וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ייראו יישובי העוטף אחרי השיקום? בינה מלאכותית מציעה פתרון

קבוצת סטודנטים מבית הספר לעיצוב וחדשנות מהמסלול האקדמי המכללה למינהל הגישו הצעות לפתרונות קונספטואליים-חדשניים לדיור באזורים מועדים לאסונות, בדומה לאזור העוטף

מבני מגורים מודולריים - EMH. יחצ,
מבני מגורים מודולריים - EMH/יחצ

בקרוב יציינו חצי שנה למתקפה הנוראה בבוקר שמחת תורה אשר החריבה עשרות מיישובי עוטף עזה. בתים נשרפו, מבני ציבור נהרסו וסימני הטבח עדיין נותנים את סימניהם בשטח. על אף הירוק שהביאו איתו הגשמים, עדיין מתנהל ויכוח איך נכון לשקם ולבנות מחדש את יישובי העוטף, אשר מצד אחד ינציחו את הזוועות שתושבי המקום עברו, ומהצד השני ישמרו על ערכי הקיבוץ והקהילה שאפיינה את האזור.

קבוצת סטודנטים מבית הספר לעיצוב וחדשנות מהמסלול האקדמי המכללה למינהל הגישו הצעות לפתרונות קונספטואליים-חדשניים לדיור באזורים מועדים לאסונות, בדומה לאזור העוטף. העיצובים נועדו לתת מענה לאזורים שנפגעים לעתים קרובות ממלחמות אך גם מאסונות טבע. פתרונות אלה יהיו זמניים ומהירים לפריסה, בני קיימא ונוחים. הייחודיות של הפרויקט - כלל שלבי העיצוב נעשו בשימוש בכלי בינה מלאכותית: משלב המחקר, שלב תכנון הסקיצה הראשון ועד עיצוב האב טיפוס המתקדם.

חדר אוכל - EMH. יחצ,
חדר אוכל - EMH/יחצ

אורן גבאי וסתיו קשאני, המעצבים של פרויקט "The Day Before", מספרים כי העבודה מול כלי הבינה המלאכותית, לא עזרו להם רק לבחור את האלמנטים העיצוביים של הפרויקט, אלא ממש לזקק את הרעיון עליו הלכו. "היה לנו ברור שהעיצוב החדש שלנו חייב להיות ברוח הקיבוץ, השאלה היא מה זה אומר. לאחר פינג-פונג שעשינו עם הצ'ט הבנו שמה שחשוב לנו לשים עליו את הדגש, הם האלמנטים שישמרו את רוח היישובים שנהרסו: קהילה, חקלאות וביטחון" מספרת סתיו, "לכן, הבנו שהמרחב החדש שתוכנן חייב לתת מענה לצרכי הרווחה, התעסוקה והקילה של התושבים, אולם גם צרכים אנושיים בסיסיים כמו מקלט ושירותי בריאות. היה לנו חשוב שהתוצאה תשמור על תחושת הביטחון של התושבים שיחזרו.

"כבר בשלב הסקיצה נעזרנו במידג'רני. הצ'אט הציע לנו להתמקד בעקרונות עיצוב יעלים בשילוב גוונים טבעיים וברי קיימא. לפיכך, תוך התייעצות, בחרנו חומרי גלם כגון עץ, במבוק, בקבוקים ממוחזרים, זכוכית, אבן וקרמיקה". המתחם שעוצב כולל מרכז קהילתי, ומסביבו מתחם חינוכי, בריאות, תחזוקה ובנייני מגורים. בין לבין, כיאה לקיבוץ, מתחמים טבעיים הכוללים צמחיה מקומית ומרחבי מנוחה חיצוניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
EMH - בית פרטי. יחצ,
EMH - בית פרטי/יחצ
The Day Before  - פנים המבנה. יחצ,
The Day Before - פנים המבנה/יחצ

פרויקט נוסף שביקש להתמודד עם הסוגיה, בצורה עתידנית הוא EMH - Emergency Modular Housing. מדובר בפרויקט מגורים מודולרי המבוסס על טכנולוגיות קיימות להתמודדות עם האיום הרקטי שממנו סובלים הישובים באזור. "אנחנו מבקשים להשתמש בטכנולוגיות רדאר כמו שיש למערכות הגנה אווירית כגון כיפת ברזל, לצד יכולות ריחוף הקיימות כבר בשוק כמו ש'אובר' מפתחת בימים אלה בארצות הברית. מדובר בסביבת מגורים ניידת, אשר תדע להתאים את עצמה בהתאם לאיום הרקטי. המכ"ם ידע מה המיקום הצפוי של נפילת הטיל, ומתחמי המגורים ישנו את מיקומם כך הרקטות יפגעו תמיד בשטחים פתוחים" מספרת ליאור ישראלי, אשר בעצמה בת לקיבוץ כיסופים וחוותה את השלכות השבת השחורה. "כתושבת הקיבוץ, חשוב היה לי לשמור על תחושת הביטחון של התושבים מצד אחד, לצד שימור ערכי הקהילה. כיסופים בלי הקהילה שלה היא לא אותו קיבוץ".

"את ההשראה לפרויקט לקחנו מקיבוץ עלומים, שנפגע קשה בשבעה באוקטובר" מספרת ירדן נח, שלקחה חלק בפרויקט. "על אף החדשנות של הפרויקט, הוא יהיה ישים בשנים הקרובות. מדהים לראות שדווקא הבינה המלאכותית היא זאת שעזרה לנו לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא פתרון שלא מחייב בכלל מקלטים". הפרויקט יכלול מרחב מגורים, אזורים קהילתיים, גישה לתחבורה וכמובן - חקלאות תוך שימוש בפלטת צבעים מגוונת (שילוב בין לבן לכתום). על כל זה יפקח מרכז שליטה ובקרה שינהל את חיי הקהילה והטכנולוגיה של הקיבוץ החדש".

EMH - בית פרטי. יחצ,
EMH - בית פרטי/יחצ

ענבל שטרייכמן-טל, מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל: "כלי הבינה המלאכותית נכנסים ליותר ויותר מקומות בחיינו, והיום יותר מתמיד בעולמות העיצוב והאדריכלות. כניסתם של כלי ה- Generative AI נותנת לנו, קהילת המעצבים, סל כלים והזדמנויות חדשות לפיתוח בחירה והבנה של רעיונות וגישות חדשות לעבודה. בפרויקטים השונים לקחו חלק סטודנטים מהתוכנית לעיצוב פנים וגם מהתוכנית לתקשורת חזותית במרחב שיצרו מענים חדשניים לבעיות שמלווים אותנו בישראל כבר שנים".

  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully