וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים להרוס את הפרקט בבית? יש פעולות שכדאי להימנע מהן

מורן רגב

1.4.2024 / 8:34

אנשים רבים להוטים לנקות את הבית לפני פסח, אבל בעוד הפרקט יישאר נקי, מברשת גסה מדי, יותר מדי מים, חומרי ניקוי לא מתאימים או ויתור על שלב הייבוש עלולים להרוס אותו. איך תמנעו נזק מבלי להתפשר על הברק?

טאטוא פרקט. ShutterStock
לעשות את זה נכון כדי למנוע שריטות/ShutterStock

בעולם תחזוקת הבית, ניקוי פרקטים הוא אחד האתגרים הגדולים. לרגל חג הניקיונות של "סדר פסח", הכנו לכם מדריך שמבוסס על טעויות נפוצות. כאלה, שגורמות לנזק בלתי הפיך לפרקטים שלכם. בדקנו עם מתקיני פרקטים של אתר "המקצוענים" מה גורם לשריטות, לבעיות רטיבות ולנזקי עובש. הופתענו לגלות, שרוב הנזקים קורים דווקא בזמן שאנחנו חושבים שאנחנו מתחזקים את הפרקט.

מתחילים לנקות "על יבש" כדי למנוע שריטות

גם אם אתם ממהרים ורוצים לנקות את הפרקט בצורה מהירה ביומיום, אל תתעצלו ותדלגו על שלב הטאטוא. מדוע? ניקוי לח או רטוב, ללא טאטוא או שאיבה של האבק, גרגרי החול והלכלוך, יכול לגרום להם להידבק למשטח הפרקט. מעבר לכך שזה הופך את מלאכת הניקוי להרבה יותר קשה, שכן לכלוך רטוב הופך לבוץ שמשאיר כתמים על הפרקט, זה גם מסכן אתכם בשריטות.

אם לא תסירו את הלכלוך לפני שאתם מנגבים עם סמרטוט את משטח הפרקט, הוא יפעל כמו נייר זכוכית ויגרום לשריטות על גבי הפרקט. ואז, גם אם בסופו של דבר הפרקט יהיה נקי, הוא יישאר מלא בשריטות. אם זהו פרקט למינציה, תיאלצו להחליף אותו כעבור תקופה קצרה של שימוש. אם זהו פרקט תלת-שכבתי או גושני, תצטרכו להשקיע סכום כסף מיותר בליטוש של השכבה העליונה, על מנת להחזיר לו את המראה החלק.

מנקים עם מטאטא עדין או עם מגב עם סיבי מיקרופייבר

עוד טעות נפוצה היא לטאטא את רצפת הפרקט עם סיבים גסים מדי. אלו, אולי מנקים את הפרקט, אך משאירים אותו מלא שריטות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שאיבת פרקט. ShutterStock
מברשת רכה בלבד לשאיבה/ShutterStock

אם אתם לא אוהבים להשתמש במטאטא, ונוהגים לשאוב אבק מהפרקטים, הקפידו להשתמש עם מברשת רכה. מעבר לכך שהמברשת לא תשרוט את הפרקט, היא גם תאפשר שאיבה יסודית יותר בייחוד במרווחים שבין לוחות הפרקט.

האויב הגדול של הפרקטים: עודף מים יגרום לנפיחות, לעיוות לוחות הפרקט ולעובש

הפרקט נקי מאבק ולכלוך? כעת הגיע שלב הניגוב. גם אם אתם חולי ניקיון, מוטב שתרגיעו עם כמות המים. פרקט נקי אך הרוס לגמרי, הוא בטח לא היעד שלכם. הסתפקו בניגוב הפרקט עם סמרטוט לחה. מוטב לחזור מספר פעמים על שלב הניגוב עם המטלית (ולנקות אותה מניגוב לניגוב או להחליף לסמרטוט נקייה), מאשר לנגב פעם אחת את משטח הפרקט עם מטלית ספוגה במים.

כשלוחות הפרקט נחשפים לכמות גדולה מדי של מים, הם מתנפחים. הדבר תקף לכל סוגי הפרקט (למינציה, תלת-שכבתי או עץ גושני). לאורך זמן, לוחות מתנפחים מתעוותים, ודוחפים אחד את השני, שכן הם עולים מעלה. בכך, הפרקט לא רק נהרס, אלא גם הופך למסוכן לשימוש, שכן המשטח כולל בליטות מסוכנות שנתקלים בהם תוך כדי הליכה, מה שיכול לגרום למעידות ולנפילות קשות.

מעבר לכך, לאורך זמן לוחות עץ רטובים מפתחים עובש. זה, מסוכן לבריאות, שכן נבגי העובש מתפשטים בחלל החדר, ונכנסים אל תוך מערכת-הנשימה. לאוכלוסיות בסיכון (תינוקות, קשישים ואנשים הסובלים מאסטמה) הנזק גדול במיוחד.

גם ניקוי בקיטור יהרוס את הפרקט שלכם

חשוב להימנע גם מניקוי באמצעות קיטור. ניקוי בקיטור אולי יעיל לניקוי יסודי של כלי-רכב, מרפסות ומשטחי חוץ בחצרות, אך הרסני לפרקטים. החום והלחות עלולים לחדור אל תוך שכבת העץ, לגרום לנזקים ואף לבטל את האחריות שלכם על המוצר, בשל שימוש בניגוד להנחיות היצרן.

השתמשו רק בחומרים המתאים לסוג הפרקט הספציפי שברשותכם

שימו לב שחומרי ניקוי לפרקטים אמורים להתאים לסוג הספציפי של הפרקט שברשותכם. למשל, חומרי ניקוי למשטח למינציה, לרוב יהיה שונה מחומרי ניקוי המיועדים לפרקט תלת-שכבתי או לפרקט מלוחות עץ מלא. ככלל, העדיפו חומרי ניקוי עדינים יותר (נטולי PH), שכן הם מנקים ביעילות מספקת מבלי שיפגעו בלוחות העץ או בשכבת הגימור שלו.

ניקוי פרקט. ShutterStock
לא להשאיר נוזלים/ShutterStock

לפני שאתם משתמשים לראשונה בחומר ניקוי מסוים, בדקו אותו בנקודה כלשהי בפרקט, שממוקמת מתחת לשטיח, מאחורי דלת או רהיט, כך שגם אם יגרם נזק, הוא לא יהיה במרכז החדר ויבלוט לעין.

חומרי ניקוי שאינם מתאימים לסוג הפרקט, יכולים גם לגרום לנזק לשכבת ההגנה של העץ. ואז, הפרקט יהפוך לרגיש יותר לשריטות. כששכבה זו נפגעת, לוחות הפרקט רגישים יותר לפעולות יומיומיות פשוטות כמו הזזת כיסא, ואף דריכה על המשטח עם נעליים בעלות סוליה קשה. מספיק שתדרכו על פרקט חשוף עם נעליים מלאות בחול, הוא יישרט בקלות רבה יותר ללא שכבת הגנה.

היזהרו ממריחת חומר שימון והברקה

גם אם אתם מעוניינים לבצע ניקוי עמוק, ממש כפי שמים מסוכנים לפרקט, אל תשתמשו בכמות גדולה מדי של תמיס ניקוי. ודאו שהסמרטוט סחוט היטב, כדי למנוע רטיבות יתר שתהרוס את הפרקט.

הפרקט נקי? רגע לפני שאתם ממהרים למרוח שכבת וקס או פוליש באופן שרירותי, עצרו. אמנם יש סוגים מסוימים של פרקטים שיתאימו לכך, אך יהיו כאלה שרק ייהרסו משכבת ההברקה הזו. בדקו את הוראות היצרן לפני השימוש, וגם במקרה זה ערכו בדיקה נקודתית באזור נסתר יחסית.

ניקוי רצפת פרקט. ShutterStock
ניקיון, ברק - ובלי שריטות בבקשה/ShutterStock

שימוש בחומרי הברקה לא מתאימים יכול ליצור שכבה שומנית וחלקלקה. זו, לא רק תהיה מסוכנת ותוכל לגרום להחלקה, אלא גם תהפוך את הלכלוך העתידי לשכבת בוץ שתתאמצו לנקות ואשר תקשה על ניקוי עתידי של הפרקט.

למדריכים נוספים בתחום תיקונים והתקנות של פרקטים לחצו כאן

כדי לשמור על הפרקט לאורך זמן: נשפך לכלוך נוזלי? נקו מיד

  • פעלו במהירות: ככל שתקדימו לנקות את הנוזל שנשפך, כך קטן הסיכוי שהוא יחדור אל תוך לוחות הפרקט ויגרום לכתמים שתתקשו להסיר, ולנזקי רטיבות (שינוי גוון, התנפחות לוחות הפרקט ועיוות שלהם). ניקוי מיידי חיוני במיוחד כשמדובר בפרקט מעץ מלא, אשר רגיש יותר לנזקי רטיבות.
  • לספוג במקום לנגב: הימנעו מניגוב שרק יכול להחמיר את הכתם, ולפזר את הנוזלים לאזור גדול יותר. במקום זה, השתמשו במטלית רכה וסופגת, או במגבות נייר, לצורך ספיגה מהירה של הנוזל שנשפך.
  • במידת הצורך הוסיפו מעט חומר ניקוי על המטלית: אם ספיגת הנוזלים וניגוב שלהם עם מים לא הספיק לניקוי הנוזל שנשפך, הוסיפו מעט חומר ניקוי מתאים לסוג הפרקט שלכם. הקפידו לשפוך את חומר הניקוי רק על גבי המטלית ולא ישירות על הפרקט, כדי לא להרוס אותו עם עודף נוזלים. כפי שציינו לעיל, העדיפו חומרי ניקוי עדינים.
  • ייבשו את משטח הפרקט: לאחר שניקיתם את משטח הפרקט מהנוזלים שנשפכו, הקפידו לייבש מהר את האזור לחלוטין, בעזרת מטלית יבשה ורכה. כך, תספקו את שאריות הנוזלים שנותרו. אם נשפכה כמות גדולה של נוזלים (למשל, דלי עם מים), הפעילו מאוורר או מזגן שיזרימו אוויר ובכך יקצרו את זמן הייבוש. הימנעו מחום ישיר (של מייבש שיער, למשל), שכן הוא עלול להרוס את לוחות העץ.

מזיזים רהיטים תוך כדי ניקוי? בזהירות רבה

גם אם דאגתם להדביק מדבקות העשויים מלבד בחלק התחתון של כיסאות ושולחנות, אלו, יכולים לרדת בקלות. לכן, מדי פעם בדקו שהם עדיין דבוקים היטב, והדביקו מדבקות חלופיות במקומן. אלו, קל להשיג בזול ברשתות הסטוק השונות. אם אתם צריכים לגרור רהיט כבד יחסית, הניחו מתחת מגבת גדולה, שטיח או סמרטוט (בהתאם לגודל הרהיט ומשקלו). הימנעו מלגרור אותו ישירות על משטח הפרקט. אגב, כשאתם מחזירים את השטיח בסיום הניקוי היסודי, ודאו שאין תחתיו משטח גומי. משטחים מונעי החלקה העשויים מגומי, צוברים לחות מתחת לשטיח. לחות זו, גורמת לנזק למשטח הפרקט שמתחת.

  • עוד באותו נושא:
  • פרקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully