וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל בהיכל: הבית הזה יגרום לכם לשמוט את הלסת. באחריות

נדירים המקרים בהם אנחנו פוגשים בית תוצרת כחול-לבן, שנראה כאילו נגזר מעמוד השער של אחד המגזינים הנחשקים בעולם, אך כפי שתיווכחו מיד - החלל שתכננה ועיצבה דורית סלע באחת מערי המרכז עונה בדיוק להגדרה

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר
  • היכן: אחת מערי המרכז
  • עבור: משפחה עם שלושה ילדים
  • שטח המגרש: כ-530 מ"ר
  • שטח בנוי (כולל מרתף): כ-400 מ"ר

באחת מערי המרכז, על פני מגרש טרפזי מאתגר בצורתו, ממוקם אחד הבתים המרשימים והייחודיים שנבנו בישראל, אותו תכננה ועיצבה בקפידה יתרה דורית סלע, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים, שאמונה על כמה מהפרויקטים המסקרנים כאן בישראל, וגם מעבר לים.

"ההיכרות שלי עם המשפחה הולכת שנים אחורה וב-15 שנים האחרונות תכננתי עבורם מספר פרויקטים. בזה הנוכחי, הרציונל היה להעניק עבורם את היכולת להרגיש חלק מהטבע, על ידי שימוש בחומרים טבעיים, צבעים, ואינטראקציה בין צמחייה שופעת ופראית, לאדריכלות ייחודית ועיצוב הפנים שונה בנוף. ההיכרות ארוכת השנים והאמון הרב שנבנה לאורכן, אפשרו לנו לייצר סגנון חדש- בית מינימליסטי גאומטרי מחד וחם, עוטף ומלא תשוקה מאידך, תוך שמירה על ארכיטקטורה פשוטה ונצחית".

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר
אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר

האדריכלות הגיאומטרית, הנפחים המגולפים והשימוש בחומרים אציליים על טהרת גווני חול, אדמה ואבן, מקנים לבית את אותה אווירה שלווה, חמה ומגוננת לה כולנו שואפים. דווקא המונוכרומטיות והעדר הצבע הם אלה שמעצימים את המרחב ומאפשרים ביטוי חזק של אור, צללים ואוויר.

בניית קונספט הפרויקט ארכה כחודשיים ולדברי סלע, צורתו הא-רגולרית של המגרש היוותה אתגר תכנוני לא קטן: "המגרש הוא טרפזי, בעל חזית צרה וחלקו האחורי רחב פי 3 מזה הקדמי", היא מסבירה. "חקרתי את עניין המגרש לא מעט, יצרתי סקיצות והאלטרנטיבה הנכונה ביותר היתה זו של מבנה עתיר קפלים שנפתח בצורה הרמונית, הדרגתית וכמעט בלתי מורגשת על פני השטח. החזית הקדמית צרה וחד ממדית ונפתחת ככל שנעים לעומק המגרש, אז נגלים מישורים וממדים נוספים. המבנה העוצמתי מתמר לשיא גובה של 7 מטרים ומעליו סוכך מחסה גיאומטרי שעוטף ומחבר בצורה אורגנית בין השכבות וקושר את כל אגפי הבית. החומר העמיד דמוי העץ, ממנו עשוי המחסה ואבני הלקט עמן חיפינו את החזיתות, חודרים לבית עצמו ומעצימים עוד יותר את הקשר שביקשנו ליצור בין חוץ לפנים".

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר
אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר

סלע הקפידה לייצר את אותה מערכת קשרים, זו הניכרת בכל חלקיו ואגפיו של הבית, כבר בכניסה למגרש- שם נגלית החניה שמדברת בשפת המבנה ותוכננה, ממש כמו סוכך הגג, בצורניות גיאומטרית דרמטית ועוצמתית ואף יוצרה מחומר זהה. הוויזואליות העוצמתית ממשיכה גם באזור רחבת הכניסה שם נגלות אדנית ירוקה שופעת צמחיה אקזוטית וחזית הכניסה שנובעת מבעד לקפלים ומתמרת עד לשיא גובה המבנה. גם היא חופתה בחומר דומה לזה ששימש ליצירת הסוכך שמעליה.

הזרימה הטבעית ממשיכה בתוך הבית עצמו, שם, בסמוך למבואת הכניסה, ממוקם גרם מדרגות מונומנטלי ופיסולי, המוביל לקומת חדרי הילדים ולמאסטר ההורים. את צורתו המקומרת, המעודנת והנשית הגתה סלע תוך איור ביד חופשית: "כמו הרבה אלמנטים ומוטיבים בבית הזה, גם גרם המדרגות הוא תוצר של הרצון לשלב בין קווים גיאומטריים לאמורפיים. רצינו ליצור מונומנט מחבק, סקסי, מקומר ונשי ובכדי ליצור אותו השתמשנו בקונסטרוקציית ברזל שרותכה ויוצרה בשטח על ידי מסגרי אומן. כיפופי הברזל הם שיוצרים את המראה העגול והפיסולי. כמו קירות הבית, גם קונסטרוקציית הגרם חופתה בטיח ערבה בגוון חולי, שמשתלב היטב עם החומרים הטבעיים השונים בחלל, בהם האבן והעץ. אותו טיח, בו השתמשנו לחיפוי כלל הקירות והתקרה, מייצר במידה רבה את האווירה המינימליסטית הים-תיכונית השורה בבית".

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר

בקומת הכניסה ממוקמים הסלון, פינת האוכל והמטבח שנהנים ממראה הגינה המטופחת הנגלה מבעד לפתחי הוויטרינה הגדולים ובנוסף סוויטת אורחים, חדר שירות ושירותי האורחים. "הקפדנו ליישם ברחבי הקומה חומרים טבעיים או כאלה בעלי מראה טבעי, שיגבו את הקונספט. כך למשל אבן הטרוורטין (שמשמשת לריצוף הקומה, לקיר הכוח בסלון, לחיפויים ולמשטחים), אבני בלו-סטון ועץ אלון פראי. חוסר הצבע והטקסטורות הטבעיות הם שמעניקים לארכיטקטורת המבנה, לתאורה ולאור הטבעי מקום של כבוד- יחד הם הופכים את החלל לעוצמתי מבלי לפגום בניקיון, באיפוק וברוגע. הודות לפתחים הגדולים נוצרת חלוקה מיטבית של האור שהופכת את החלל לנעים. החלונות והפתחים הם מהאלמנטים האהובים עלי במרחב הזה מכיוון שהם מאפשרים כניסה של אור טבעי והומוגני, שנמשך על פני החללים השונים מבלי ליצור צללים ארוכים".

אגף המגורים יושב תחת חלל כפול בגובה רב המאופיין בגימורים ניטרליים רכים שמקנים לו את מראהו השלו. מעליו תקרה המדמה עץ אותה יצרה סלע מלוחות צמנט בורד שנצבעו בטכניקה מיוחדת אותה פיתחה בעצמה, שמעניקה להם את מראם הטבעי. במרכז הסלון ספות עמוקות ומפנקות מרופדות בד בוקלה בגוון טבעי, שולחנות קפה נמוכים מעץ וכיסא הנדנדה האייקוני VOIDO ,בעיצובו של מעצב העל הישראלי רון ארד, שנראה כפסל עכשווי. פשטותו והתאמתו לצורת הגוף מאפשרת ישיבה נוחה ועוטפת.

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר
אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר

צבעוניותו הרגועה של שטיח הקילים הפרוס על הרצפה תורמת גם היא לחמימות המאופקת. קיר הכוח, שבחלקו התחתון הותקן קמין הוריזנטלי, חופה לוחות אבן טרוורטין בגדלים שונים ובקומפוזיציה רנדומלית א-סימטרית שמייצרת פאטרן יפיפה שמוסיף עומק ועניין בחלל הציבורי.

פינת האוכל, שאורכה לא פחות מ-4 מטרים, עשויה קונסטרוקציית ברזל מאסיבית במיוחד שנחתכה ורותכה באתר, מעליה פלטת עץ אלון מושחר. מעל מרחפים גופי תאורה אותם מכנה סלע אבני ירח בשל צורתם האמורפית והטבעית. חינו של המטבח טמון בניקיונו ובדיוק בפרטים. חזיתותיו עשויות עץ אלון פראי מושחר המייצר תחושת עומק ומראה עשיר.

אבן הטרוורטין שבה וחוזרת גם בשירותי האורחים, הפעם בהנחה שונה. סלע השכילה להקנות לחלל זה מראה של מייצג אמנותי מודרני, טבעי וזורם. היא בחרה עבורו בשני גלילים עטופים אלון מושחר, עליהם פלטות טרוורטין- האחד משמש ככיור והשני להנחת מגבות. מעליהם צמד מראות, האחת עגולה והשנייה אמורפית.

אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר
אדריכלות ועיצוב דורית סלע. עודד סמדר,
אדריכלות ועיצוב דורית סלע/עודד סמדר

קומת המגורים רוצפה פרקט אלון בפלאנקים גדולים במיוחד ובדוגמה שמזכירה במראה את דוגמת הפישבון המוכרת, המייצרת זרימה בין החדרים ותחושה אוורירית. מאסטר ההורים שלו במיוחד. במרכזו מיטת CUSTOM MADE מחופה בד קטיפה מגורד המשחזר את טקסטורת טיח הערבה שמחפה את קירות החדר. מולה יחידה ארוכה ואלגנטית לאחסון ובהמשך, ארון היקפי.

הגינה היא ללא ספק אחת מגולות הכותרת בבית שכן היא מצליחה לשחזר זיכרונות של חופשות ביעדים אקזוטיים כאן אצלנו בלב ישראל: "בחרתי לייצר בריכה בצורה אמורפית לא טריוויאלית שנראית כאגם. הבר החיצוני עשוי אבן והצמחייה הטרופית עוטפת כל פינה. ביציאה אליה מהמטבח ממתינה לבני המשפחה ואורחיהם פינת אוכל בה שולחן ענק עשוי ברזל מחופה אבן, ומהסלון- שם ממתינה להם פינת לאונג' סלונית נוחה ומפנקת" מסכמת האדריכלית.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully