וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדם מחפש משמעות: הזווית השונה של תערוכת "בתים מבפנים"

שלומית תמיר

28.3.2024 / 8:48

מהו בית? אילו זכרונות מעוררים הקירות? תערוכת "בתים מבפנים" הייתה אמורה להתקיים בירושלים באוקטובר. כעת, לאחר הטבח הנוראי, היא יוצאת לדרך עם משמעויות שונות לחלוטין. שלומית תמיר מביאה רשמים ממה שצפוי לכם

היכל תרבות בית העם. דרור פוזאלו,
היכל תרבות בית העם/דרור פוזאלו

מהו בית?

השנה יותר מתמיד השאלה הבסיסית הזאת מקבלת משמעות חדשה. אירועי שבעה באוקטובר הותירו רבים מאיתנו רחוקים מהבית ואת חלקנו חסרי בית. אנחנו מתפללים כל יום לשובם של החטופים הביתה ומכורים לקליפים המרגשים של החיילים שחוזרים הביתה.

אז מה זה בית? המקום הבטוח? הזיכרונות? משפחה? קירות?

פסטיבל "בתים מבפנים" אמור היה להתקיים באוקטובר 2023, אבל השבעה באוקטובר דחה גם אותו. יותר מחצי שנה של עיר מפונים, מצב רוח לאומי ירוד ואומה שמחפשת בית ונחמה הביאו את המארגנים לקיים בכל זאת את "בתים מבפנים" בירושלים בגרסה מיוחדת ומותאמת למצב.

מה חדש במגדל. עודד אנטמן, חברת חשמל
מה חדש במגדל/חברת חשמל, עודד אנטמן

אירועי "בתים מבפנים" הם מוסד בינלאומי שמתקיימים בהשראת open housese worldwide ,פסטיבלי אדריכלות המתקיימים בערים מרכזיות בעולם: לונדון, ניו יורק, ברצלונה, מלבורן, רומא, דבלין וגם בתל אביב השכנה.

הפסטיבל כולל השנה מאות סיורים ובתים במגוון קטגוריות מרתקות המחברות בין העבר, ההווה ועתידה של הבירה. זאת לצד סיפורים אישיים שספגו הקירות במשך השנים. למי שעוד לא הספיק אפשר יהיה לבקר הפעם בספרייה הלאומית, המשכן החדש של בצלאל ועוד. סיורים מתעמקים במסורות עתיקות לצד תרבות ואמנות עכשווית, ביקור בנקודות משמעותיות בחייהם של ענקי תרבות. סיורים המתמקדים בהיבט הארכיטקטוני של העיר עם מבט לעבר העתיד. סיורים באבני היסוד של הבירה.

לחובבי האדריכלות מצפה חידוש מרתק לראשונה בפסטיבל - אירוח אדריכלים מהמשרדים המובילים מהארץ ומהעולם מהעולם, זאת במסגרת שיתוף פעולה עם בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, שחזרה לאחרונה למרכז העיר, עם פתיחתו של הקמפוס החדש על שם ג'ף ומורטון מנדל. במהלך שני סופי השבוע של בתים מבפנים יתקיימו בקמפוס החדש סיורים והרצאות.

אם אתם מאלה שאוהבים להציץ לבתים של אחרים וגם מאלה שיודעים בדיוק מה עושה להם את זה, תוכלו לבחור מה שמתאים לכם על פי קטלוג שארגנו עבורכם מארגני הפסטיבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בתים מבפנים - בוניטו שלמה. חן חיים,
בתים מבפנים - בוניטו שלמה/חן חיים
  • חדשים ומלהיבים: בקטגוריה הזאת תמצאו את הבתים הפחות מוכרים, אתרים סודיים שנפתחים לראשונה לביקור קהל, הצצות אל מאחורי הקלעים וחוויות ביקור שארגנו במיוחד בשבילכם.
  • לאוהבי ירושלים וסקרנים: הסיורים שיחממו לכם את הלב, יפגישו אתכם עם הקהילות השונות בעיר ועם אלפי שנות הבנייה בה ויזכירו לכם כמה מדהימה העיר הזאת.
  • אדריכלות לאדריכלים: הסיורים, אתרי הבנייה והמבנים הכי חדשים ומעניינים בסיורים מיוחדים לאנשי מקצוע ולשוחרי אדריכלות.
  • אמנות וספרות בירושלים: בקטגוריה הזאת תמצאו סיורים בעקבות עלילות ספרים המתרחשות בירושלים, סיורים בשכונות ילדותם של סופרים, ביקורים בבתי אמנים ואמניות, סיורי גרפיטי ומפגשים עם אוצרים, יוצרים ומשוררים במרחבים שבהם הם פועלים.
  • בתים פרטיים: מהקטגוריות הפופולריות באירועי בתים מבפנים, כי מי לא אוהב לבקר בבתים יפים, לגלות איך הם מעוצבים ולקבל השראה?
  • אקולוגי וחברתי: האתרים, הסיורים והאנשים שמתמקדים בשימור הטבע העירוני והסביבה בירושלים.

7 באוקטובר, הפיל שבתוך החדר

אי אפשר לקיים אירוע תרבות בארץ בימים אלה מבלי להתייחס לשבעה באוקטובר ובטח לא כשהנושא הוא בית.

סיור ג'רוז שיעביר אדריכל משה שפירא ומנציח את בנו שנרצח על יד מחבלים. נקודת מפגש: סמטת בצלאל פינת שמואל הנגיד.

סיור לזכרו של ענר שפירא, יליד ירושלים ואוהב העיר, שנרצח ב־7 באוקטובר, תוך שהגן בגבורה על חבריו במיגונית, נאבק במחבלים והציל חיים. את הסיור יוביל אביו, האדריכל משה שפירא, שותף לבתים מבפנים ירושלים ב־18 השנים האחרונות וחבר לדרך. הסיור יעבור במרכז העיר, מבצלאל הישן לבצלאל החדש, בעקבות מורשת, אישים ומבנים לשימור ויעלה על נס את העיר שענר אהב כל כך.

שישי, 12.4, 14:00. סיור מוגבל ל־20 משתתפים ברישום מוקדם.

בתים מבפנים - Otherness. מיכאלה בורסטו,
בתים מבפנים - Otherness/מיכאלה בורסטו

סטודיו משלך בבית הצייר ליטבינובסקי בו מוצגת תערוכה של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי. רחוב כ"ט בנובמבר 10 א'.

אדריכלי חידוש המקום: סטודיו PROJECT אדריכלית רות ליאונוב, 2021.

הזדמנות להכיר את פרויקט סטודיו מִשֶּׁלָּךְ ואת בית הצייר פנחס ליטבינובסקי על גבול טלביה־קטמון הישנה, שבו פועל הסטודיו. הבית נבנה בראשית המאה ה־20 על ידי משפחת סלמן הערבית־נוצרית, ואת קומתו השנייה שכר עוזר הנציב הבריטי. ב־1948, בסוף המלחמה, עבר הבית לרשות עיריית ירושלים שהעמידה אותו לרשות הצייר פנחס ליטבינובסקי - לימים יקיר ירושלים (1970) וחתן פרס ישראל (1980), והוא התגורר בו עד מותו ב־1984. הבית נותר על כל תכולתו במשך כ־40 שנה, עד שבראשית 2020 החלו לפעול בו אמניות צעירות שהקימו בו את סטודיו משלך - המרכז הראשון בארץ לאמנות נשים.

במקום מוצגת כעת התערוכה "מי כסף ואדמת כוכבים" של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי. בשלוש השנים האחרונות צילמה ברזון מקאי את סלון ביתה שבקיבוץ בארי. הצילום האחרון צולם ב-1.10.23. בתצלומים אלה העניקה ברזון פרשנות חדשה למוכר וליומיומי בכך שצילמה את משפחתה והכניסה אל סלון ביתה חיות אלגוריות מספר ילדים אהוב וסמלים של רוח וארציות. המציאות פלשה ב-7 באוקטובר בפתאומיות לצילומים העדינים, הפקיעה והטעינה אותם בזיכרונות של כל מה שהיה ואבד. וכעת הם נוגעים בשאלות של זמן ומקום, מספרים את סיפורי זיכרון בתיה הקודמים של האמנית, מיתוסים ואגדות עם, ואת הזיכרון האישי והקולקטיבי שאותו אנו חווים בחודשים האחרונים. אוצרת: מיטל מנור.

באטליה של ליטבינובסקי תוצג גם עבודה בשיתוף קהילה בהנחיית האמנית יעל סרלין - רקמת תפילות שנוצרה מיותר מ-400 רקמות שנרקמו על ידי אנשים ברחבי הארץ לחטופים, לנרצחים ולנופלים. העבודה נוצרה בתמיכת האגף לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים.
במבנה מדרגות עץ לשימור והוא אינו נגיש.

סיורים מודרכים על תולדות הבית ובתערוכה, יתקיימו בימי חמישי ב־14:30 וב־16:30 ובימי שישי ב־11:00. חמישי, 4.4, 14:00־18:00; שישי, 5.4, 10:00־14:00; חמישי, 11.4, 14:00־18:00, שישי, 12.4, 10:00־14:00. בית פתוח ו־6 סיורים ל־40 הבאים הראשונים.

בתים מבפנים - מלון הנשיא. דניאל חנוך,
בתים מבפנים - מלון הנשיא/דניאל חנוך

'תלם // צריף # נקודה.' - פרויקט תיעוד שנערך על ידי יד בן צבי - רחוב אבן גבירול 14, רחביה.

התערוכה 'תלם // צריף # נקודה.', מציגה דימויים וסמלים בנופי הנגב המערבי והעוטף, פרי יצירתם של אמנים תושבי האזור, שציירו את סביבתם והגיבו למאורעות העבר וההווה. בתערוכה יוצגו בין היתר יומן ציורים בהשפעת 7 באוקטובר של האמן יוחנן דרוקר, חבר קיבוץ בארי, ועבודות קרמיקה שחילצה האמנית מיכל מרום מביתה בקיבוץ רעים.
התערוכה נוצרה תוך כדי מפגש עם התושבים והיישובים המפונים, ועל ידי משלחת תיעוד של המחלקה לאוצרות ותיעוד חזותי ביד בן־צבי הפועלת בעוטף עזה בחודשים האחרונים.
שיח גלריה עם האוצרת ד"ר נירית שלו־כליפא.

המפגשים הם חלק מיום פתוח במתחם יד בן־צבי במהלכו יתקיימו במתחם גם יריד חקלאים מהדרום, מהבקעה ומצפון הארץ, בשיתוף "חקלאות ישראלית", דוכני אמנות, קפה ופרחים לשבת.

שישי, 5.4, 9:30 ו־11:00. 2 מפגשים ל־40 הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

שלוש המלצות אישיות

  • למסודרים: סגרו מראש סופ"ש בעיר - מעבר להנחה במלונות העיר והבטחת מקום בסיורים הפופולריים (ללא תשלום) תהנו מאוויר הרים אווירת פסגות אוכל טוב וקצת קדושה לא תזיק...
  • למשפחות וחובבי הטבע: מי אמר שאין ים בירושלים? קפצו לביקור באקווריום - ותקבלו בחלל ענק ומרהיב עם טונות מים את הים התיכון ים סוף ואפילו ים המלח..
  • לרעבים תמיד: אל תצאו מהעיר בלי סטוק של רוגעלך מבית המאפה של מרציפן.
בתים מבפנים - מבוע בית מדרש. אורית אלפסי,
בתים מבפנים - מבוע בית מדרש/אורית אלפסי

בתים מבפנים יוצא לדרך בשיתוף עם משרד ירושלים ומסורת ישראל, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים".

למזמינים חבילות לינה בעיר תיפתח הרשמה מוקדמת לסיורים והנחה במלונות.

למזמינים חבילות לינה בירושלים בימי הפסטיבל נפתחת הרשמה מוקדמת לסיורים ולהרצאות לפרטים היכנסו לאתר.

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully