וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגשם לא יעשה את זה לבד: הסיבה שחשוב לסנן אוויר בבית גם בחורף

מחקרים רבים מצאו כי בניגוד לדעה הרווחת, ירידה של גשמים לא תמיד מנקה את האוויר אותו אנחנו נושמים. לעיתים, הם מפזרים רעלים וחלקיקי אבק באוויר, אלו לבסוף נכנסים אלינו הביתה. כך מתגוננים מפניהם

יום הבוחר, בחירות מקומיות, אשקלון, 27 בפברואר 2024. אבי רוקח
גשם זה נחמד, אבל לא תמיד מספיק ולפעמים גם מזיק/אבי רוקח

תפיסה נפוצה ולרוב צודקת היא שהגשם מנקה את חלקיקי האבק באוויר ויחד עם הטיפות הוא גם מוריד אותם אל הקרקע ובכך מנקה את האוויר שלנו. עם זאת, חשוב לדעת שלגשם השפעות שונות ולא תמיד חיוביות על איכות האוויר שאנו נושמים. הן חיצונית והן פנימית.

ראשית, איכות האוויר הפנימית יכולה להידרדר במהלך תקופות של גשם מאחר שהגשם עשוי להוביל לעלייה בלחות ובעובש בבית, מה שיכול להשפיע לרעה על בריאות דיירי הבית. סינון או אוורור יעיל וממושך יכול לסייע להפחית את רמות הלחות ולמנוע התפתחות עובש.

בנוסף, מחקרים רבים בתחום איכות האוויר מראים כי הגשם עצמו יכול להשפיע על איכות האוויר החיצוני ולכן גם על האוויר שנכנס אלינו הביתה. מערכות לחץ נמוך המלוות בגשם יכולות להביא לתנאים רוחניים ולחים, אשר מצד אחד יכולים לשטוף מזהמים אך מהצד השני, יכולים להעבירם לאזורים חדשים. למעשה הגשם יכול להזיז מזהמים מאזור לאזור, ובכך לשנות את ריכוזם באוויר שאנו נושמים. גם סופות יכולות לשטוף מזהמים מהאטמוספירה אך גם להעביר אותם ממקום למקום. מצבי לחץ גבוה לעומת זאת, יכולים ליצור אוויר דומם שבו מזהמים כמו פליטות מרכבים וחומרים אורגניים נדיפים או גזים שונים שנפלטים ממפעלים מתרכזים מעל לאזור מסוים, מה שמחמיר את איכות האוויר.

הגשם ישטוף את הכול. האומנם?

ירידה של גשמים חומציים. מדובר בגשמים שנוצרים כאשר גזים מזהמים, כמו תחמוצות גופרית וחנקן, נפלטים לאטמוספירה ומתקשרים עם מים. כתוצאה מכך, נוצרות טיפות גשם חומציות היכולות לפגוע בצמחייה, בבעלי חיים ובמבנים.

לעיתים, אם האוויר החיצוני מזוהם בזמן גשם, אוויר הבית עשוי להכיל רמות גבוהות יותר של מזהמים פנימיים כמו פורמלדהיד שמתאדים מרהיטים, מוצרי ניקיון, מבישול ועוד. לכן יש צורך לוודא סירקולציה ותחלופת אוויר מה שיכול להוביל לשיפור את איכות האוויר הפנימי. בסינון אוויר בזמן ימים גשומים יכול לעזור להבטיח שהאוויר שאנו נושמים בבית נקי יותר ממזהמים חיצוניים. שכן ישנם מסננים שלוכדים 99.95% מהחלקיקים עד לגודל של 0.1 מיקרון ומאפשרים קבלת אוויר נקי ומסונן בבית בחורף אבל גם בכל ימות השנה.

במחקר שעסק ב"השפעת גשמים על פליטות אמוניה מחקלאות", והתפרסם בכתב העת למדעי הסביבה לאחרונה, נמצא כי גשמים חזקים גורמים להגברת פליטות אמוניה מחקלאות. אמוניה כידוע היא גז מזהם הגורם להיווצרות חלקיקים ותרכובות רעילות באטמוספירה. מחקר אחר טוען כי גשמים חזקים גורמים להרמת אבק דרכים מהקרקע חזרה לאוויר. אבק דרכים מכיל מתכות כבדות וחומרים רעילים אחרים העלולים להוות סיכון בריאותי משמעותי.

אוויר מזוהם לצד אוויר נקי. דייסון,
אוויר מזוהם לצד אוויר נקי/דייסון

"בהתייחסות למשקעים קיימים היבטים גיאופיזיים שמשפיעים על החקלאות, התשתיות, מזג האוויר ועוד. אך קיימות גם השלכות סביבתיות. גשם יכול להשפיע על זיהום במספר דרכים. מים המצטברים מגשמים זורמים על פני השטח ועלולים לשטוף חומרים מזהמים שונים אל מערכות המים הטבעיות. חומרים אלו כוללים דשנים, פסולת, חומרים כימיים שונים, דלקים ופליטות תעשייתיות, שהגעתם אל הסביבה הטבעית יכולה לפגוע באיכות המים ולהוביל להתפרצות מחלות, כמו גם לזיהום הקרקע שבמקרה ומדובר בקרקע חקלאית, הדבר יגרום להרעה בתנאי הגידול והתוצרים החקלאיים", מסביר ד"ר שלומי ויינר, חוקר ישראלי מהמחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת טולוז שבצרפת.

"בנוסף, בעוד גשם יכול לשטוף מזהמים שונים מהאוויר, הוא יכול לפעול כגורם מאיץ לתהליכים של זיהום על ידי הובלת זיהומים מהאוויר אל הקרקע. תופעה הידועה כ'גשם חומצי', שבו חומצות שנוצרות מפליטות תעשייתיות מתמזגות עם מי הגשם ויורדות על הקרקע, פוגעות במערכות אקולוגיות, בבניינים ובחומרים באוויר שאנחנו נושמים. ההבנה העמוקה של תהליכים אלו וההשפעה הסביבתית שלהם חיונית לפיתוח גישות ניהול ומדיניות יעילות להתמודדות עם אתגרי הזיהום והשמירה על איכות הסביבה."

מסנן אוויר מדגם Dyson Pure Cool Formaldehyde. יחצ,
מסנן אוויר מדגם Dyson Pure Cool Formaldehyde/יחצ

אז איך נתרום לסירקולציה של האוויר בבית?

  • שימוש במסנני אוויר: מסנני אוויר הם אחת הדרכים היעילות ביותר לסינון חלקיקים ומזהמים מהאוויר בבית. קיימים מסנני HEPA, שיכולים לתפוס חלקיקים זעירים כמו אבק, פרחי אבק, שיער חיות מחמד ועוד. חשוב לבדוק את המסנן ולנקות או להחליף אותו באופן קבוע, כדי לשמור על יעילותו.
  • שימוש בצמחי בית: צמחים מסוימים יכולים לעזור בסינון חומרים מזהמים מהאוויר. לדוגמה, האלוורה, גבעול החיים (Spider Plant) והפילודנדרון ידועים ביכולתם לספוג מזהמים ולהוציא חמצן.
  • אוורור טבעי: פתחו חלונות לאוורור טבעי בכל יום, כדי להחליף את האוויר בבית ולהפחית ריכוז מזהמים. אוורור זה יכול לסייע גם בהפחתת לחות ומניעת עובש.
  • שימוש באווררים ומפזרי אוויר: הפעלת אווררים או מפזרי אוויר יכולה לשפר את זרימת האוויר בבית ולעזור בהפצת האוויר הנקי בחדרים.
  • ניקיון ושאיבת אבק תכופה: ניקיון סדיר של הבית, כולל שאיבת אבק וניגוב אבק ממשטחים, יכול להפחית את כמות החלקיקים המזהמים באוויר. שימוש בשואב אבק עם מסנן HEPA יכול להיות עוד יעיל יותר.
  • הימנעות משימוש במוצרים מזהמים: נסו להפחית את השימוש במוצרים המכילים כימיקלים ורעלים, כמו חומרי ניקוי, ריסוסים וכדומה.
  • עוד באותו נושא:
  • בית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully