וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקים את הבית לקראת פסח? אתם יכולים להציל חיים

תרופות שאנו צוברים בארון התרופות הביתי, נזרקות ב"ניקיון הפסח" ומזהמות את הסביבה- אבל יש אנשים שצריכים בדיוק את מה שאתם זורקים. ב"חברים לרפואה" קוראים לציבור לקחת חלק בכלכלה המעגלית - למחזר ולהעביר את התרופות הלאה

סופר-פארם - תרומת תרופות חברים לרפואה. יחצ,
סופר-פארם - תרומת תרופות חברים לרפואה/יחצ

ניקיון הפסח הוא הזדמנות שנתית להיפטר מחפצים שאגרנו בבית, כבר לא משמשים אותנו ביומיום אבל מעמיסים על יכולות האחסון המוגבלות של המרחב הפרטי. מי שלוקח את המטלה השנתית ברצינות, יודע לספר שהסיפוק הרב ביותר הוא למצוא לחפצים הישנים בעלים חדשים, "להעביר אותם הלאה" לאנשים שעבורם הפסולת שלנו היא אוצר של ממש.

כשאנחנו מגיעים לארון התרופות הביתי, מסיבות שעיקרן פשוט חוסר מודעות, הנטייה של רובנו היא להשליך את התרופות העודפות שאין לנו צורך בהן- לפח. לכאורה, יש בכך הגיון: תרופות מרשם שנרשמו לנו ע"י רופא עבור מחלה זו או אחרת, כמו אנטיביוטיקה או תרופה לאיזון לחץ הדם, אמורות להתאים עבורנו בלבד. ואולם, מסתבר שמה ששוכב במגירה במקרה הטוב, או מושלך לפח במקרה הרע, יכול להציל חיים, ומעבר לזה - להציל את החיים שלנו ושל הילדים שלנו בכך שאיננו מזהמים איתם את מי התהום ובכך הם אינם חוזרים אלינו לגוף כפסולת מזיקה.

ברוך ליברמן מנכ"ל "חברים לרפואה"- ארגון הגג הגדול בישראל להנגשת תרופות, מסביר: "כבר לפני שנים ובהמשך לצרכים שזיהינו מהשטח, הקימה העמותה באישור משרד הבריאות בית מרקחת מיוחד, שהסכים לבצע החרגה בפקודה לרוקחים, כדי שהרוקחים המתנדבים יוכלו לספק תרופות באופן חוקי לאנשים שזקוקים להן בחינם כולל משלוח עד הבית וללא עלות.

איסוף תרופות חברים לרפואה. יחצ,
איסוף תרופות חברים לרפואה/יחצ

החולים מציגים אישור ממחלקת הרווחה על הקושי הכלכלי לרכוש תרופות, נכנסים למאגר, וכך מדי חודש מקבלים אלפי חולים את התרופות שעליהם ליטול.. "הרוקחים המתנדבים שלנו, מוסיף ליברמן, מספרים שבבתי המרקחת הם פוגשים חולים שמנהלים משא ומתן על מחיר התרופות, כאלו שמחליטים לוותר על חלקן בגלל מחירן תוך שכנוע עצמי ש"יסתדרו בלי", או כאלו שחותכים את הגלולה ולוקחים רק חצי מהמינון שמתאים להם בהתאם להתוויה הרפואית, כשעבורם כל בוקר הבחירה בין לחם לתרופה היא גורלית". במקרים כאלו, הרוקחים ממליצים להם לפנות לסיוע של חברים לרפואה. לעמותה מגיעות תרופות שגרה פשוטות שאנשים קשי- יום מתקשים לרכוש, בצד תרופות יקרות שמחוץ לסל התרופות, אשר נותרו מאנשים שהשתמשו בהן והחליפו טיפול, וגם מכאלו שנפטרו. "זיהינו עשרות אלפי חולים שאין להם כסף אפילו לתרופות פשוטות, כמו תרופות להקלה על כאבי ראש או הורדת חום לילד.

האנשים האלו מקבלים קצבה מביטוח לאומי, אבל זה לא מספיק להם אפילו כדי לשלם חשמל וארנונה. כשהם קונים תרופות, זה בא על חשבון האוכל שלהם", הוא מפרט. "ביניהם חולים כרוניים, בעיקר מהגיל השלישי, ניצולי שואה, אך גם נשים חד הוריות עם מחלות מטבוליות, או צעירים ללא יכולת עבודה". לעמותה מגיעות כאמור גם תרופות יקרות, כאלו שמחירן יכול להאמיר עד לעשרות אלפי שקלים בחודש, ובמקרים כאלו אפילו לא נדרש אישור סוציאלי - התרופות עוברות מיד לאנשים שזקוקים להן, בעיקר מטופלים של בעיות פריון או חולים אונקולוגים. על מנת להקל את האפשרות למסור תרופות, מפעילה העמותה לא פחות מ-1000 נקודות איסוף בפריסה ארצית רחבה וביניהם כל סניפי רשת סופר פארם, ודואגת למיונן ומסירתן למי שזקוק. "לא ניתן להחזיר לבתי המרקחת תרופות שכבר נרכשו- גם אם אין בהן צורך, אבל יש הזדמנות להציל איתן חיים. תרופות שפג תוקפן עוברות להשמדה ירוקה על ידי העמותה, כדי שהחומרים הפעילים הרעילים שהן מכילות לא יחלחלו למי התהום ויזיקו לסביבה, לחקלאות ולמזון. הארגון מפעיל צוות מקצועי של עשרות רוקחים האמונים על בדיקת מכלול התרופות שמתנקזות אצלנו, לא לוקחים סיכונים מיותרים ורק תרופות טובות עוברות הלאה".

עוד מוסיף ליברמן, כי "מאז פרוץ אירועי ה-7 לאוקטובר הביקוש לתרופות גדל באחוזים ניכרים, יש לא מעט אנשים שאיבדו את מקור פרנסתם בעקבות המלחמה, בהם אנשים שפונו מביתם והתירו עסק מאחור, אנשים שהפסיקו לעבוד בגלל טיפול במשפחותיהם או אובדן יקיריהם, וכיו"ב. השילוב של יוקר המחיה ואתגרי המלחמה משפיע על רבים, הקושי לרכוש תרופות היא בעיה שמרימה את הראש בזמנים כאלו והערבות ההדדית חשובה מאוד". בסופו של דבר, מסכם ליברמן, "לתרום תרופות זו קיימות אמתית. יש כאן מצב של WIN WIN- אפשרות למחזר ולהציל חיים, לשמור על הסביבה וגם לתרום לקהילה. על כך מבוססת הכלכלה המעגלית- זבל של אחד, הוא באמת אוצר עבור מישהו אחר".

מצאתם תרופה ללא שימוש בניקיון פסח? תרמו אותן למישהו שזקוק להן באחת מתחנות האיסוף.

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully