשים, חוסר המודעות למדיניות ניהול יערות תקינה אבל גם פעולות אנושיות כמו הדלקת שריפות מטעם ארגונים או אנשים פרטיים. השריפות גורמות להפצת עשן ולהרס של מאות בתים ועשרות מיליוני דונמים של יער, אך גם למותם של אנשים ואובדן של בעלי חיים. התופעה גורמת לנזק קשה לתחבורה, לתשתיות, ולסביבה, והיא משפיעה גם על המשק הכלכלי באוסטרליה בגלל תופעות כמו הפסקת פעילות תעשייתית, גידור בחקלאות ותהליכי פינוי ושיקום של מבנים ומקומות נפגעים.

בנוסף לזאת, השריפות התדירות מפיצות חלקיקים מזהמים השולטים בתוך העשן מה שמוביל באופן חזק ועקבי להשפעות בריאותיות שליליות על התושבים. עשן חיצוני חודר בקלות למבנים ומפחית את איכות האוויר הפנימי בתוך הבית.

בווידאו: מחקר: בעלי חיים נפגעים בשריפות יער באוסטרליה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

תופעת השריפות דורשת פתרונות ועד שלא ימצא פתרון כולל במדינה מנסים באוסטרליה למצוא פתרונות שימושיים ביתיים. החוקרים הציבו במספר גדול של בתי אב מאזורים חצי-כפריים של מחוז ויקטוריה מסנני אוויר בעלי תקן HEPA וביצעו ניטור רציף של חלקיקים עדינים פנימיים וחיצונים (PM2.5) במשך 2-4 שבועות, על מנת להבין את היעילות שלהם.

הניסוי בוצע בזמן תקופת שריפה משתוללת במהלכה נבדק כיצד המסננים מצליחים לפרק את העשן בתוך הבית ומה הוא למעשה הפוטנציאל הכולל שלהם בשיפור איכות האוויר. תוצאות הניסוי בשימוש במסנני HEPAהראו סימנים מעודדים במיוחד שכן הם הביאו להפחתה בריכוזי PM2.5 בתוך הבתים בשיעורים של 30%-74% בהתאם לגודל הבית. מסנני אוויר ניידים וביתיים הוכיחו התערבות מבטיחה להפחתת החשיפה לחלקיקי עשן חיצוני.

תוצאות הניסוי מביאות עימן גם בשורות טובות עבור הישראלים שמציינים את ל"ג בעומר בהדלקת מדורות. מצד אחד מדובר בחג שמח במיוחד עבור ילדים, מהצד השני לא מעט מהאנשים סובלים כתוצאה מחדירה של עשן לביתם. בעיה שנתית נפוצה ומטרידה במיוחד עבור אלו שמתמודדים עם אסטמה או קשיי נשימה אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דייסון Pure Hot + Cool. יחצ,
דייסון Pure Hot + Cool. מסנן האוויר עוזר להפגת הריחות/יחצ

מסנני אוויר תוכננו במיוחד כדי ללכוד ולנטרל מזהמים הנישאים באוויר, כולל חלקיקי עשן וריחות. הפעלת מסנן אוויר באזורים משותפים וחדרי שינה יכולה לשפר משמעותית את איכות האוויר בתוך הבית ולהפחית את השפעות עשן סיגריות למשל. באמצעות טכנולוגיית Air Multiplier™ ייחודית שקיימת במסנני האוויר של Dyson, המסנן משחרר אוויר מסונן לכל פינה בחדר. כמו גם, יכולים ללכוד אבק עדין במיוחד, אלרגנים, ותרכובות אורגניות נדיפות. זאת כדי להבטיח שאוויר לא יעקוף את המסנן ולחסום כל נקודות דליפה פוטנציאליות שדרכן עלול לחדור אוויר מזוהם למסלול הסינון. המסננים המתקדמים לוכדים 99.95% מהחלקיקים עד לגודל של 0.1 מיקרון ומאפשרים קבלת אוויר נקי ומסונן בבית בכל ימות השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • ל"ג בעומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully