וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש צונאמי של הצטיידות בגנרטורים. זה מתקן מסוכן שעלול לחולל אסון"

10.3.2024 / 12:21

בעקבות הדאגה הגוברת מהסלמה גדל הביקוש לגנרטורים, אבל רבים אינם יודעים לתפעל אותם, מה שמדיר שינה מעיני מערכי כיבוי האש ומד"א: "סביר שבגל הנוכחי נפגוש בשטח את התוצאות ההרסניות של שימוש לא מבוקר רשלני או תקני במוצר". וזה לא רק מסוכן, אלא עלול להתברר כיקר

בווידאו: מפקד פיקוד הצפון: ״אנחנו מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון״/צילום: דו"צ

"קניתי גנרטור משומש בשביל להתכונן למלחמה עם חיזבאללה. שמתי בו בנזין, הפעלתי, חיברתי אליו חוט מאריך וכמה מכשירי חשמל, ויצאתי לעבוד בגינה. פתאום אני מריח ריח חזק של עשן, נכנסתי חזרה וראיתי שהחיבור בין הגנרטור לחוט החשמל עולה באש, במזל היא לא הגיעה לשטיח. ומזל עוד יותר גדול שהייתי בסביבה".

העדות של ערן שרבי מתל אביב, אמורה להדליק נורה אדומה לכל מי שהצטייד לאחרונה בגנרטור, חדש ומשומש כאחד. בשבועות האחרונים, וככל שהשיח התקשורתי והציבורי בנושא תרחיש עלטה ומלחמה בצפון צבר תאוצה, חל זינוק חד ביותר בביקוש לגנרטורים. חיפוש פשוט ב-Google trends מלמד על עליה של מאות אחוזים בהיקף החיפוש של ביטויים בנושא והערכות הן כי במהלך החודש האחרון נמכרו בישראל עשרות אלפי גנרטורים.

היבואנים והמשווקים מרוצים, הצרכנים חשים בטוחים יחסית, אולם ברשות הארצית לכיבוי והצלה מודאגים מאוד: "מדובר על צונאמי של הצטיידות בגנרטורים ביתיים מכל הבא ליד, בלי אבחנה או הבנה שמדובר במתקן מסוכן שעלול לחולל אסון בשימוש לא נכון", מציין טפסר משנה טיראן שמר, ראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארצי." אני חושש מאוד שבגל הנוכחי נפגוש בשטח את התוצאות ההרסניות של שימוש לא מבוקר רשלני או תקני בגנרטורים". גם במד"א מביעים חשש כבד משימוש לא בטיחותי ומבקשים להזהיר את הציבור.

גנרטור לשימוש ביתי. ShutterStock
משחקים באש/ShutterStock

הדרך הוודאית לאשפוז במחלקת כוויות בבית החולים

בנזין הוא דלק נדיף ודליק ביותר. אין צורך להדליק לידו מצת, על מנת שתגיעו למחלקת כוויות בבית החולים. גם ניצוץ חשמלי או סיגריה אותה מעשנים בקרבתו, יכול להסתיים באסון. אי לכך, מציין טפסר משנה שמר, כי על הצרכנים להיזהר פעמיים: "יש להקפיד לתדלק את הגנרטור, רק במצב מנוחה כשהוא כבוי, שכן אדי הדלק עלולים להתלקח במהירות כשגוף הגנרטור חם. כדי למנוע שריפה, דוממו את המנוע וחכו שהגנרטור יתקרר". כמו כן, הוא מוסיף כי חל איסור מוחלט להציב מקור חום בקרבת הגנרטור וכמובן שאסור בתכלית האיסור לאחסן מלאי דלק בתוך הבית.

"הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co) היא קטלנית", מסביר ד"ר שפיר בוטנר, מנהל בית הספר לפראמדיקים במד"א, "הגז הנפלט כתוצאה משימוש בגנרטור הוא חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה ולכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות. לצערנו, בשנים האחרונות צוותי מגן דוד אדום נקראו להעניק טיפול רפואי לאנשים ששאפו את הגז, ללא אוורור נאות, איבדו את הכרתם במהלך השינה ומתו מהרעלת חד תחמוצת הפחמן".

ד"ר בוטנר וטפסר משנה שמר מבהירים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: "אסור להפעיל גנרטור שנמצא בתוך הבית, מדובר בסכנת חיים". על פי רשות כיבוי אש והצלה, את הגנרטור יש להציב במקום פתוח, יציב ומאוורר, כדוגמת מרפסת. למען הסר ספק, הם מציינים, כי אסור למקם אותו על מנוע של מזגן " גנרטור מייצר ויברציה, שעלולה לפגוע ביציבות מתקן התלייה של המזגן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
טירן שמר - ראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארצי. כיבוי אש והצלה,
חושש מתוצאות הרסניות. טירן שמר - ראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארצי/כיבוי אש והצלה

עומס יתר והפעלת המנוע באופן מופרז (טורים גבוהים) מסכנים את המשתמש, מסביר שמר, "יש להקפיד על הוראות היצרן ולהתאים את הספק הגנרטורים והעומס לצריכת מכשירי החשמל המחוברים".

ואיך תדעו להתאים? היוועצו עם חשמלאי. כמו כן, הסיכון לפרוץ שריפה עולה משמעותית אם נעשה שימוש בכבלי חשמל פגומים. אי לכך, הוא מדגיש כי אין להפעיל כלים חשמליים באמצעות כבלים פגומים : "השתמשו בכבלים חשמליים/מאריך תקניים בלבד".

היזהרו מחאפרים: יש לוודא שהתקנת המכשיר, בדיקתו וקבלת הדרכה טרם השימוש יעשו רק ע"י חשמלאים מורשים. חיבור לא נכון או מגעים רופפים עלולים לגרום לנזק לגנרטור או לשריפה. "אני חושש שכמו במקרים דומים בהם הצרכנים מנסים לחסוך בעלויות, אם באמצעות חאפרים או בשיטת "העשה זאת בעצמך", אנו נהיה עדים לאסונות מיותרים כמו התחשמלות, חנק או התלקחות שריפה".

זה אולי מצטייר לכם כמו פעולה מיותרת, אך במקרה של גנרטור - זו חובה: עיינו בעלון לצרכן טרם השימוש והישמעו להוראות הבטיחות של היצרן. הגנרטור הוא מתקן מסוכן ויש להכיר היטב את המערכות המרכזיות בו. בנוסף, הימנעו ממגע במערכת הפנימית של הגנרטור ומנעו אסון: "הגנרטור הוא כמו תחנת חשמל קטנה, כל מגע בחלקים הפנימיים במקרה של תקלה יכול לגרום לאסון".

לצד כל זאת, בכיבוי אש מזהירים גם מפני חלופה של שימוש בגנרטור - הדלקת נרות. "מדובר במחולל שריפות משמעותי בבית בשימוש לא מבוקר וללא השגחה". אי לכך, אין להדליק או להציב נרות בסמוך לחומרים דליקים כמו וילונות, מפות, מצעים ומזרונים, כמו גם שיש להרחיק את הנרות מילדים והדלקתם תעשה רק ע"י מבוגר ועל משטח מוצק ויציב. בנוסף, למי שעדיין לא הפנים - אסור להשאיר נרות דולקים ללא השגחה.

ד"ר שפיר בוטנר. יחצ,
שאיפת גז תוביל אתכם לבית החולים. ד"ר שפיר בוטנר/יחצ

הסיכונים שעליכם להיות מודעים אליהם, לא מסתיימים בכך. שריפה שפרצה בדירה בשל רשלנות של בעליה או המחזיק בה עלולה לסבך את מי מהם עם תביעת נזיקין. עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של ועדת תביעות שיבוב בלשכת עורכי הדין, מסביר: "ראשית, אם זו דירה שכורה ויתברר כי השריפה פרצה כתוצאה מרשלנות בהפעלת גנרטור, שגרמה לה לנזק - השוכר עלול למצוא את עצמו, במידה גבוהה של הסתברות, נתבע ע"י בעל הנכס או ע"י המבטחת שלו. עלות שיקום הנכס הנזק, גם במקרה של שריפה בקנה מידה קטן יחסית, יכולה להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים. בנוסף, אם חלילה שריפה גרמה לנזקים לדירות סמוכות, החשיפה לתביעות ולתשלום פיצויים של בעל הדירה או המחזיק בה, גדלה דרמטית. "גם פיח שחודר לדירות סמוכות, יכול לחולל נזקים שעלות השיקום שלהם גבוהה מאוד".

ומה הדין במקרה בו האש אחזה וגרמה לשריפה בנכסים נוספים? " נזקים במאות אלפי שקלים, זה תרחיש ריאלי מאוד".

  • עוד באותו נושא:
  • גנרטור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully