וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הפריט הזה בבית אתם נוהגים להסתיר, אבל צריך לדעת איך

מורן רגב

1.4.2024 / 8:16

עם כל הכבוד לדרישות העיצוב, ארון החשמל חייב להיות עם גישה נוחה לשעת חירום, מאוורר היטב ומחופה בחומרים שלא יכולים להתלקח. מהם הדברים שחשוב להקפיד עליהם כשמדובר בהסתרתו?

ארון חשמל ביתי. ShutterStock
חושבים על הסתרה? כדאי שתחשבו גם על בטיחות/ShutterStock

עם כל הכבוד לדרישות העיצוב, הרי שהחיים שלכם שווים יותר. לכן, למרות שלרוב ארון החשמל ממוקם בחלל הכניסה לבית, חשוב שהתכנון שלו יהיה תוך מתן עדיפות לבטיחות ולפונקציונליות.

הסתרה מוצלחת של ארון החשמל היא כזו ששמה את הבטיחות במקום הראשון, תוך היצמדות לתקנים המחייבים מבחינת בחירת החומרים ותכנון האוורור של לוח החשמל. במקום השני, הפונקציונליות ונוחות הגישה אליו במצבי חירום. במקום השלישי, אסתטיקה עיצובית.

לכן, כדאי להימנע מקיצורי דרך מיותרים ומסוכנים. גם אם אתם כבר "אחרי טופס 4", אל תזלזלו בתקנים, ואל תחסכו בעלויות כשמדובר בבטיחות שלכם. המחיר שתשלמו הוא לא רק כספי, לפני הכל הוא מחיר הבטיחות שלכם ושל יקיריכם.

בדקנו עם חשמלאים מוסמכים של אתר "המקצוענים" מה חשוב לדעת בשלב התכנון וההקמה של ארון חשמל, בין אם אתם בשלבי בנייה או שיפוץ.

הכול עניין של גישה: דאגו לגישה נוחה ובטוחה לארון החשמל

עם כל הרצון "להעלים" את לוח החשמל, הרי שאתם צריכים לזכור שהוא חייב להישאר נגיש, שהגישה אליו תהיה בטוחה ושתוכלו בקלות להגיע אליו בזמן קצר חשמלי, או צורך בתיקונים ותחזוקה שוטפת.

הטעות: השגיאה המשמעותית ביותר שיש להימנע ממנה היא חסימת הגישה אל לוח החשמל. הסתרת ארון החשמל מאחורי רהיט מובנה מוגשם או מאחורי מראה כבדה שתסכן אתכם גם בשברי זכוכית? טעות גדולה.

פריט אמנות עם מסגרת מגושמת, מכשיר חשמלי גדול ואפילו עציץ כבד - כל אלו הם בבחינת מכשול במצב חירום. אם הדרך ללוח החשמל אינה נוחה ומהירה בכל רגע נתון, אתם מסכנים את הבטיחות שלכם ושל יקיריכם, וכך גם את הרכוש שלכם.

היעדר גישה עלולה להפריע לניתוק מיידי של זרם החשמל במצבים קריטיים, ולשים אתכם בסכנת התחשמלות או התלקחות.

ארון חשמל ביתי. ShutterStock
עיצוב המאפשר גישה קלה ייטיב עימכם/ShutterStock

מה עושים: בשעת חירום, הארון צריך להיות נגיש לפתיחה מיידית של ארון החשמל, ללא כל עיכוב. לכן, דאגו להסתרת הארון עם דלת דקורטיבית המשתלבת עם הקיר או עם פריט ריהוט שניתן להזיז בקלות ובמהירות. כלל האצבע הוא שהעיצוב משני לבטיחות. ודאו שניתן לפתוח את מכסה לוח החשמל ללא מכשולים, ולאפשר ראות טובה ונגישות אל כל המתגים והמפסקים של הלוח בכל רגע נתון.

מה עושים: יישם עיצוב המאפשר גישה קלה ללוח החשמל. זה יכול להיות שימוש בדלת דקורטיבית המשתלבת עם הקיר או עיצוב רהיט שניתן להזיז בקלות. המפתח הוא להבטיח שניתן לפתוח את מכסה הפאנל ללא מכשולים, ולאפשר ראות מלאה ונגישות לכל המתגים והמפסקים.

עמידה בקודי בנייה מקומיים ותקני חשמל אינה אופציונלית; זו דרישה. תקנות אלו נקבעות על מנת להבטיח שכל מתקני החשמל, לרבות אופן הסתרת לוחות החשמל או הגישה אליהם, עומדים בתקני בטיחות המונעים סכנות אש ותאונות חשמל.

התעלמות מתקנות - טעות מסוכנת: התעלמות או עקיפת תקנות אלו בכוונה עלולה לגרום לקנסות, תיקוני חובה, או אפילו השלכות משפטיות חמורות יותר. יתרה מכך, אי התאמה עלולה להגביר באופן משמעותי את הסיכון לתקלות חשמל, תאונות או שריפות, ולסכן את בטיחות הנוסעים.

מה עושים: שיטות עבודה מומלצות: לפני יישום פתרונות הסתרה כלשהם, התייעץ עם חשמלאי מורשה או עם מפקח בנייה מקומי כדי להבין את הדרישות וההמלצות הספציפיות לאזור שלך. זה עשוי לכלול שמירה על מרווח מסוים מסביב ללוח, שימוש בחומרים ספציפיים או הבטחת רמת נגישות מסוימת.

היצמדו להנחיות, כי הן אלה שאמורות להגן עליכם

עם או בלי קשר לטופס 4, כשמדובר בחשמל אל תתחכמו. הקפידו לעמוד בתקני הבטיחות שנקבעו בחוק, להעסיק רק חשמלאי מוסמך עם רישיון בתוקף והבטיחו שארון החשמל והגישה אליהם עומדים בכל הדרישות. זכרו שהתקנים האלה נכתבו בדם, והם נועדו להגן עליכם ועל יקיריכם. מעבר לכך, הפרת התקנות יכולה לשלול מכם את הביטוח ולחשוף אתכם לתביעות משפטיות מיותרות אם ייגרם נזק לשכנים, לדיירי משנה, לאורחים ולבעלי מקצוע שיגיעו לשטח הבית שלכם.

ארון חשמל ביתי. ShutterStock
לא לחסוך בעלויות של התקנה/ShutterStock

הטעות: הרצון להסתיר את ארון החשמל, לחסוך בעלויות של התקנה, ו'לעגל פינות' יכול לעלות לכם ביוקר. אי עמידה בתקנים ובדרישות החוק, והעסקת חשמלאי שאינו מוסמך, מעלה משמעותית את הסיכון לתקלות במערכת החשמל, מסכנת אתכם בהתלקחות שיכולה להוביל לשריפה ולסכן אתכם, את יקיריכם ואת הרכוש שלכם.

מה עושים: כבר בשלב התכנון, מתייעצים עם חשמלאי מוסמך עוד לפני שמבצעים הזמנה מנגר, מבעל מקצוע בתחום הגבס או מכל תחום אחר. איכות החומרים והתאמתם, שיטת ההתקנה ושמירה על כללי המרווחים שמסביב ללוח, על מידת האוורור הנדרשת ועל הנגישות ללוח בשעת חירום - כל אלה ישמרו עליכם ולא יחשפו אתכם לסיכונים מיותרים.

למדריכי בטיחות נוספים בתחום החשמל לחצו כאן

שמירה על אוורור תקין ועל טמפרטורה מתאימה בתוך ארון החשמל

לוחות חשמל מייצרים חום. בהיעדר אוורור מספק, הטמפרטורה שלוח החשמל עלולה לעלות, ולגרום לנזק של הרכיבים החשמליים. בכך, אתם חשופים לסכנת התלקחות של חוטי החשמל. לכן, העיצוב אמור להיות משני בחשיבותו. כל אלמנט הסתרה של ארון החשמל חייב להיות כזה שיאפשר זרימת אוויר מספקת, שתשמור על טמפרטורה מתאימה של לוח החשמל.

הטעות: התקנת מערכות מיזוג בסמוך מדי ללוח החשמל היא חמורה. יש להפריד את אזור ארון החשמל משאר המערכות בבית. הצבת לוח חשמל קרוב מדי למכשירים שמייצרים חום (כמו תנורים ומערכות מיזוג), יכולה לגרום להצטברות של חום בקרבת ארון החשמל. בכך, הטמפרטורה שבלוח החשמל יכולה להיות גבוהה מדי ולגרום להתחממות יתר של חוטי החשמל שבו.

מה עושים: ראשית, וככל שהדבר תלוי בכם (כמו למשל בעת תכנון בית פרטי), דאגו למקם מראש את לוח החשמל במיקום נגיש ורחוק ממקורות חום ישירים. אם מדובר בדירה קטנה, ומיקום לוח החשמל הוא נתון קבוע, דאגו להרחיק ממנו מכשירי חשמל כבדים אחרים שיכולים לפלוט חום, ולדאוג לבידוד ארון החשמל עם חומרים מעכבי בעירה ותוך שילוב פתרונות אוורור שימנעו לחות כלואה בקרבת לוח החשמל.

בטיחות לפני עיצוב: בחרו בחומרים עמידים בפני אש

אחד האלמנטים הדליקים ביותר בכל מבנה הוא לוחות החשמל. לכן, חשוב לדאוג שארון החשמל והחיפוי הדקורטיבי שלו יהיו עשויים מחומרים שאינם מוליכים חשמל ואשר נחשבים לעמידים בפני אש. אחרת, שימוש בחומרים שאינם מתאימים עלול לגרום לסכנה בטיחותית של ממש, כולל סכנת שריפה או התחשמלות.

שריפה. ShutterStock
אתם ממש, אבל ממש לא רוצים שזה ייגמר ככה - דאגו לחפות את הארון במעכבי בעירה/ShutterStock

הטעות המסוכנת - שימוש בחומרים דליקים: שימוש בחומרים דליקים, כמו מתכות מסוימות או עץ שלא עבר טיפול מתאים, עלול להפוך פתרון הסתרה פשוט לסכנה משמעותית. אך לא רק חיפוי הארון צריך להיות מחומרים מתאימים, אלא גם ארון החשמל עצמו. אם בעבר, אם בעבר ארונות החשמל היו נבנים מעץ, היום השימוש בחומרי מתכת הוא נפוץ יותר.

באמצעות שימוש בחומר איטום ללוחות חשמל ניתן למנוע התפשטות של הדליקה אל תוך ארונות החשמל ולוחות החשמל במבנה ובעיקר לעכב את קצב התפשטות האש אל מקורות החשמל במבנה. חומר האיטום עשוי בדרך כלל מחומרים פולימריים מעכבי בעירה המספקים מענה לעיכוב השריפה לפני שצוותי הכבאות וההצלה מגיעים לבניין במטרה להשתלט על השריפה.

מה עושים: בחר בחומרים כמו קיר גבס מסוג שעמיד בפני אש או בכל חומר אחר שנחשב לתקני וכולל חומרים מעכבי בעירה. גם אם כבר קיבלתם טופס 4, אל תקלו ראש בהיצמדות לכללי הבטיחות. התייעצו עם חשמלאי מוסמך עוד לפני תכנון האלמנט שיסתיר את ארון החשמל, ודאגו לוודא שכל החומרים שבקרבת ארון החשמל הם בהתאם לתקנים ולהמלצות היצרן.

  • עוד באותו נושא:
  • חשמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully